به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۵۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۰۴ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۱۷۲۹۱۷

گوایدو با کمک ارتش ونزوئلا وارد کلمبیا شد

گروه بين‌الملل: خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا با کمک ارتش این کشور توانست برای شرکت در عملیات ورود کمک های بشردوستانه به ونزوئلا وارد کلمبیا شود، اين در حاليست كه بنا به دستور قضایی وي اجازه خروج از کشورش را نداشت.
گوایدو با کمک ارتش ونزوئلا وارد کلمبیا شد
مخالفان نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا قصد دارند روز شنبه عملیات ورود کمک های بشردوستانه به این کشور را آغاز کنند. دولت ونزوئلا مرز ایالت تاچیرا با کلمبیا را بسته است. دهها تن از امدادهای بشردوستانه برای مردم ونزوئلا که شامل مواد غذایی و دارو می شود در شهر مرزی کوکوتا در کلمبیا انبار شده و تاکنون امکان اجازه ورود به این محموله ها داده نشده است.

خوان گوایدو روز جمعه در حالی که در کنار روسای جمهور کلمبیا، شیلی و پاراگوئه سخن می گفت اظهار داشت: «سوال اینجاست که ما چگونه به اینجا آمدیم. در حالی که آنها فضای هوایی را بسته اند، رفت و آمد دریایی را ممنوع کرده اند و جاده ها را مسدود کرده اند. ما دقیقا اینجا هستیم زیرا نیروهای نظامی نیز در عملیات [حضورم در اینجا] شرکت داشتند.»

رهبر مخالفان دولت ونزوئلا همچنین در کنسرتی که برای کمک به مردم ونزوئلا در مرز کلمبیا با این کشور برگزار شده بود شرکت کرد. بنا به آمار سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۵ تاکنون دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به دلیل اوضاع نابه‌سامان اقتصادی از ونزوئلا گریخته اند. خوان گوایدو تاکنون در مورد زمان و نحوه بازگشت احتمالی اش به ونزوئلا سخنی نگفته است. این در حالی است که نیروهای ارتش ونزوئلا روز جمعه در نزدیکی مرز با برزیل بر روی گروهی از بومیان منطقه آتش گشودند. بنا به گزارشها دو نفر در جریان تیراندازی سربازان ارتش ونزوئلا کشته شدند.

نیکلاس مادورو با وجود کمبود مواد غذایی و دارو وجود بحران انسانی در کشورش را رد کرده است. او تلاش مخالفان دولت برای وارد کردن کمک های بشردوستانه به ونزوئلا را «نمایشی مبتذل» با حمایت آمریکا خوانده است. ایالات متحده یکی از حدود ۵۰ کشورش است که خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت شناخته است. از نظر بسیاری از تحلیلگران تنش های کنونی در مرز ونزوئلا با کلمبیا و برزیل بیش از هر چیز آزمونی در مورد میزان وفاداری ارتش این کشور به نیکلاس مادورو است.
برچسب ها: خوآن گوآیدو