به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۱۵ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۱۷۳۷۷۶
به عقب برگردم از روحانی حمایت نمی‌کنم

جمشيد مشایخی: فردوسی افتخار ماست

گروه هنري: جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون اعلام کرد اگر به عقب برگردد دیگر از حسن روحانی حمایت نمی کند.
جمشيد مشایخی: فردوسی افتخار ماست
هفتمین قسمت از برنامه تلویزیونی «اختیاریه» شب گذشته ۱۴ اسفندماه با حضور استاد جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون روی آنتن شبکه ۵ سیما رفت. این چهره پیشکسوت در ابتدا درباره علاقه به تئاتر و سینما گفت: من از کودکی به تئاتر علاقمند بودم و به لاله زار می رفتم و بهترین تئاترها را دنبال می کردم. وقتی به تهران آمدم و دبیرستان نظام رفتم، ارتباطم با تئاتر قطع شد و گرفتار آنجا شدم برای همین از دانشکده افسری فرار کردم تا عشق به تئاتر را از دست ندهم.
وی درباره عشق به همسرش گفت: من در زندگی به جز تئاتر، عشق دیگری نیز داشتم و آن عشق به همسرم بود. داستانی عاشقی ام به سال ۱۳۳۶ بازمی‌گردد. همسرم از خویشاوندان ما بود و وقتی به عیادت مادرش که در بستر بیماری بود رفتم، با او صحبت کردم و دلبسته شدم. آنقدر عاشق شدم، که همواره وحشت این را داشتم که نکند به او نرسم و از این غصه گریه می کردم.
مشایخی درباره اظهارنظر تند و تیزش در جشن منتقدان سینمایی درباره زنده یاد عزت الله انتظامی که موجب سروصدای زیادی شد، گفت: من هیچگاه رقابتی با آقای انتظامی نداشتم. ایشان ۱۰ سال از من بزرگتر بود و با ایشان مساله ای نداشتم. اساسا در جشن منتقدان منظورم با ایشان نبود بلکه با افرادی بود که هیچ کس را نمی بینند.
وی در ادامه افزود: من هم دوره و هم‌سن علی نصیریان هستم، اولین اجرای بازیگری ام را با او شروع کردم و بسیار برایش احترام قائلم. زندگی و سینما همیشه یک چیزی به من یاد داده است؛ و آن اینکه یاد گرفتم هیچ باشم.
این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان خاطره ای از جهان پهلوان تختی و بزرگمردی او، گفت: من شیفته جهان پهلوان تختی بودم و یکبار که بزرگ منشی و پهلوانی او را در برخورد با خودم دیدم، گفتم ای خدا، اگر من روزی در کارم موفق شدم، یک هزارم این مرد آدم شوم؛ خاکی شوم!.
مشایخی درباره شایعات خودکشی تختی تصریح کرد: در ابتدا جهان پهلوان تختی با زنی ازدواج کرد که از طبقه خودش نبود و همیشه او را در مجالس مختلف مسخره می کرد! لذا تختی اگر با او زندگی می‌کرد تختی نبود؛ اگر طلاق می داد هم تختی نبود؛ تنها اگر خودش را می کشت تختی بود.
او با بیان خاطره ای از علی حاتمی بیان کرد: روزی که علی حاتمی می خواست داستان جهان پهلوان تختی را بسازد، گفتم تو نمی توانی بسازی چون اکثریتی او را قبول نمی کنند. گفت ۴۸ روز به من وقت بده. بعد برگشت گفت تختی با دوبنده سیاه، با تختی با دوبنده سفید کشتی می گیرد. سیاه سفید را ضربه فنی می کند. بغلش کردم و ماچش کردم و گفتم این درسته. با صراحت معتقدم او خودکشی کرده است.
این بازیگر پیشکسوت در واکنش به شایعات فراوانی که درباره فوتش پخش می شود، اظهار کرد: مرگ و زندگی دست خداست. اگر کسی گفت جمشید مشایخی از دنیا رفت، توهینی نکرده است و من از این افراد گله‌ ندارم. اما اگر از من متنفرند می‌توانند راحت بگویند تو را دوست نداریم؛ ولی انتشار شایعه مرگ موجب رنجش خویشان و اطرافیانم می شود و خواهش می کنم این کار را نکنند.
مشایخی درباره ورود هنرمندان به عرصه سیاست و اظهارنظر جنجالی اش درباره حسن روحانی ادامه داد: ورود به سیاست را به صلاح هنرمندان نمی‌دانم. ما اهل دلیم و با سیاست کاری نداریم لذا به همین دلیل حرفی می‌زنیم که برایمان گرفتاری ایجاد می شود و اگر اهل سیاست بودم چنین حرفی نمی‌زدم. مطمئنم اگر به عقب برگردم چنین کاری نمی کنم.
وی همچنین در واکنش به فاشیست خواندن شاهنامه فردوسی توسط یکی از کارگردانان سینما بیان کرد: یعنی چه؟ من فکر می‌کنم ایشان خواب دید. فردوسی افتخار ماست. یک مرد وطن پرست و باشرف. چطور می شود چنین حرفی را زد؟ ابدا چنین اهانت هایی را نمی توان به این افراد کرد. اینان از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.
این بازیگر در انتهای برنامه با بیان آنکه هیچ دلخوری از کسی ندارم، گفت: دلخوری و کینه ها را نباید به دل گرفت. خیلی زشت است. ما خاک پای همه ملت ایران هستیم.