به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۰۲ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : ۱۷۲۸۲۵

دلایل احتمالی افزایش نرخ دلاردر روز‌های اخیر

گروه اقتصادی: طی چند روز گذشته قیمت دلار روند افزایشی را طی کرد و به مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، موضوعی که صاحبنظران علت آن را طولانی شدن فرآیند تصویب لوایح مربوط به FATF و همچنین افزایش تقاضا برای مسافرت‌های نوروزی به خارج از کشور ارزیابی کردند.
دلایل احتمالی افزایش نرخ دلاردر روز‌های اخیر
در روزهای اخیر قیمت دلار با رشد ۴۶۰ تومانی به بهای ۱۳ هزار و ۵۴۰ تومان رسید. به گفته فعالان، حجم معاملات در بازار ارز بیشتر شده است. به باور آنها، یکی از نشانه‌های افزایش حجم معاملات، افزایش قیمت دلار با وجود تقویت سمت عرضه بازار بود.درباره نوسانات قیمت دلار، فرشید سیم‌بر - عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران به طولانی شدن تصویب لوایح مربوط به FATF اشاره کرد و  گفت: عدم تصویب لوایح مربوط به FATF باعث شده است این تصور ایجاد شود که ایران ممکن است در لیست سیاه این سازمان قرار گیرد که در آن صورت احتمالاً قیمت دلار بالاتر خواهد رفت.سیم‌بر همچنین افزایش تقاضا برای مسافرت‌های نوروزی به خارج از کشور یکی از دلایل افزایش قیمت دلار عنوان کرد.در مورد جنس تقاضای بازار دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی از بازیگران عنوان کردند، تعدادی از نوسان‌گیران که در مرز ۱۳ هزار تومانی شناسایی سود کرده بودند، با پایین نیامدن قیمت از مرز یادشده یک بار دیگر در موقعیت خرید قرار گرفتند.از نظر آنها، حفظ مرز ۱۳ هزار تومانی به معنای پایه حمایتی برای امکان رشد بیشتر قیمت بود. در کنار این، عده‌ای از معامله‌گران عنوان می‌کنند، افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر موجب شده است که تقاضای احتیاطی بیشتری وارد بازار شود و برخی از افراد از هراس احتمال افزایش بیشتر قیمت، ریال خود را به دلار یا سایر ارزها تبدیل کنند.

البته عده‌ای از فعالان اعتقاد دارند، سررسید شدن گواهی‌های سپرده یک‌ساله نیز در ورود این تقاضای احتیاطی به بازار اثر داشته است.با روند افزایشی قیمت ارز در روزهای گذشته، رئیس کل بانک مرکزی علت این موضوع را مصوبه آزادی ورود کالا از طریق مرزنشینان و ملوانان دانست و از هیات وزیران خواست در این مصوبه تجدید نظر کنند.عبدالناصر همتی درباره‌ چرایی علت افزایش نرخ ارز در اینستاگرام خود نوشت: یک دلیل برمی‌گردد به مصوبه آزادی ورود ۱۰ ها قدم کالا از طریق مرزنشینان و ملوانان. در شرایط تحریم و محدودیت‌های ارزی، این دسته از تصمیمات، واردات اجنلاس غیرضرور در موقعیت زمانی، تحریم را افزایش داده و قطعاً موجب افزایش تقاضای ارز در سلیمانیه، دوبی، هرات و متعاقباً در بازار ایران شده است.رئیس کل بانک مرکزی همچنین خاطرنشان کرد: امروز ثبات بازار ارز برای کشور امری بسیار ضروری است. البته عامل مهم روانی اجلاس FATF هم مزید بر علت شده است که البته اطلاعات دریافتی حاکی است در این مقطع نیز احتمال تعلیق بسیار زیاد است.
مرجع : برترین ها
برچسب ها: نرخ دلار