به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۰۱ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۱۷۲۷۰۵

افزایش فشار بر مردم برای فروش بیشتر خودرو

افزایش فشار بر مردم برای فروش بیشتر خودرو
گروه اقتصادی_ رسانه‌ها: روزنامه قانون نوشت: در روزهای گذشته شاهد افزایش دوباره قیمت‌ خودروهاي داخلي در بازار بوديم، به گونه‌اي كه قيمت پرايد كه به نوعي به عنوان يكي از سطح پايين‌ترين خودروها به لحاظ كيفي در كشور محسوب مي‌شود در بازار تا 47 ميليون تومان نيز رسيده است.اين در حالي است كه وزیر صنعت، معدن و تجارت در روزهاي پيش اعلام کرده بود که افزایش قیمت خودروها ارتباطی با فرمول وزارت صمت ندارد و تنها راهکار کنترل قیمت و کاهش آن به سمت واقعی‌شدن، افزایش تولید از سوی خودروسازان است. در اين ميان نيز خودروسازان، شاكيان هميشگي قيمت خودروها هستند و هر ميزان نيز كه قيمت خودرو افزايش پيدا كند بازهم آن را زيان‌ده مي‌دانند.

مشكلات توليد و تامين قطعات نيز گلايه هميشگي آن‌هاست. با وجود اينكه دولت اعلام كرده كه 4000 ميليارد تومان به صنعت خودروي كشور تزريق خواهد كرد اما با وجود مسائل موجود به نظر نمي‌رسد كه مشكلات اين صنعت به راحتي قابل حل باشد. با اين وجود در پيش‌فروش روز گذشته دو خودروساز بزرگ كشورمان به گونه‌اي موج خريد خودرو به راه افتاد كه تمام ظرفيت پيش‌فروش ايران خودرو در 30 دقيقه به پايان رسيد!

فروش فوري
روز گذشته خودروسازي سايپا محصولات ساینا، پراید، تیبا و کوئیک را به صورت پيش‌فروش در اختيار مردم قرار داد. به اين ترتيب كه حدود 15 تا 20 هزار دستگاه از محصولات سایپا به صورت فروش فوری براي عرضه ارائه شد كه به گفته بابايي، معاون نمايندگي سايپا روزانه حدود 600 تا هزار دستگاه خواهد بود.در حال حاضر تولید روزانه گروه سایپا حدود دو هزار دستگاه است و سعی می‌کنیم حداقل 20 درصد تولید روزانه را در فروش فوری عرضه کنیم. از سوي ديگر فروش فوری محصولات ایران خودرو نيز که ۳۰ بهمن و از ساعت ۱۰ صبح آغاز شده بود، در ۳۰ دقیقه اول تمام شد. در این طرح فروش خودروهای پژو 405، پژو 207، پژو پارس، سمند، رانا و پژو 206 تیپ 2 و وی 8 عرضه شده بود که تمامی ظرفیت فروش در کمتر از 30 دقیقه به فروش رسید.

آسيب تفاوت قيمت كارخانه وبازار
نكته‌اي كه در اين ميان وجود دارد، اين است كه اين دو خودروساز بزررگ كشورمان چندي پيش نيز اقدام به پيش‌فروش محصولات خود كرده بودند اما در حال حاضر بسياري از كساني كه در پيش‌فروش‌هاي قبلي ثبت نام كرده‌اند، هنورز موفق به دريافت خودروهاي خود نشده‌اند و خودروسازان در تحويل خودروها به تعهد خود وفادار نبوده‌اند. از سوي ديگر افزايش قيمت خودروها در روزهاي گذشته به گونه‌اي بوده كه به طور مثال قيمت پرايد در طول يك ماه و به صورت انفجاري با 17 درصد افزايش مواجه شده است.در چنين شرايطي تفاوت قيمت خودرو در كارخانه و بازار نيز مي‌تواند مزيد بر علت باشد و حاشيه امني را براي سودجويان و دلالان ايجاد كند؛ حاشيه امني كه شايد باعث اين شود كه بيشتر ظرفيت فروش ايران خودرو و سايپا توسط واسطه گران انجام شود. چنين چيزي به معناي اين است كه باز هم بايد منتظر افزايش قيمت خودروها در ماه‌هاي آينده باشيم.
برچسب ها: صنعت خودروسازی