به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۲۹ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : ۱۷۲۵۹۲

نماینده مجلس: از فردا خودرو ارزان می‌شود!

گروه اقتصادی: سایت تابناک نوشت: چند روزی است، دوباره بازار خودرو در کشور با نوسان شدیدی روبه رو شده است، به گونه‌ای که در همین هفته جاری، بهای پراید به حدود ۴۷ میلیون تومان افزایش پیدا کرد؛ هر چند فعالان این بازار ادعا می‌کنند، خریدار واقعی با این قیمت‌ها در بازار وجود ندارد، این نوسانات تأثیرات خود را بر بازار‌های دیگر نیز گذاشته و قیمت سایر اقلام به تناسب با افزایش‌هایی روبه رو شده است. اما موضوع افزایش قیمت خودرو با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها مواجه شده است؛ علاوه بر این نیز برخی نمایندگان مجلس به این موضوع واکنش‌هایی نشان داشته اند. به اعتقاد آنان، دلیل افزایش یکباره قیمت‌ها، عدم ابلاغ قانون جدید قیمت گذاری خودرو از سوی وزارت صمت عنوان شده است.
 
به عبارت دیگر، به اعتقاد این دسته از نمایندگان، به دلیل اینکه هنوز قانون جدید قیمت گذاری (۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار) ابلاغ نشده است، خودروسازی‌ها از فروش خودرو‌های تولید در بازار خودداری کرده اند. البته برخی نیز بر این باورند که خودروسازی‌ها عمدا از فروش امتناع می‌کنند تا قیمت به بالاترین میزان خود برسد. پس از آن نیز با عرضه قطره چکانی، قیمت‌ها و بازار را دائم در کنترل خود خواهند داشت و به این ترتیب، تمام سود بازار خودرو یک جا به جیب خودروسازی‌ها سرازیر خواهد شد. با این حال هنوز هستند کسانی که به آینده امیدوارند و ادعا می‌کنند، به زودی قیمت خودرو کاهش خواهد یافت. استدلال این افراد نیز چیزی شبیه استدلال وزیر صنعت است که اعتقاد دارد با عرضه خودرو با ۵ درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار قیمت‌ها بعد از مدتی به تعادل می‌رسد.

اما در این معادله، مفروضات بسیاری نادیده گرفته شده است؛ نخست اینکه بازار خودرو در ایران، کامل در انحصار خودروسازی‌های دولتی است و به عبارت دیگر هر زمان بخواهند، می‌توانند با کاهش عرضه در بازار تقاضا را افزایش داده و قیمت‌ها را افزایش دهند. همچنین از آنجا که همه در‌های ورودی کشور به روی خودروسازی‌های خارجی بسته است، این خودروسازی‌ها با خیال آسوده می‌توانند تا هر زمان که بخواهند در این عرصه جولان دهند و به خیال خودشان، قانونی جیب مردم را چپاول کنند و با اختیاراتی هم که از سوی دولت و مجلس گرفته اند، کسی هم پاسخگوی اوضاع نخواهد بود؛ هرچند شاید گاهی برای کم کردن برخی فشار‌ها از سوی افکار عمومی، تلنگر‌هایی به بازار خودرو وارد شود؛ مثل برنامه‌هایی که خودروسازی‌ها برای فروش فوری در روز‌های آینده دارند. رمضانعلی سبحانی فر، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع اظهار داشت: در روز‌های گذشته در بازار خودرو، قیمت‌ها به شدت افزایش داشته، ولی قرار است این اوضاع درست شود و به زودی بازار کاهش قیمت داشته باشد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که از کی قرار است قیمت ها کاهش پیدا کند، گفت: از فردا قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا خواهد کرد. قرار است خودروسازی‌ها از فردا عرضه خودرو در بازار را از سر بگیرند و به این ترتیب، اگر خودرو‌ها تحویل مردم شود، قیمت‌ها نیز در بازار کاهش خواهد داشت. این نماینده مجلس در ادامه افزود: خودروسازی‌ها تا کنون در انتظار ابلاغ قانون جدید فروش بودند و به همین دلیل از فروش خودرو جلوگیری می‌کردند؛ اما با ابلاغ قانون جدید، خودروسازی‌ها خودرو‌ها را به بازار عرضه خواهند کرد و به همین دلیل، قطعا قیمت‌ها در بازار نیز کاهش پیدا خواهد کرد. این نماینده در پاسخ به این که آیا خودروسازی‌ها تا کنون به عمد خودرو تحویل مردم نداده اند و در واقع با دپوی خودرو در انتظار افزایش قیمت‌ها بودند، گفت: بله خودروسازی‌ها منتظر این قانون بودند و همین باعث شد تا از عرضه محصولات در بازار خودداری کنند.
برچسب ها: خودرو قیمت خودرو