به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۱۷ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۱۷۳۹۱۳

حال جنگل‌های شمال اصلا خوب نیست

گروه جامعه: عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این که جنگل های شمال کشور وضع ناگواری دارد گفت: البته شرایط جنگل های البرز هم دستکمی از شمال کشور ندارد.
حال جنگل‌های شمال اصلا خوب نیست
حسین آخانی سنجانی افزود: با توجه به رشد و گسترش شهرها و قاچاق چوب و کنده های درختان و کاهش فضای مرتع، جنگل های شمال کشور و زاگرس وضع ناگواری دارند البته شرایط جنگل های البرز هم دستکمی از شمال کشور ندارد.او ادامه داد: با وجود سدسازی های بسیار، شبکه آبرسانی طبیعی را در همه مناطق کوهستانی از بین برده ایم. جنگل ها وابسته به رطوبت دره ها و رودخانه های پرآب است.سنجانی افزود: وقتی به سدسازی های گسترده افتخار می کنیم، رودخانه ها به سمت خشکی می رود و شبکه ای که باید به اکوسیستم دره ای آبرسانی کند قطع می شود. یکی دیگر از دلایل از بین رفتن مراتع، چرای گله ها در فصل بهار است زیرا چرا اجازه نمی دهد که رویش صورت پذیرد.او شرایط جنگل های جنوب کشور را بسیار نابسامان عنوان کرد و تصریح کرد: جنگل های بیابانی ما به خاطرسدسازی های بی رویه از بین رفته است.

آقایی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: حال منابع طبیعی خوب نیست اما دلیل نمی شود پتانسیل ها و توانایی ها قدر دانسته نشود و چاره جویی نکنیم.او با بیان اینکه جنگل ها، بیشه زار و مراتع شمال کشور حدود 16/9 میلیون هکتار است افزود: طبق آمارها، جنگل های شمال کشور رو به گسترش است و زمانی که دستگاه های اندازه گیری دقیقی نبود با کروکی های نادقیق وسعت جنگل های کشور را حدود 18 میلیون هکتار ثبت کردند و حال که با ابزار دقیق این میزان کمتر شده می گویند جنگل ها رو به کوچک شدن هستند. امسال میزان جنگل ها نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.او از کاهش میزان آتش سوزی در جنگل ها خبر داد و تصریح کرد: امسال نسبت به سال قبل حدود 15 درصد کاهش آتش سوزی البته از نظر متراژ داشته ایم.

آقایی همچنین از کاهش تغییر کاربری جنگل به مصارف دیگر خبر داد و اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه از افزایش سختگیری ها در تغییر کاربری جنگل ها به اراضی باغی و مسکونی در سال های اخیر خبر داد و افزود: البته تبدیل اراضی و باغ ها به جنگل هم اتفاق افتاده است زیرا بازرسی و نظارت ها دقیق تر شده است.قره خانی از شرایط برداشت چوب از جنگل گفت: قبلاً برداشت از جنگل ها در هر مسیر و جاده شمالی به چشم می خورد اما در شرایط فعلی این اتفاق کلاً تعطیل شده است.آقایی گفت: هیچ مقام مسئولی در کشور اجازه صدور مجوز تغییر کاربری جنگل به اراضی را ندارد البته ویلاهای غیر مجاز بسیار است این کارها دزدکی است معمولاً دزد زمانی دزدی می کند که دیگران خواب هستند هر گونه ساخت و ساز خارج از طرح هادی غیرقانونی است و باید با آن برخورد قانونی شود.
مرجع : تسنیم
برچسب ها: جنگل های شمال