به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۰۱ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب : ۱۷۲۷۵۰

یک تابلوی تبلیغاتی خوب چه ویژگی هایی دارد؟


گروه جامعه: یکی از مهم ترین عوامل موفقیت و تاثیرگذاری در دنیای تبلیغات، شکل ظاهری و بصری تابلوهای تبلیغاتی است. برای سفارش یک تابلوی تبلیغاتی در ابتدا لازم است یک طرح تبلیغاتی داشته باشید. پیامی که در تابلوی تبلیغاتی به مخاطب ارائه می شود، مهمترین بخش این نوع از تبلیغات است. ارائه پیام تبلیغات در قالب و فرمت یک تابلوی گرافیکی و با شیوه هنری، شمائی کلی از یک تابلو می باشد. تابلوها همچون پوسترها در ابتدا طراحی و سپس با فنون تابلوسازی تبدیل به یک تابلو می شوند. متنی که در این تابلوها به کار می رود جنبه تبلیغاتی دارد.

زمانی که قرار است یک فروشگاه، خود را به مخاطبان معرفی کند، استفاده از یک نشان تجاری یا به اصطلاح تابلوی تبلیغاتی الزامی است. در واقع گروه مخاطبان هدف هست که مشخص می کند که این نشانه های تبلیغاتی یا تابلوها باید به قدری بزرگ باشند که چشم ها را خیره کند و توجه همه افراد را به خود بگیرد یا حتی یک تابلوی کوچک در حدی که نشان دهنده هویت کسب و کار باشد، کافیست.
در هنگام انتقال پیام، اینکه "چطور می گویید" به اندازه اینکه "چه می گویید" اهمیت دارد. در یک  تابلوی تبلیغاتی به همان میزان که متن مهم است، رنگ و شکل هم به همان اندازه در ارائه و انتقال پیام تاثیرگذارند.

زمانی که قرار است یک تابلوی تبایغاتی سفارش دهید یا اگر قرار است قبل از سفارش آن را طراحی کنید باید در نظر داشته باشید که سه اصل خیلی مهم در طراحی این نوع از تابلوها را رعایت کنید:

تابلو باید بازتابی از کسب و کار شما باشد.
تابلوها، نشانه ها و هر گونه علائم تبلیغاتی که در بیرون از فروشگاه شما قرار گرفته است، به خوبی ماهیت کسب و کار را روشن می کنند. برای مثال یک مغازه عتیقه فروشی را در نظر بگیرید. تابلوی این مغازه به چه صورت است؟ بهتر است حروفی که روی این تابلو به کار رفته با یک فونت قدیمی باشد و روی یک تابلوی سیاه قرار بگیرد. شاید هم یک تابلوی چوبی قدیمی. حالا فرض کنید یک مغازه ای که لوازم ماهیگیری دارد. روی این تابلو باید از نمادهایی مانند طناب، قایق و دیگر نمادهای دریایی استفاده شود.

تابلوی شما باید از فاصه دور هم مشخص باشد.
اگر قرار است برای فروشگاه خود تابلویی خریداری کنید، حتما به این نکته توجه کنید که این تابلو باید راه را به مشتری شما نشان دهد. پس در حد امکان باید به صورتی طراحی شود که از دور برای مخاطبان، واضح و شفاف باشد. این باعث می شود مشتریانی که مستقیما به دنبال شما هستند راحت تر مسیر را پیدا کرده و حتی مشتریانی که با شما در ارتباط نیستند نیز حس کنجکاویشان تحریک شود.

به رنگ ها و اشکال دقت کنید
تابلوی فروشگاه شما بیانگر چیزی است که شما ارائه می کنید. مهم است که علائم بر اساس پیامی که قصد انتقال آن را دارید، طراحی شوند. برای مثال علائم فروش معمولا قرمز هستند تا بتوانند توجه بیشتری جلب کنند و شامل متن واضح و روشن هستند . اما یک داروخانه را تصور کنید، معمولا تابلوی داروخانه ها به شکل سبز رنگ است و هیچ نمادی در آن به کار نرفته است. فقط از عنوان دارخونه استفاده شده است.
از انواع نمونه های تبلیغاتی جدید می توان به تابلوهای حروف برجسته، لایت باکس و تابلو راهنما اشاره کرد.
از جمله اشتباهاتی که در طراحی تابلوهای تبلیغاتی انجام می شود می توان به این موارد اشاره کرد:

عکس نامناسب و غیر مرتبط انتخاب می شود.
بعضی از کسب وکارها در تابلوی تبلیغاتی خود از تصاویر زیادی استفاده می کنند. ایراد این کار کجاست و چه مشکلی به وجود می آورد؟ زمانی که شما در یک تابلو از تصاویر زیادی استفاده کنید تمام توجه مخاطب درگیر تصاویر می شود و به متن و پیامی که سعی در انتقال آن را دارید توجهی نمی شود.

عدم استفاده از عنوان مناسب برای تابلو تبلیغاتی
هرگز فراموش نکنید که مخاطبان شما تنها و تنها چند ثانیه از وقت خود را صرف نگاه به تابلوها می کنند، پس چاره‌ای ندارید که قوی ظاهر شوید.
نکاتی که قبل از انتخاب یک عنوان مناسب باید در نظر داشته باشید:
نوع سرویس و خدمات شما
مشخصه بارز و ویژه شما
توضیح درباره نحوه چگونگی حل مشکلات مشتریانتان
تفاوتتان نسبت به رقبایتان
در انتخاب عنوان حتما دقت داشته باشید که عنوانتان طولانی نشود. هر چقدر متن کوتاه تر اما مفهومی تر باشد، توجه بیشتری جلب کرده و تاثیر بیشتری دارد، همچنین احتمال اینکه در ذهن مخاطب بماند بیشتر است. متن طولانی باعث سر درگمی مخاطب می شود.

جاگیری نامناسب تابلو
تا اینجا شما با مشخصات یک تابلوی استاندارد آشنا شدید. به فرض که شما همه فاکتورها را در طراحی یک تابلوی مناسب به کار بردید اما نکته مهمی که به سادگی نمی توان از آن عبور کرد، جانمایی مناسب تابلو است. اینکه تابلو چه ابعادی دارد و باید در کجا قرار گیرد که توجه مخاطبان را جلب کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گاهی هزینه های هنگفتی برای ساختن یک تابلوی تبلیغاتی پرداخت می شود ولی نصب این تابلو در مکان غیر مناسب یا عدم همگونی با فضا و محیط اطراف همه پنبه ها را رشته کرده و باعث می شود تابلو بلااثر واقع شود.

چند نکته کلیدی و مهم که حتما باید در تابلوهای تبلیغاتی رعایت شود:
درج نام شرکت: اصلی ترین و مهمترین عنصر یک تابلوی تبلیغاتی استاندارد اشاره به نام آن کسب و کار است.
درج کردن اطلاعات تماس: حتما یک یا دو راه تماس در تابلوی خود داشته باشید و فونت آن را کمی بزرگتر کنید تا توجه بیشتری جلب کند و در اذهان بماند.
استفاده از لوگوی شرکت: لوگوی شرکت به دلیل ویژگی های بصری جذاب، سریع در ذهن مخاطب ثبت شده و در یادآوری برند شما تاثیر بسیاری دارد.
استفاده از شعار تبلیغاتی شرکت: برگ برنده شما در همین یک جمله است. شعار تبلیغاتی خود را روی تابلوی تبلیغاتی بنویسید و ذهن مخاطب را تسخیر کنید.