به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۰۶ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : ۱۷۳۱۴۵

انتقاد شدید انجمن داروسازان از بدقولی بیمه‌ها

گروه جامعه: رییس انجمن داروسازان با انتقاد از تاخیرهای بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروسازان، گفت: داروخانه‌ها دیگر قادر به خویشتنداری نیستند و ادامه این شرایط برای بازیگران زنجیره تامین دارو مقدور نیست.
انتقاد شدید انجمن داروسازان از بدقولی بیمه‌ها
دکتر محمدباقر ضیا در نشست خبری انجمن داروسازان با اشاره به تاخیرهای طولانی مدت بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروسازان و داروخانه‌ها و بیان اینکه مشکل دیرینه ما با بیمه‌ها باید در نقطه‌ای تمام شود، گفت: شکیبایی و نجابتی که در این سال‌ها داروسازان نشان داده‌اند، سوءتفاهم ایجاد کرده است و تصور می‌کنند که مال، جان و اندوخته داروسازان بی‌نهایت است و می‌توانند با سرمایه داروسازان، سازمان‌های خود را اداره کنند.وی با بیان اینکه ما بیش از این امکان ادامه این شرایط را نداریم، افزود: جنگ، تحریم و تاخیرهای شش ماهه را تحمل کرده‌ایم، اما دیگر امکان ادامه این شرایط وجود ندارد. باید توجه کرد که نورم سود داروهای خارجی ۱۰ درصد و داروهای ایرانی ۱۵ درصد است. حال هزینه داروخانه، مسوول فنی، سرمایه‌گذاری و ... را در نظر بگیرید. پول داروسازان شش ماه در بیمه‌ها می‌خوابد؛ درحالیکه طبق قانون بیمه‌ها باید ۶۰ درصد مطالبات را بلافاصله بعد از ارایه اسناد و ۴۰ درصد را تا دو ماه بپردازند.

وی ادامه داد: از طرفی وقتی تاخیر در پرداخت مطالبات شش ماهه می‌شود ما مجبوریم برای تامین هزینه‌هایمان از بانک‌ها با سود ۲۰ درصد استقراض کنیم و این وام را جایگزین کاری کنیم که ۱۵ درصد سود دارد، آیا چنین چیزی مقدور است؟ضیا ادامه داد: اگر داروسازان تاکنون توانسته‌اند سرپا بایستند به این دلیل بود که سرمایه داروسازان اجازه می‌داد و اعتباراتی در پخش وجود داشت، اما اکنون همه این‌ها از بین رفته است. در این دوران، نقدینگی در سراسر زنجیره تامین دارو دچار مشکل شده است.رییس انجمن داروسازان گفت: مسوولان بیمه‌ها بدانند که ما تاکنون سعی کردیم خویشتنداری کنیم، اما داروخانه‌ها دیگر قادر به خویشتنداری نیستند. بر این اساس در ۱۵ اسفند ماه همه داروخانه‌داران در سراسر کشور به دفاتر سازمان تامین اجتماعی مراجعه می‌کنیم تا دلیل عدم پرداخت مطالبات‌مان را جویا شویم. ادامه این شرایط دیگر برای بازیگران زنجیره تامین دارو مقدور نیست.

ضیا در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه ما تمام مسیرهای قانونی را برای حل مشکل مطالبات دارویی رفته‌ایم، ادامه داد: نماینده صنف باید چه کند که به مطالبات صنفش توجه شود. این بی‌توجهی به مطالبات داروسازان به مردم هم ضربه می‌زند. بد عهدی بیمه‌ها، خدمت رسانی به مردم را هم از نظر کیفی دچار اختلال می‌کند. ما به همه دستگاه‌ها اعم از ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، وزارت رفاه، مدیران سازمان‌های بیمه‌گر، وزارت کشور، مجلس شورای اسلامی و … و هر دستگاهی که ظرفیت قانونی برای مطالبه‌گری داشت مراجعه کردیم و تا کنون بیش از ۶۰۰ نامه نوشته‌ایم اما در حال حاضر زیرمجموعه ما دیگر بی اعتنایی بیمه‌ها را نمی‌پذیرد. داروسازان دیگر نمی‌پذیرند که بسازیم و بسوزیم و ورشکست شویم.

در ادامه این نشست دکتر مژدهی آذر - عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان با بیان اینکه اساس بیمه در ایران اشکال دارد و باید مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: با توجه به فشارهایی که به داروسازان و داروخانه داران وارد می‌شود، اگر روزی هیأت مدیره انجمن داروسازان دستور دهد که نسخه‌ها را نقدی حساب کنید آن روز است که دیگر بر اساس بیمه عمل نمی‌کنیم. ما تا جای ممکن مدارا می‌کنیم و چنین تصمیم گیری‌هایی در شرایطی که مردم و دولت گرفتارند و دشمن در کمین است، برایمان زجر آور است، اما وقتی دار و ندارمان را داده‌ایم و در مقابل بانک‌ها که از آنها استقراض کرده‌ایم، شرمنده‌ایم و در برابر بیماران نیز شرمنده‌ایم که دارو نداریم و دستمان خالی است، مجبوریم نسخ را به صورت نقدی حساب کنیم.مژدهی آذر تاکید کرد: تنها درخواست ما انجام تعهدات قانونی از سوی بیمه‌هاست. طبق قانون بیمه‌ها باید در عرض دو ماه بدهی‌هایشان را تسویه کنند، اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است.

در ادامه این نشست دکتر سعیدی - عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان با بیان اینکه داروخانه‌ها از نقطه تعادل اقتصادی خارج شده‌اند و اگر به داد اقتصاد داروخانه نرسید، ورشکست می‌شوند، گفت: در حال حاضر داروخانه‌ها مجبورند خریدهایشان را به صورت نقدی انجام دهند و در عین حال ۳۵ درصد از سرمایه را هم در بانک‌ها ذخیره کنند. این موضوع به اقتصاد داروخانه‌ها لطمه زده است.وی افزود: در شرایط تحریم که ارزش پول در حال کاهش است، بیمه‌ها هم مطالبات داروخانه‌ها را نمی‌دهند. در عین حال گردش مالی دارو در داروخانه‌های خصوصی روز به روز کمتر می‌شود. طرف صحبت ما با سازمان‌های بیمه‌گری است که اگر یک روز با تأخیر لیست بیمه پرسنل‌مان را برایشان بفرستیم، ما را جریمه می‌کنند. این رابطه ارباب رعیتی باید یک جا تمام شود و بیمه‌ها باید نسبت به طرف قراردادهایشان احساس مسئولیت داشته باشند.سعیدی با بیان اینکه داروخانه‌ها از نظر اقتصادی بسیار شکننده شده‌اند، گفت: ما می‌خواهیم بیمه‌ها قانون را اجرا کنند. قانون بیمه همگانی شرایط پرداخت را مشخص کرده است. به هر حال بیمه‌ها هم مشکلاتی دارند، اما حوزه دارو در اولویت پرداخت‌هایشان نیست. در حالیکه داروخانه ویترین سیستم درمانی است و اگر نتواند به خوبی خدمات را ارائه کند منجر به نارضایتی مردم می‌شود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: داروسازان