کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مرعشی حق دارد راسخ‌تر از گذشته باشد!

12 اسفند 1397 ساعت 20:03


گروه سیاسی: حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید باید نسبت به حمایت از حسن روحانی و دولت دوازدهم راسخ‌تر از گذشته باشیم! وضعیت حزبی که او سخنگویی‌اش را عهده‌دار است شاید نزدیک‌ترین مصداق به همان اصطلاح معروف «حزب باد» باشد.
 

نگاهی به اظهارنظرهای اعضای ارشد حزب کارگزاران سازندگی در همین یکی دو سال اخیر نشان دهنده آن است که آنان روزی به منتقدان اصلی دولت روحانی تبدیل می‌شوند و در روزی دیگر تبدیل به بزرگترین حامیان دولت مستقر شده‌اند. اگر از این زاویه به اظهارات اخیر مرعشی نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم با چنان رویکردی که از این حزب کاسبکار و منفعت‌طلب سراغ داریم چنین اظهاراتی هم اصلا عجیب و غیرمنتظره نیست.

از طرف دیگر نوع نگاه و رویکرد اقتصادی مرعشی و دیگر چهره‌های سیاسی حاضر در این حزب به شکلی است که اصولا زجر روزافزون و فشارهای کم‌سابقه اقتصادی حاکم بر زندگی و معیشت مردم در نظر آنان نمی‌آید و قربانی شدن مردم پای آنچه توسعه می‌خوانند برایشان از کمترین اهمیتی هم برخوردار نیست. با توجه به این رویکرد اقتصادی هم می‌توان به سخنگوی حزب کارگزاران حق داد که به حمایت بیشتر از قبل از دولتی مثل دولت روحانی که بی کفایتی اقتصادی آن روشن‌تر از همیشه شده است تشویق کند.

شاید اگر چنین اظهارنظری تنها به سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی و دیگر اعضای این حزب محدود می‌شد آنقدرها هم حائز اهمیت نبود و می‌شد از کنار آن به سادگی عبور کرد؛ مشکل اما از آن جایی آغاز می‌شود که چنین نگاهی نسبت به دولت در اظهارات بسیاری از چهره‌هایی که اصلاح‌طلب خوانده می‌شوند دیده می‌شود و همین مسئله به شدت نگران‌کننده است.

اساس این گفته‌ها بر این مسئله استوار است که این گروه از اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند دو راه بیشتر وجود ندارد، یا باید از حسن روحانی و دولت ناکارآمد او با وجود تمامی اشتباه‌های کوچک و بزرگ آن تمام قد حمایت کرد و یا فضا را به تندروها هدیه داد. نکته جالب توجه آن است که اساساً چنین دوگانه‌ای موهوم است و اثری از آن در واقعیت عرصه سیاست نیست و می‌توان گزینه‌های بسیار دیگری را برای کنشگری سیاسی روی میز نهاد.

تا آن زمانی که جریان اصلاحات خود را میان این دو گزینه جعلی محصور کند و توجهی به گسست آشکار به وجود آمده میان متن جامعه و این جریان سیاسی نداشته باشد نمی‌توان هیچ امیدی به بهبود شرایط نامطلوب سیاسی و اقتصادی موجود داشت زیرا همانقدر که قدرت گرفتن نیروهای سیاسی تندرو سبب خسارت‌هایی جبران‌ناپذیر می‌شود، تجربه چند سال اخیر نشان داده است که تکیه زدن منفعت‌طلبان به کرسی قدرت نیز شرایط را به سمت مثبت تغییر نمی‌دهد و به دلایل گوناگون وضعیت در حوزه‌های مختلف از اقتصاد تا سیاست بدتر از قبل هم خواهد شد.


کد مطلب: 173568

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/173568/مرعشی-حق-راسخ-تر-گذشته-باشد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir