به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۰۴ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۱۷۲۹۱۴
می‌پرسند، چطور موشک قاره‌پیما می‌سازید، اما پراید تولید می‌کنید

هم موشک قاره‌پیما می‌سازید، هم پراید...؟

گروه سياسي: یک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تصویب و یا رد «FATF» و سایر لوایح چندین ماه است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام مانده است، اگر پیوستن به این لوایح بد است، چرا اسرائیل و عربستان هرکاری انجام می‌دهند که ما به این کنوانسیون‌ها محلق نشویم.
هم موشک قاره‌پیما می‌سازید، هم پراید...؟
عبدالرضا هاشم‌زائی در گفت‌وگو ایلنا، درباره اینکه مطرح می‌شود در کشوری صنایع نظامی  آنچنان پیشرفت می‌کند زیردریایی تولید و به آب می‌اندازند اما صنعت خودرو هنوز نتوانسته یک اتومبیل باکیفیت تولید کند، گفت: بیان کردن چنین چیزی درست نیست؛ زیرا اگر نگاهی به پیشرفت صنایع در دنیا بیاندازید مشاهده خواهید کرد بعد از جنگ جهانی اول و دوم صنایع نظامی کشورها پیشرفت بسیاری کردند و به تبع آن صنایع دیگر گسترش پیدا کردند.این عضو فراکسیون امید ادامه داد: اتفاقا از ما هم می‌پرسند چطور می‌شود شما موشک قاره‌پیما می‌سازید؛ اما پراید تولید می‌کنید؟!

وی افزود: سوال می‌شود ایران که با کره‌جنوبی صنعت خودروسازی را آغاز کرده است، چرا این کشور امروز اکثر برندها را تولید می‌کند اما شما روز به روز صنعت خودروسازی‌تان عقب‌گرد می‌کند؛ باید به این سوالات جواب داد. نماینده تهران با اشاره به اینکه شرایط خاص کشور در آنچه در حال رخ دادن است بی‌تاثیر نیست، بیان کرد: عده‌ای عنوان می‌کنند که تصمیم‌گیران به خوبی عمل نمی‌کنند، نمی‌خواهم بگویم مشکلات و مدیریت داخلی بی‌تاثیر نیست قطعا تاثیرگذار هست اما این‌ها دلیل نمی‌شود که ما تحریم‌ها را نادیده بگیریم و جدی تلقی‌شان نکنیم.
هاشم‌زائی با اشاره به مشکلات سر راه فروش نفت گفت: می‌دانید اگر بتوانیم یک بشکه نفت را به قیمت ۵۰ دلار که همان قیمت جهانی است، بفروشیم و بخواهیم پولش را به داخل برگردانیم تا ۱۲ درصد یعنی ۱۲ دلارش را باید هزینه کنیم تا مابقی‌اش به کشور بازگردد؟چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟ به خاطر همین تعاملات بین‌المللی و منطقه‌ای است که ما امروز با تحریم‌ها به مشکل برخوردیم. وی تاکید کرد: چه کسی به ما اجازه داده است که از جیب مردم خرج کنیم؟ این ۱۲ دلار را  باید خرج خود مردم کنیم. کسانی که از معیشت مردم حرف می‌زنند خب همین کار کنند؛ آیا یهتر نیست که وسعت دید داشته باشیم.

بلاتکلیفی «FATF» ،«CFT» و پالرمو 
این عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به اینکه مدت‌هاست «FATF» ،«CFT» و پالرمو بلاتکلیف هستند، اظهار داشت: ۲۹۰ نماینده مجلس ۳ بار این موضوعات را بررسی کردند و هربار با اکثریت آرا تصویب شده است.
چرا مجمع نمی توند درباره الحاق به FATF تصمیم گیری کند؟
وی ادامه داد: برخی در شورای نگهبان به هر دلیلی آن را رد می‌کنند، به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود و حال این مجمع نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند. هاشمی‌زائی خاطرنشان کرد: آیا ما جزء این کره زمین هستیم یا نیستیم؟ چند کشور جز این کنوانسیون‌ها هستند؟ آیا بهتر نیست بررسی کنیم؟ وی بیان کرد: استدلال برخی‌ها این است که این کنفوانسیون‌ها را گروهی خاص طراحی کرده‌اند، خب سازمان ملل را هم همین گروه‌های خاص طراحی کردند، پس باید از این سازمان خارج شویم! نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنیم و باید یک مقدار با حفظ اصول خودمان با دنیا تعامل داشته باشیم.
وی خاطر نشان کرد: مگر ما می‌خواهیم به تروریسم کمک کنیم؟ مگر ما با پولشویی موافق هستیم؟ ما قوانین بسیاری در کشور تصویب کردیم که با هر دو این مسائل مخالف هستند. این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی یادآور شد: خودمان قربانی تروریسم هستیم، هیچ کشوری به اندازه ما رئیس‌جمهورش، نماینده مجلسش، سیاست مردانش و مردمش ترور نشده است؛ پس چرا بهانه دست دشمن می‌دهیم؟ هاشمی‌زائی ادامه داد: عده‌ای عنوان می‌کنند که شما متوجه همه مسائل نیستید، اگر این طور است یک کلاس بگذارند تا ما هم بفهمیم چه خبر است.
وی با بیان اینکه ۴۰ سال است که در سطوح مختلف این نظام خدمت کرده‌ایم، اگر ما را وابسته قلمداد می‌کنند دستمان را قطع کنند، گفت: چندین ماه است که «FATF» و بقیه لوایح معطل مانده‌اند، معیشت مردم به مشکل برخورده است. این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما باید مبادلات بین‌المللی را انجام دهیم و مسائل پولی و بانکی را حل کنیم، گفت: اگر پیوستن به این لوایح بد است، چرا اسرائیل و عربستان هرکاری انجام می‌دهند که ما به این کنوانسیون‌ها محلق نشویم.وی بیان کرد: برجام اگر از ما امتیاز گرفته بود و به نفع طرف‌های مقابل بود چرا ترامپ از آن  خارج شد؟

حتی فلسطین و لبنان عضو FATF هستند
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چه کشورهایی عضو «FATF» نیستند؟ جز یکی_دو کشور که دولت مستقر ندارند؛ حتی فلسطین و لبنان هم عضو این سازمان هستند. به گفته وی این بحث در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال پیگیری است و خود مجمع هم باید مسئولیت عدم تصویبش را بپذیرد. هاشم‌زایی اظهار داشت: اگر مجمع این لوایح را تصویب نکرد سخنگویش باید شفاف بیان کند که چرا این اتفاق نیفتاده است.