به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۰۴ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۱۷۲۹۳۶

پیمایش سلامت روان ایرانیان در سال 98

گروه جامعه: معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، گفت: بر اساس مطالعات، اختلالات روان پزشکی در کشور ۲۳.۶ درصد در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال است.
پیمایش سلامت روان ایرانیان در سال 98
علی اسدی در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت مردان در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: بر اساس آخرین پیمایش‌های ملی که در سال ۹۰ انجام شده، آمار شیوع اختلالات روان پزشکی در کشور در بین گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال، ۲۳.۶ درصد است. باید توجه کرد که پیمایش ملی سلامت روان مجدداً هم برای سال ۹۸ در دستور کار قرار گرفته که با کمک مرکز تحقیقات سلامت مراحل اجرایش را طی می‌کنیم.وی افزود: از این اختلالات روان پزشکی، ۱۲.۷ درصدش اختصاصاً اختلال افسردگی و ۱۵.۶ درصدش اختلال اضطراب است. همچنین شایع‌ترین بیماری در کشور اختلالات روان پزشکی است و شایع‌ترین اختلال روان پزشکی نیز افسردگی اعلام شده است.وی با بیان اینکه به طور معمول اختلالاتی مانند اضطراب و افسردگی در زنان بیش از مردان است، گفت: آمار اختلالات روانی در زنان بیشتر از مردان است، اما میزان مرگ ناشی از بیماری‌های روانی در مردان بیشتر است. باید توجه کرد که روند اختلالات روان پزشکی به ویژه افسردگی در دنیا رو به گسترش است؛ بطوریکه از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ افسردگی در دنیا بیش از ۱۸ درصد رشد داشته و در سال ۲۰۱۸، ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به افسردگی بوده‌اند. بیماری افسردگی یکی از بیماری‌های ناتوان کننده است، زیرا افراد نسبت به آن شناخت ندارند.

اسدی تاکید کرد: متأسفانه در زمینه اختلالات روان پزشکی باورهای غلطی وجود دارد که مانع از مراجعه افراد به مراکز درمانی می‌شود. یکی از مشکلات‌مان در این حوزه این است که این اختلالات با انگ اجتماعی همراه هستند. بنابراین یکی از مهم‌ترین اقدامات رسانه‌ها این است که انگ اجتماعی را با ارائه مطالب درست از این بیماری‌ها بردارند. این در حالیست که متأسفانه باید بگویم صدا و سیما به عنوان رسانه ملی در این زمینه نه تنها اقدام خاصی انجام نمی‌دهد بلکه شاهدیم که چند روز پیش خانمی را به عنوان الگوی صبر نشان می‌دهد که به دلیل کتک کاری همسرش، ۲۷ بار تقاضای طلاق کرده اما نتوانسته طلاقش را بگیرد و به زندگی ادامه داده است و این درحالیست که مشخص نیست آن مرد از چه اختلال روان پزشکی رنج می‌برد.اسدی تاکید کرد: در حوزه سلامت روان و اعتیاد خدماتی را به طور منسجم نداشتیم، اما طی این سال‌ها و با اجرای طرح تحول نظام سلامت این خدمات به سیستم شبکه اضافه شدند و در حال حاضر در مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی به طور رایگان به افراد ارائه می‌شود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: سلامت روانی