به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۰۱ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۱۷۲۷۳۵

لایحه اعطای تابعیت به مادرایرانی‌ها رای می‌آورد

گروه جامعه: عضو کمیسیون قضایی می‌گوید احتمال رای آوردن لایحه اعطای تابعیت به مادرایرانی‌ها در مجلس بالاست و سبب می‌شود از این طریق بخشی از مشکلات برطرف شود.
لایحه اعطای تابعیت به مادرایرانی‌ها رای می‌آورد
علیرضا پورمختار نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون قضایی، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی و دکترای حقوق بین الملل دارد و بر جنبه‌های حقوقی ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی و مسائل فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها تسلط دارد.پورمختار  در مورد لایحه اعطای تابعیت به فرزندان با مادر ایرانی و پدر خارجی می‌گوید: موضوع اصلاح وضعیت ماده واحده سال ۱۳۸۵ در مورد تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی، سال‌ها در مجلس مطرح بوده است. از سال ۱۳۹۰ طرح‌های مختلفی برای این خانواده‌ها در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. حتی یکی از این طرح‌ها که به موجب آن فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی تا سن ۱۸ سالگی برخوردار از حقوق شهروندی می‌شدند، در مجلس تصویب شد، اما شورای نگهبان آن را به دلیل مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی و افزایش بار مالی برای دولت رد کرد.وی با بیان اینکه سرانجام پس از سال‌ها خود دولت به ارائه لایحه پرداخت افزود: قرار بود دولت لایحه خود را سال گذشته به مجلس بفرستد. به همین خاطر طرح‌های مشابه هم در کمیسیون حقوقی و هم در سایر کمیسیون‌ها متوقف شده بودند. تااینکه پس از ۱ سال در آبان ماه امسال هیئت دولت لایحه‌ای را برای اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی- پدر خارجی به تصویب رساند و به مجلس فرستاد.

به گفته پورمختار با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون قضایی بلافاصله به بررسی لایحه پرداخت. در اواخر دی‌ماه این لایحه در کمیسیون حقوقی مجلس به تصویب رسید و جهت طرح در دستور صحن ارسال شده است.عضو کمیسیون قضایی مجلس توضیح داد: مطابق با این لایحه فرزندان متولد شده و حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی بنا به درخواست مادر می‌توانند قبل از ۱۸ سالگی تقاضای تابعیت ایرانی کنند. بعد از این سن نیز می‌توانند تقاضای تابعیت ایرانی کنند، منتها نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی باید درخواست آن‌ها را بررسی کنند.نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در مورد احتمال تصویب این طرح در صحن مجلس و تبعات تصویب نشدن لایحه نیز گفت: من احتمال می‌دهم لایحه مذکور رای بیاورد؛ بلکه از این طریق بخشی از مشکلات مرتفع شود. تصویب نشدن این لایحه تبعات منفی ندارد بلکه وضع موجود تداوم می‌یابد، اما از جهت این که بیش از ۱۰۰ هزار نفر تکلیف تابعیتشان روشن شود، شناسنامه‌‏دار شوند و قابلیت شناسایی داشته باشند لایحه مثبتی به حساب می‌آید. ضمن آنکه خود این افراد هم علاقمند به دریافت تابعیت ایرانی هستند. در صورت اعطای تابعیت به آن‌ها، وابستگی و علقه بیشتری به کشور پیدا می‌کنند که امر قابل توجهی محسوب می‌شود.
مرجع : ایرنا
برچسب ها: تابعیت