به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۱۷۳۵۹۴

۲۲ هزار و ۷۰۰ کلاس درس نیمه‌تمام در کشور

گروه جامعه: رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه ۲۲ هزار و ۷۰۰ کلاس درس نیمه تمام داریم که پراکندگی آن در استان‌های مختلف متفاوت است گفت: اعتباراتمان را به سمت مدارس نیمه تمام می‌بریم. همکاران را ملزم کردیم مدارس نیمه تمام را تکمیل کنند.
۲۲ هزار و ۷۰۰ کلاس درس نیمه‌تمام در کشور
مهراله رخشانی مهردرباره وضعیت تحویل پروژه‌های آموزشی در سال تحصیلی آینده اظهار کرد: در لایحه بودجه سال ۹۷، بیش از ۱,۶۰۰ میلیارد تومان بودجه در اختیارمان قرار گرفت، پیش بینی ما تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بود اما با نوسانات قیمتی رخ داده توانستیم تا ۱۰ هزار کلاس درس را به بهره‌برداری برسانیم.وی افزود: برآورد ما این است برای سال آینده نیز حتماً بیش از ۱۰ هزار کلاس درس را تحویل می‌دهیم البته علاقه مند بودم این رقم را به ۱۴ و ۱۵ هزار پروژه برسانم که برای رسیدن به آن حتماً تلاش می‌کنیم ولی با توجه به شرایط نسبت به آن تردید داریم.رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پاسخ به این پرسش که در نهایت چه زمانی شاهد ریشه کنی مدارس ناایمن، فرسوده و با قدمت بسیار بالا خواهیم بود؟ گفت: براحتی نمی‌توان در این باره سخن گفت و عددی را اعلام کرد؛ آیا ۲۰ سال آینده قیمت‌ها مثل امروز است؟ قطعاً افزایش قیمت وجود دارد.

وی گفت:  در برنامه چهارم و پنجم توسعه اتفاق خوبی افتاد و از حساب صندوق ذخیره ارزی که آن زمان موجودی داشت چهار میلیارد دلار کنار گذاشتند و به سازمان نوسازی مدارس دادند. نتیجه، ساخت تعداد زیادی مدرسه بود. اگر مشابه این تصمیم، تدبیر خاصی اتخاذ نشود و بودجه‌ای تزریق نکنند، چشم‌اندازی برای ریشه کنی مدارس ناایمن نمی‌بینم، حالا اینکه بگویم ۲۰ سال دیگر یا ۴۰ سال دیگر چندان دقیق نیست.رخشانی مهر ادامه داد: البته ناگفته نماند از ۱۰ هزار کلاس درسی که سال ۹۷ تحویل دادیم ۸۰ درصد احداثی بوده و عمده آن تخریب و بازسازی نبوده است. به عنوان مثال سایت مسکن مهر در منطقه‌ای ساخته شده و با توجه به افزایش جمعیت، مدرسه جدید احداث کرده‌ایم. یا در حاشیه شهرها به علت افزایش مهاجرت و به تبع آن جمعیت، اقدام به ساخت مدرسه جدید کرده‌ایم. این مدارس احداثی است و شمار تخریبی‌های بازسازی شده ۲۰ درصد بوده است. در واقع نیاز آنی و روز را برطرف می‌کنیم.

وی در پاسخ به اینکه پس با این اوصاف از آمار مدارس ناایمن کم نمی‌شود؟ گفت: ما اعتباراتمان را به سمت مدارس نیمه تمام می‌بریم. همکاران را ملزم کردیم مدارس نیمه تمام را تکمیل کنند. بسته به اینکه پروژه‌ها در چه مناطق و از چه نوعی باشند آمارها متفاوت است. با توجه به کاهش اعتباراتی که در بخش بودجه تخریب و بازسازی داشتیم بعید می‌دانم پروژه‌های نیمه تمام ما جزو تخریبی‌ها باشند و احتمالاً بخش جدی آنها احداثی‌اند.رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه ۲۲ هزار و ۷۰۰ کلاس درس نیمه تمام داریم که پراکندگی آن در استان‌های مختلف متفاوت است گفت: احتمالاً همانند سال جاری اغلب پروژه‌های ما درسال آینده خیرساز هستند.رخشانی مهر درباره استان‌های رکورددار مدارس فرسوده گفت: میانگین ۳۰ درصد مدارس فرسوده تقریباً در کل کشور پراکنده است و ممکن است در جایی کمتر و در جایی بیشتر باشد. در این میان استان هایی چون البرز و سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی که سرانه پایینی دارند ویژه‌تر دیده می‌شوند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مدارس فرسوده