به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۰۱ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۱۷۲۶۹۹
پژوهشگران انگلیسی مطرح کردند

چمن‌ها ژن‌های یکدیگر را می‌دزدند!

گروه علم و فناوری: پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدیدی دریافتند که چمن‌ها می‌توانند با گرفتن ژن چمن‌های مجاور خود زنده بمانند.
چمن‌ها ژن‌های یکدیگر را می‌دزدند!
دانشمندان دریافته‌اند که چمن‌ها می‌توانند با گرفتن ژن‌هایی از همسایه‌های خود، تکامل داشته باشند. یافته‌های یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که چمن‌های وحشی، به صورت طبیعی خود را مورد اصلاح ژنتیکی قرار می‌دهند.درک چگونگی این اصلاح ژنتیکی می‌تواند به دانشمندان در کاهش خطر فرار ژن‌ها از محصولات اصلاح شده ژنتیکی و ایجاد شرایطی که طی آن ژن‌ها از محصولات اصلاح ژنتیکی به محصولات وحشی منتقل شوند و آنها را مقاوم می‌سازند، کمک کند.پژوهشگران "دانشگاه شفیلد"(University of Sheffield) انگلستان دریافته‌اند که انتقال ژن می‌تواند امکان تکامل ارگانیسم‌ها را با استفاده از ژن‌های به دست آمده از گونه‌های دیگر فراهم کند.دکتر "لوک دانینگ"(Luke Dunning)، از پژوهشگران این پروژه گفت: چمن‌ها می‌توانند به سادگی ژن‌ها را بدزدند و یک میانبر تکاملی را آغاز کنند. آنها در این فرآیند، مانند یک اسفنج عمل می‌کنند و اطلاعات ژنتیکی را از چمن‌های مجاور خود آغاز می‌کنند تا در محیط‌های خشن دوام بیاورند.

پژوهشگران، ژنوم چمن‌های موجود در آفریقا، آسیا و استرالیا را با تقریبا ۱۵۰ نوع چمن دیگر بررسی کردند. آنها شباهت توالی دی‌ان‌ای(DNA) موجود در ژن‌ها را نیز مورد بررسی قرار دادند.دکتر دانینگ افزود: ما نمونه‌هایی از چمن این نواحی به دست آوردیم و آنها را با یکدیگر مقایسه کردیم تا زمان و مکان رخ دادن این فرآیند را بررسی کنیم. تقلید از این ژن‌ها، فواید بسیاری برای چمن‌ها دارد و به آنها کمک می‌کند با محیط اطراف خود سازگار شوند و زنده بمانند. این پژوهش نشان می‌دهد که ویژگی مورد نظر، به چمن‌های تحت بررسی محدود نیست و طیف گسترده‌ای از چمن‌ها را در بر می‌گیرد.وی افزود: این پژوهش می‌تواند به ما در درک نحوه انتقال ژن‌ها از محصولات اصلاح ژنتیکی به گونه‌های وحشی و محصولاتی که مورد اصلاح ژنتیکی قرار می‌گیرند کمک کنند. گام بعدی ما، درک مکانیسم ورای این پدیده در پژوهش‌های آینده است.
این پژوهش، در مجله "Proceedings of the National Academy of Sciences" به چاپ رسید.
انتهای پیام
مرجع : ایسنا
برچسب ها: چمن ژن