به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲۰ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۱۷۴۱۲۶

میزان افزایش حقوق کارمندان به زبان ساده

گروه اقتصادی: ظاهرا پرونده موضوع افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان بسته شده. براساس مصوبه مجلس، مقرر شد ۴۰۰ هزار تومان به حقوق‌ها اضافه شود و علاوه بر آن «تا ۱۰ درصد» به حقوق آن‌ها افزوده شود. توجه کنید تا ده درصد، یعنی امکان دارد، پنج درصد یا دو درصد باشد، عدد دقیقش بستگی به میزان پایه حقوق فعلی شما دارد.
میزان افزایش حقوق کارمندان به زبان ساده
هرچه پایه دریافتی شما بیشتر باشد، ضریب مورد بحث کمتر خواهد بود، مثلا کسی که کفِ پایه حقوق را می‌گیرد، مشمول افزایش ده درصدی خواهد شد.در ابتدا نظر دولت این بود که حقوق همه کارمندان و بازنشستگان با ضریب یکسان 20 درصدی افزایش پیدا کند که نمایندگان مخالفت کردند.پس از اعلام مخالفت دولت با مصوبه مجلس، علی لاریجانی گفت: باید قانون اجرا شود و کسی که حرفی غیر از آن را می‌گوید بی‌جا کرده است.منظور علی لاریجانی این بود که آن افزایش 400 هزارتومانی به همراه ضریبی که در نظر گرفته شده، توامان اجرایی شود، نوبخت(دولت) پس از اصرار لاریجانی(مجلس) عقب‌نشینی کرد.
حقوق
 سخنگوی شورای نگهبان(کدخدایی) هم با مجلس موافق بود و گفت: این شورا ایراد قانونی و شرعی به افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی نگرفته و آن را تایید می‌کند.دیروز اما حاجی بابایی(عضو کمیسیون برنامه و بودجه) دقیق‌تر و جزئی‌تر حرف زد: افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق به همراه افزایش تا ۱۰ درصد باعث می‌شود تا پایین‌ترین حقوق‌ها در سال آینده، ۴۳ درصد و بالاترین حقوق ۱۱ درصد رشد داشته باشد.بگذارید عامیانه‌تر کنیم ماجرا را؛ کسی که 43 درصد افزایش حقوق دارد، در حال حاضر کفِ پایه حقوق را می‌گیرد، 400 هزار تومان به حقوقش اضافه می‌شود، ده درصد دیگر هم به نسبت حقوق پایه اش اضافه می‌شود، مثلا آقای موسوی را فرض بگیرید که در حال حاضر یک میلیون دویست و چهل هزار تومان حقوق می‌گیرد، به حقوق او 400 هزار تومان اضافه می‌شود به علاوه  آن ده درصد،با این افزایش، حقوق آقای موسوی می‌شود یک میلیون و هفتصد ودو هزار تومان.

این هم ساز و کار افزایش حقوق‌ها به زبان رسمی:
الف- حقوق همه کارمندان دولت و بازنشستگان ۴۰۰ هزار تومان افزایش یابد.
ب- علاوه بر بند الف، حقوق همه کارمندان دولت و بازنشستگان «تا ۱۰ درصد» افزایش یابد.
این محاسبه با فرض ثابت بودن ضریب افزایش ۱۰ درصد برای همه گروه‌ها (جزئیات آن باید توسط دولت مشخص شود) وهمچنین تایید شورای نگهبان، میزان افزایش حقوق سال آینده و نیز رشد آن را نسبت به سال ۹۷ مشخص شده است.
در این شیوه افزایش «۴۰۰ هزار تومانی» برای همه گروه‌ها ثابت بوده اما افزایش ضریب «تا ۱۰»درصد متغییر خواهد بود به طوری که با مدل پلکانی هر چه حقوق بیشتر باشد این ضریب کاهش خواهد یافت. اینجای بحث رسیدیم به همان پاراگراف اول متن، پس شد افزایش چهارصدهزار تومانی برای همه به انضمام یک ضریب متغیر، آن ضریب متغیر قرار است فاصله دریافتی ها را کمی کمتر کند، در واقع به میزان کمی عدالت ایجاد می‌کند. به جدول زیر دقت کنید تا بهتر ماجرا را متوجه شوید.
میزان افزایش حقوق کارمندان به زبان ساده
مرجع : برترین ها
برچسب ها: افزایش حقوق