به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۴:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۰۹ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۱۷۳۳۱۰
بطحایی:

مأموریت آموزش و پرورش، تربیت است

گروه جامعه: وزیر آموزش و پرورش گفت: مسیری که در نظام آموزش و پرورش طی می‌کنیم باید بپذیریم که با خطا مواجه است و باید به تدریج تصحیح شود.
مأموریت آموزش و پرورش، تربیت است
سیدمحمد بطحائی در همایش "گرامیداشت هفته تربیت اسلامی، روز امور تربیتی و گرامیداشت روز زن" با بیان اینکه سیاست وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم توجه بیشتر به حوزه امور تربیتی است گفت: مأموریت اصلی آموزش و پرورش تربیت است و به محض اینکه نام تربیت می‌آید یعنی برنامه‌هایی که دانش آموزان را به ویژگی‌ها و صفات خداوند متصف می‌کند.وی گفت: اگر آموزش و پرورشی داشتیم که دانش آموزان از دروس مختلف نمره ۲۰ را گرفته باشند اما منتج به تربیت نشده باشند باید بگویم ما دلمان را به عبس خوش کرده‌ایم و عمرمان را به عنوان مربی به بطالت می‌گذرانیم.وی با بیان اینکه آموزش و پرورش زمانی آموزش و پرورش است که منتج به تربیت بشود گفت: همه افرادی که در آموزش و پرورش کار می‌کنند به نوعی مربی هستند، همه هدف باید این باشد که دانش آموزان را به سمت تربیت هدایت کنیم اما متأسفانه فاصله‌ای بین این مسیر با آن مسیری که امروز طی می‌کنیم وجود دارد.

بطحائی معتقد است که مسیری که در نظام آموزش و پرورش طی می‌کنیم باید بپذیریم که با خطا مواجه است و باید به تدریج تصحیح شود. آموزش و پرورش که امروز طی می‌کنیم بخش عمده‌ای از انرژی آن صرف انتقال مفاهیم شناختی در حوزه حافظه محوری می‌شود.وی ادامه داد: ما در نظام آموزش و پرورش اگر کسی مهربانی کرد، مدال بر گردنش نمی‌اندازیم. اگر کسی صادقانه برخورد کرد و دروغ نگفت، مدال بر گردنش نمی‌اندازیم. این‌ها نشانه‌های خطری است که باید تصحیح شود.وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر امروز اصرار بر حذف کتب کمک درسی داریم به این دلیل است که این‌ها دشمن تربیت شده‌اند. ما با کتاب‌های کمک درسی و آزمون‌ها دشمنی نداریم اما اینها دشمن تربیت هستند. ما نمی‌توانیم چشممان را در برابر این دشمن‌ها ببندیم. اگر می‌گوئیم باید نقش کنکور کمرنگ شود به دلیل این است که کنکور امروز ما تبدیل به دشمن برای تربیت شده است.

بطحائی افزود: فکر می‌کنم شهید رجایی در سال ۵۹ که امور تربیتی را تأسیس کرد، به همین دلیل بوده است. امور تربیتی یعنی خط نگهدار این مسائل. باید عرض کنم که در حوزه امور تربیتی نیز این خطا رسوخ کرده است؛ مربی امور تربیتی نقش راهبر امور تربیتی در مدرسه را باید ایفا کند.وی با بیان این که باید امور تربیتی را از حیث کمی و کیفی دائماً گسترش دهیم، گفت: کار امور تربیتی از پس یک نفر بر نمی‌آید. همه اجزای مدرسه باید مربی تربیتی باشند.وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: سعی می‌کنیم نقش و سهم کنکور کاهش پیدا کند و رقابت‌های فردی جای خود را به فعالیت‌های جمعی دهد. دانش‌آموزان باید طعم پیروزی و شکست را با هم بچشند.بطحائی اضافه کرد: تکالیف مرسوم را از دوره ابتدایی را شروع کردیم. این تکالیفی که تا پیش از این داشتیم باید به تکالیف مهارت محور تبدیل شود و آزمون‌ها را باید حذف کنیم. اینها دایه‌هایی هستند که خود را مهربان‌تر از مادر می‌دانند.وزیر آموزش و پرورش با بیان این که برنامه ویژه مدارس را آغاز کردیم، گفت: این طرح به سختی پیش می‌رود اما اجرا می‌کنیم. نه تنها حوزه پرورشی نباید کوچک بشود بلکه باید به تدریج وسیع شود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: آموزش و پرورش