به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۰۶ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : ۱۷۳۰۷۵

زمان دقیق واگذاری استقلال و پرسپولیس

گروه ورزشی: معاون وزیر کار با اشاره به زمان واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، تحقق این اتفاق در سال ۹۸ را مستلزم اجرای پیش‌شرط‌هایی دانست و گفت: اگر بنای جدی برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس وجود دارد هواداران هم باید در مدیریت و فرایند واگذاری سرخابی‌ها سهیم باشند.
زمان دقیق واگذاری استقلال و پرسپولیس
محمد کبیری درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با الگوی تعاونی، گفت: موضوع واگذاری‌ها به شکل کلان برای نظام و دولت بحث مهمی است که باید به درستی صورت گیرد. در مورد واگذاری استقلال و پرسپولیس معتقدم این کار یک عمل اقتصادی است و آثار اجتماعی خواهد داشت به همین دلیل دنبال کردن این طرح ظرافت خاصی دارد.

هواداران و مردم در واگذاری سرخابی‌ها سهم دارند
وی افزود: اگر بنا و ادعای جدی برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس وجود داشته باشد باید فرایندی طی شود که هواداران این دو باشگاه نیز در مدیریت و رصد مستمر باشگاه سهیم باشند. از نظر ما بهترین الگوی واگذاری، تعاونی است که همه از مردم و پیشکسوتان تا نهادهای حقوقی که توانایی مالی دارند، در آن مشارکت کنند.معاون امور تعاونی‌های وزارت کار با تشریح مزیت‌ها و پیامدهای مثبت واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: در بحث واگذاری در قالب تعاونی معتقدم که دو اتفاق مثبت رخ خواهد داد: اول اینکه از سهم بخش دولتی کاسته و به بخش تعاون می‌رود. در واقع قسمتی از افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد باید از کیک دولت کنده و به کیک دیگر اضافه شود. دوم اینکه در واگذاری به بخش تعاونی چون مردم مشارکت و سهامداری مستقیم دارند، مدیریت این واگذاری‌ها هم پایدارتر خواهد بود و وقتی مردم در مدیریت یک بنگاه نقش و مشارکت مستقیم داشته و سهامدار آن باشند اتفاقاتی نظیر آنچه که در هفت تپه رخ داد را شاهد نخواهیم بود.کبیری در ادامه درباره زمان واگذاری سرخابی‌ها، گفت: بنا بر اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، این اتفاق در سال ۹۸ خواهد افتاد و دولت قطعاً به سمت واگذاری سرخابی‌ها خواهد رفت منتها باید نحوه اجرایی شدنش را ببینیم.به گفته وی، زمان دقیق واگذاری را باید وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی اعلام کنند؛ با این حال چنانچه تصمیم واگذاری قطعی شود، وزارت کار مقدمات لازم را به نحوی که مردم و هواداران در آن مشارکت داشته باشند، فراهم خواهد کرد.

الگوی واگذاری سرخابی‌ها مشابه رئال مادرید
معاون وزیر کار با اشاره به آماده بودن طرح واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، گفت: الگویی که ما پیشنهاد کردیم، الگویی است که مطابق قانون برای شخصیت‌های حقیقی و حقوقی یک درصدی در نظر گرفته شده است. سهام غالب را یک شخص یا مجموعه نمی‌تواند داشته باشد ولی بلوک‌های مدیریتی سهامی در آن دیده شده است که می‌تواند برای افزایش بهره‌وری مدیریت آن مجموعه استفاده شود و از آن ظرفیت مردم می‌توانند سهامداری کنند. مشابه این الگو هم در دنیا هست و باشگاه رئال مادرید هم اکنون به همین شکل اداره می‌شود.کبیری متذکر شد: در هر حال ما بخش دولتی هستیم و نمی‌خواهیم با این نگاه باشگاه‌ها واگذار شوند ولی باورمان این است که الگوی تعاونی پیشنهاد شده در راستای هدفی کهاتاق تعاون دنبالش است الگوی بسیار مناسبی است ولی ضرورت‌هایی دارد که اگر دیده نشود، واگذاری باشگاه‌ها چه به صورت تعاونی چه به صورت خصوصی یا به افراد و شخصیت‌ها، آثار منفی جانبی دارد.معاون امور تعاونی‌های وزارت کار درعین‌حال بر لزوم ایجاد نظام درآمد هزینه باشگاه‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: این نظام تاکنون به این شکل بوده است که بابت چیزهایی که در کشور به رسمیت نشناختیم، باشگاه‌ها نتوانستند از آن کسب درآمد کنند و در این حالت ممکن است واگذاری باشگاه دچار مشکل شود.

پیش‌بینی نظام درآمد هزینه برای استقلال و پرسپولیس
کبیری تعیین نظام درآمد هزینه‌ای کارآمد را نیازمند مشارکت آحاد جامعه در آن دانست و گفت: در چنین نظامی باید پیش شرط‌هایی مثل حق پخش در صدا و سیما و حق کپی رایت دیده شود. اگر این موارد نباشد واگذاری با مخاطره روبه‌رو می‌شود ولی اگر پیش‌شرط‌های لازم رعایت شود، مردم می‌توانند باشگاه محبوب خود را مستقیم رصد کنند و علاقمندی خود را به انحاء مختلف در یک رفت و آمد اقتصادی و اجتماعی با باشگاه نشان بدهند.وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که تصمیم واگذاری به شکل قطعی گرفته شود و پیش‌شرط‌های لازم نظیر آنچه که قبلاً اشاره شد، پیوست این واگذاری دیده شود، در آن صورت واگذاری سرخابی‌ها با الگوی پیشنهادی ما بهترین حالتی است که تجربه خواهد شد. مجلس در جریان بررسی بودجه ۹۸، وزارت ورزش و جوانان را مکلف کرد با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی سازی تا پایان شهریور ۹۸ شرایط پذیرش باشگاه پرسپولیس و استقلال در بازار پایه فرابورس را فراهم کند.
مرجع : ایسنا