به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۱۷۳۴۳۲

ورود 120 قلم داروی جدید تولید داخل به بازار

گروه جامعه: رییس سازمان غذا و دارو از تولید 120 قلم داروی جدید تولید داخل و ورود آنها به بازار دارویی کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر برخی کشورها مواد اولیه دارویی را تحت لیسانس ایران تولید می‌کنند و حال باید به سمتی رویم که داروهایمان یا به صورت تحت لیسانس در کشورهای دیگر تولید شوند و یا آنها را صادر کنیم.
ورود 120 قلم داروی جدید تولید داخل به بازار
 دکتر مهدی پیرصالحی در مراسم معرفی ۱۲۰ قلم داروی جدید تولید داخل با بیان این‌که امروز این جلسه به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار شد و قرار بود از ۴۰ داروی ایرانی که از بهمن‌ماه سال قبل تا بهمن‌ماه امسال وارد بازار شدند، تقدیر شود، گفت: آنقدر تعداد اقلام تولید شده در کشور زیاد بود ما به دسته‌بندی‌های ۴۰ تایی رسیدیم. براین اساس امروز از ۴۰ داروی شیمیایی، ۴۰ داروی سنتی و ۴۰ داروی بایوتکنولوژی تولید داخل رونمایی می‌شود.رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: صنعت داروسازی ایران در ۴۰ سال بعد از انقلاب با زحمات دست‌اندرکاران موفق بوده است. امروز این صنعت باعث افتخار کشور است. باید توجه کرد که در ابتدای انقلاب صنایع دارویی ۲۵ درصد نیاز کشور را تامین می‌کردند و مابقی نیازمان از طریق واردات رفع می‌شد. این در حالی است که در زمان جنگ کارخانجات داروسازی جدیدی در کشور ایجاد شد و این یک افتخار است که کشوری در حال جنگ باشد و کارخانه‌های داروسازی ایجاد کند.

98 سالی‌سخت‌تر برای حوزه دارو
وی با بیان این‌که هر ساله تعدادی اقلام دارویی از سوی شرکت‌های داروسازی وارد بازار می‌شوند، گفت: سال ۱۳۹۷ یکی از سخت‌ترین سال‌های صنعت دارویی کشور بود، اما علی‌رغم همه سختی‌ها کمترین تعداد کمبودمان مربوط به داروهای تولید داخل بود. بنابراین اگر صنعت داخلی دارو را تقویت نکنیم در شرایط حساس و در زمان تحریم‌ها با مشکل مواجه می‌شویم. متاسفانه ممکن است که سال آینده سال سخت‌تری برای دارو و کشور باشد، اما توان تقویت تولید داخل می‌تواند ما را از مشکلات نجات دهد.

اقدام شرکت‌ها برای تامین اقلام دارویی
پیرصالحی همچنین گفت: خوشبختانه شرکت‌های دارویی برای تامین اقلام‌شان به خوبی کار کرده‌اند؛ به طوری که برای شش ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸ کمترین کمبودها را در این حوزه داشته باشیم. در عین حال باید توجه کرد که صنعت داروسازی کشور بعد از انقلاب اسلامی وارد حوزه‌های جدید مانند تولید داروهای بایوتکنولوژی و نانوتکنولوژی شد و در این حوزه‌ها خوش درخشیدیم؛ به طوری که امروز جزو کشورهای اول منطقه هستیم و با بیش از ۲۲ قلم داروی بایوتک شرایط خوبی را در این حوزه داریم. این در حالی است که اگر این داروها را به صورت تولید داخل، تامین نمی‌کردیم به یک میلیارد دلار ارز اضافه نیاز داشتیم. این در حالی است که امروز داروی تولیدی کشور با کمترین ارز ممکن یعنی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار عمده نیاز دارویی کشور را تامین می‌کند. اگر صنعت داروسازی کشور نبود با ۱۰ برابر این مبلغ هم توان اداره بازار دارویی را نداشتیم.

دارو؛ کنترل‌شده‌ترین کالا در حوزه "قیمت‌"
رییس سازمان غذا و دارو با بیان این‌که این جلسه برای تقدیر از صنعت دارویی برگزار شده است، افزود: صنعت داروسازی در سال‌های سخت، نظام سلامت را یاری کرده و مردم را بدون دارو نگذاشته است. از طرفی این صنعت کمترین نرخ افزایش قیمت را داشته است؛ به طوری که دارو کنترل شده‌ترین کالا در حوزه قیمت بوده است.

پیگیری واگذاری قیمت‌گذاری دارو
پیرصالحی با بیان این‌که یکی از مشکلات صنعت دارو بحث قیمت‌گذاری است، اظهار کرد: طبق قانون بحث قیمت‌گذاری دارو به سازمان غذا و دارو محول شده است. حال از یک طرف سازمان باید از صنعت داروسازی حمایت کند و از طرفی یکی از خواسته‌هایی که از ما می‌شود این است که قیمت‌ها کنترل شده‌تر باشند. ما حتماً در این دوره بحث قیمت‌گذاری و اصلاح قیمت‌ها را با توجه به شرایط کشور مدنظر قرار می‌دهیم و از طرفی درحال بحث و پیگیری درباره تسهیل قیمت‌گذاری و یا واگذاری آن به نهادهایی خارج از سازمان با نظارت خودمان هستیم. سازمان غذا و دارو به عنوان متولی سلامت و کیفیت دارو فکر می‌کند که راه تامین و در دسترس بودن دارو، حمایت از تولید داخل است. در غیر این صورت با هزینه‌های بسیار گزاف هم نمی‌توانیم بازارمان را تامین کنیم. بنابراین باید به سمتی رویم که هر دارویی که وارد بازار جهانی می‌شود، در ایران تولید شود.وی تاکید کرد: البته هیچ‌گاه کیفیت را فدای قیمت نمی‌کنیم. تمام تلاش‌مان این است که داروی تولیدی همه شاخص‌های کیفی را داشته باشد. قرار نیست دارویی را تولید کنیم که عوارضش بیش از فوایدش باشد. امیدوارم بحث الحاق صنعت داروسازی به ای سی اچ به خوبی پیش رود تا در حوزه کیفی در عرصه بین‌المللی هم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

صادرات داروی ایرانی تحت تاثیر شرایط ارزی
رییس سازمان غذا و دارو با بیان این‌که متاسفانه با توجه به شرایط ارزی کشور وضعیت صادرات‌مان نسبت به سال قبل کمتر شد، اظهار کرد: اما در همین شرایط هم صنعت باید تلاش کند تا از مرزهای ایران خارج شود و برای خودش ارزآوری داشته باشد تا بتوانیم خودمان را در سایر کشورهای دنیا هم به اثبات برسانیم. البته می‌دانم که این کار دشوار است، اما باید تمام تلاش‌مان این باشد که صنعت داروسازی از صنعتی بومی به صنعتی جهانی بدل شود. در حال حاضر در حوزه مواد اولیه دارویی اتفاقات خوبی افتاده؛ به طوری که برخی کشورها مواد اولیه ما را تحت لیسانس ایران تولید می‌کنند.بنابراین باید به این سمت رویم که داروهایمان هم یا به صورت تحت لیسانس در کشورهای دیگر تولید شوند و یا آنها را صادر کنیم.
مرجع : ایسنا