به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۰ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۱۷۳۵۰

نگاه​حذفی​در کتاب‌های​درسی جواب​نمی‌دهد

گروه فرهنگ و ادب:​ سیامک گلشیری معتقد است، نگاه حذفی در کتاب‌های درسی جواب نمی‌دهد و با این شکل نمی‌توان انتظار داشت خلاقیت در کودکان رشد کند.
نگاه​حذفی​در کتاب‌های​درسی جواب​نمی‌دهد
این نویسنده‌ ادبیات نوجوان درباره اهمیت توجه به تألیف کتاب‌های درسی برای کودکان و نوجوانان، گفت: کودکان و نوجوانان به چیزی که بیش از همه نیاز دارند،‌ قدرت تخیل است. با چنین نیرویی است که می‌شود در هر دانشی و هر کاری موفق شد و به جلو رفت. در این میان یقینا سهم ادبیات و به طور کلی هنر در پرورش چنین نیرویی بی‌اندازه زیاد است. به کمک جادوی ادبیات است که دانش‌آموز می‌تواند در همان کودکی‌، هرچند در خیال‌، به قله‌هایی دست پیدا کند که در آینده بدون تردید بالا خواهند بود و سهم زیادی در پرورش او دارند.

او افزود: اما ادبیات ناب به دنبالِ دادن پیام نیست. نویسنده‌ای که اساس کار خود را در فرستادن پیام بنا می‌کند،‌ نمی‌تواند دست خودش را برای تغییر شخصیت‌هایش باز بگذارد. مجبور است در جهتی حرکت کند که از پیش تعیین کرده و این با اساس هنر در تضاد است. نویسنده‌ای که قرار است رمانی حقیقی خلق کند، از پیش نمی‌داند قرار است چه بر سر شخصیت‌هایش بیاید و مطمئنا خودش در هنگام خلق اثر از بسیاری چیزها بی‌خبر است. این موضوع نه تنها به تغییر شخصیت‌ها می‌انجامد، بلکه سبب می‌شود نویسنده به کشف تازه‌ای دست بزند. بدون شک، چنین تغییری برای کسانی هم که اثر را می‌خوانند،‌ اتفاق می‌افتد.

گلشیری ادامه داد: این اثر بدون شک می‌تواند تأثیری عمیق‌ بر کودکان و نوجوانان بگذارد، چون ادبیات ناب است. اگر واقعا به دنبال آن هستیم که چیزی بر دانش کودکان و نوجوانان بیفزایم، باید از چنین آثاری ‌که تعدادشان هم در مملکت‌ کم نیست، استفاده کنیم.او با اشاره محدود بودن دایره آثار در کتاب‌های درسی عنوان کرد: نمی‌شود به دانش‌آموز دیکته کرد که کدام اثر را بخواند و کدام را نخواند، چون روزی خواهد رسید که سرانجام کتابی را که سال‌ها از آن منع شده،‌ در دست بگیرد و با ولع شروع کند به خواندنش‌؛ اتفاقی که سال‌هاست هزاران هزار بار تکرار شده‌، مگر آن‌که بشود آدمی را برای تمامی عمر در پستویی دور از همه جهان نگه‌ دارند.

گلشیری خاطرنشان کرد: به گمان من، با نگاه حذفی نمی‌توان توقع داشت دانش‌آموز به آن درجه از خلاقیتی که ادبیات برای انسان‌ها قائل است‌، دست پیدا کند. چطور می‌شود تصور کرد که جای خیلی از آثار از این همه نویسنده معاصر در کتاب‌های درسی ما خالی باشد؛ در حالی‌که حتا باید ساعت‌هایی تعیین می‌شد که معلمانِ دانش‌آموخته‌، جدا از کتاب‌های درسی‌، به دوره کردن اثرِ باارزشی می‌پرداختند. با این همه همان‌طور که گفتم، آثاری که باید خوانده شوند، هرچند دیر، خوانده خواهند شد.
مرجع : ایسنا

دكتر
۱۳۹۲/۰۷/۱۰ ۱۲:۲۲
نمی‌شود به دانش‌آموز دیکته کرد که کدام اثر را بخواند و کدام را نخواند، چون روزی خواهد رسید که سرانجام کتابی را که سال‌ها از آن منع شده،‌ در دست بگیرد و با ولع شروع کند به خواندنش‌؛ اتفاقی که سال‌هاست هزاران هزار بار تکرار شده‌، مگر آن‌که بشود آدمی را برای تمامی عمر در پستویی دور از همه جهان نگه‌ دارند.

بله، ولي كو گوش شنوا؟؟؟؟؟؟ (139917)