به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۱۵ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۱۷۳۷۶۹
کنگره آمریکا قطعنامه "محکومیت نفرت‌پراکنی" را به رای می‌گذارد

تبعات اظهارات ضداسرائیلی ایلهان عمر

تبعات اظهارات ضداسرائیلی ایلهان عمر
گروه بين‌الملل: اظهارات ضد اسرائیلی ایلهان عمر، نماینده مسلمان دموکرات جدید مجلس نمایندگان آمریکا، این حزب را به سراغ مطرح کردن قطعنامه‌ای در کنگره به بهانه محکوم کردن یهودی‌ستیزی برده و در حالی که قرار بود رای‌گیری بر سر این قطعنامه امروز  (چهارشنبه) در این مجلس برگزار شود، این رأی گیری به تعویق افتاده و محکومیت اسلام‌ستیزی نیز به متن قطعنامه اضافه شده است.
 
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه هیل، بر اساس اعلام یک دستیار، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و استنی هویر، رهبر اکثریت دموکرات این مجلس در یک نشست رهبران دموکرات‌ها در پشت درهای بسته اعلام کردند، رای‌گیری بر سر این قطعنامه را به تعویق انداخته و احتمالاً به جای امروز، فردا پنجشنبه این رای‌گیری انجام خواهد شد. آنها همچنین تصریح کردند که این قطعنامه به‌روز رسانی شده و در آن به مساله‌ی اسلام ستیزی نیز اشاره شده است.

جیمز کلایبرن، یک نماینده ارشد دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به خبرنگاران گفت، تاکید این قطعنامه باید بر پیامی در نفی نفرت باشد. کلایبرن به فاکس نیوز گفت: این قطعنامه همچنان در دست تدوین است اما احساس می‌کنم که این یک قطعنامه در محکومیت نفرت پراکنی است و انتظار می‌رود که شامل محکومیت اسلام ستیزی نیز باشد. موضوع طرح این قطعنامه بعد از آن مطرح شد که ایلهان عمر اظهاراتی مناقشه‌برانگیز را علیه اسراییل مطرح کرد.

او چند روز پیش در یک گردهمایی در یک کتابفروشی گفت: من می‌خواهم درباره‌ی اعمال نفوذ سیاسی در این کشور صحبت کنم به نحوی که مردم را وادار به بیعت کردن با یک دولت خارجی می‌کند. این اظهار نظرهای ایلهان عمر با واکنش شدید نمایندگان هر دو حزب اصلی کنگره مواجه شد و آنها این صحبت‌های او را ضد یهودی خواندند. بر اساس این گزارش، در پیش‌نویس اولیه این قطعنامه مشخصاً اسم عمر ذکر نشده اما به صحبتهای او اشاره و تصریح کرده است: "اتهام‌زنی در خصوص ابراز وفاداری دوگانه عموماً سابقه‌ای دسیسه آمیز و همراه با تعصب داشته و دارای تبعات خطرناکی در خصوص جا انداختن کلیشه‌های یهودی ستیزانه است".

جمهوری‌خواهان ارشد نیز از دموکرات‌ها خواستند، خط مشی سخت‌گیرانه‌تری در قبال این مساله در پیش بگیرند و عنوان کردند که متن این قطعنامه باید مشخصاً ایلهان عمر را سرزنش کند. کوین مک‌کارتی رهبر اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا به خبرنگاران گفت: من شنیده‌ام که آنها به دنبال پس گرفتن قطعنامه خودشان که در آن حتی اسم ایلهان عمر ذکر نشده هستند و نگرانند که حتی آن را هم نمی‌توانند تصویب کنند. لی زلدین، یک نماینده جمهوریخواه دیگر این مجلس که پیشتر در توییتر با ایلهان عمر جدال پیدا کرده بود گفت: دموکرات‌ها باید روی این قطعنامه کار کنند.

او خاطر نشان کرد: برای آنها خوب است که این قطعنامه را تبدیل به یک تلاش دوحزبی کرده و با جمهوریخواهان به روی آن همکاری کنند و این پیام بسیار قدرتمند را بفرستند که مساله‌ای مثل این یک مساله فراسیاسی است. به نوشته آسوشیتدپرس، اظهارنظرهای ایلهان عمر علیه اسراییل، دموکرات‌ها را در آستانه کنفرانس مهمی که در آن معمولا از این رژیم حمایت می‌کنند، وارد یک بحث ناخوشایند در مورد سیاست‌گذاری‌های مربوط به اسراییل کرده است. این بحث در حزب دموکرات همان قدر که ایدئولوژیک است به همان میزان نیز ناشی از اختلاف نسلی در این حزب است و نشان می‌دهد که نمایندگان کم سن‌وسال تر جدید این حزب کمتر از خط مشی آن تبعیت می‌کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اظهار نظرهای ضد اسراییلی ایلهان عمر را "روزی سیاه برای اسراییل" توصیف کرده و در کنار آن عکسی از خود در شهر قدس منتشر کرده بود. طبق گزارش آسوشیتدپرس، در داخل حزب دموکرات، اعضای این حزب در وضعیتی دشوار به سر برده و بر سر دو راهی لزوم توبیخ عمر به خاطر این صحبت‌هایش و در عین حال تمایلشان برای دفاع از یکی از نخستین نمایندگان زن مسلمان کنگره قرار گرفته‌اند و از آن جا که ایلهان عمر عذرخواهی نمی‌کند، حامیان اسراییل در حزب دموکرات تحت رهبری نانسی پلوسی به دنبال تصویب قطعنامه‌ای به بهانه محکوم کردن یهودی‌ستیزی در مجلس نمایندگان هستند.