به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ساعت ۱۹:۴۴
کد مطلب : ۱۷۳۶۵۳

چین قدرت اول سینمای جهان می‌شود

گروه فرهنگ و هنر: دولت چین در راستای سیاست تبدیل شدن به قدرت اول سینما در دنیا و کنار زدن هالیوود تا ۲۰۳۵، از سینماگران خود خواست هر سال ۱۰۰ فیلم میهن‌پرستانه بسازند که هر کدام دست‌کم ۱۵ میلیون دلار بفروشد.
چین قدرت اول سینمای جهان می‌شود
سینماگرانی چون چن کایگه، ژانگ ییمو، نینگ هائو، گوان هو و هوانگ جیان‌زین همراه با بازیگران سرشناس از جمله ژانگ زی‌یی، وو جینگ و چن دائومینگ از دعوت‌شدگان به همایش ملی اداره مرکزی پروپاگاندا و دفتر ملی فیلم بودند که چهارشنبه گذشته در پکن برگزار و در آن برنامه آینده صنعت سینمای چین تا ۱۵ سال دیگر با حضور کارشناسان، نمایندگان شرکت‌های فیلمسازی و فعالان سینما مرور شد.نگرانی دولت چین و سینماگران چینی سال گذشته میلادی به اوج رسید؛ وقتی فیلم‌های هالیوودی ۲.۸ میلیارد دلار درآمد داشتند و سهم سینمای چین از بازار آمریکا حتی ۱۰۰ میلیون دلار هم نشد.هر چند چین از سال‌ها پیش نام خود را به عنوان یک قدرت سینمایی در دنیا مطرح کرده اما تا رسیدن به مرحله قدرت مستحکم سینمایی راهی دراز پیش رو دارد؛ جایگاهی که چینی‌ها امیدوارند با برنامه تازه تا سال ۲۰۳۵ آن را به دست آورند.گیشه سینمای چین در کمتر از پنج سال آینده مرز ۱۰ میلیارد دلار را پشت سر می‌گذارد اما کارشناسان معتقدند فیلم‌هایچینی در عرصه داستانگویی و کیفیت روایت ماجراهای تماشایی و مردم‌پسند با فاصله زیاد پشت سر هالیوود و بالیوود مانده است. برنامه تولید سالانه ۱۰۰ فیلم میهن‌پرستانه با گیشه ۱۵ میلیون دلاری نیاز به موضوع‌های واقعی دارد تا هم تاثیر اجتماعی بگذارد، هم بتواند صنعت سینمای چین را به سوددهی برساند.

سهم فیلم‌های چینی از بازار سینمایی سال ۲۰۱۸ برای نخستین بار به بیش از ۶۲ درصد رسید اما عمده پولی که در گیشه هزینه خریدن بلیت شد، مربوط به ۱۰ فیلم پرفروش بود. در این میان ۵۳ درصد درآمد سینماها به حدود دو درصد از فیلم‌های اکران‌شده اختصاص داشت و ۳۰۰ فیلم از ۴۰۰ فیلم به نمایش درآمده کمتر از ۱۵۰ هزار دلار فروختند. صدها فیلم هم اصلا رنگ پرده را ندیدند تا هزینه تولید آنها عملا بازگشت نداشته باشد.بخش دیگر برنامه اصلاحی و آینده‌نگرانه سینمای چین به راه‌اندازی یک کمیته اخلاقی مربوط می‌شود. در تازه‌ترین پرونده اخلاقی، اکران یک فیلم در تعطیلی‌های سال نوی چینی به دلیل رسوایی دو بازیگر اصلی به تعویق افتاد و پیش‌تر هم یک ستاره سینمای چین برای فرار از پرونده مالیاتی مدتی گم و گور شده بود. صنعت بازی‌های رایانه‌ای چین پیش از این کمیته اخلاقی تشکیل داده است.
مرجع : همشهری آنلاین
برچسب ها: چین سینمای جهان