کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بيانيه اعلام موجودیت حزب مجمع ایثارگران

21 اسفند 1397 ساعت 13:36



گروه سياسي: حزب مجمع ایثارگران که چندی پیش اولین کنگره سراسری خود را در سالروز ورود آزادگان برگزار كرد، پس از نهایی شدن موافقت‌های اولیه در کمیسیون ماده 10 احزاب موفق به اخذ پروانه فعالیت شده و پا به عرصه سیاسی کشور گداشته و رسما اعلام موجودیت نموده است. حزب مجمع ایثارگران که با تلاش و پیگیری جمعی از ایثارگران اصلاح‌طلب شکل گرفته است و هسته مرکزی هیأت موسس را چهره‌هایی چون: حجت الاسلام محمد پروازی، مهدی کیانی، جواد امام، جواد قدیمی ذاکر، محسن‌ ترکاشوند، محمود مقدم و غلامعلی رجایی راهبری می‌کردند. تلاش آنها برای گرد هم آوردن چهره های ایثارگری بوده است که بتوانند فعالیت‌های خود را در قالب تشکلی سیاسی با ساختار و مرامنامه مشخص دنبال کنند.
با تلاش اعضای هیأت موسس،  اولین کنگره سراسری در مرداد ماه با حضور چهره‌های شاخص اصلاح طلب برگزار شد. طی این کنگره، اولین شورای مرکزی و هیأت داوری از سوی اعضای کنگره حزب انتخاب شدند. اعضای شورای مرکزی بعد از انتخاب در کنگره، جلسات خود را به طور منظم برگزار کرده‌اند و همچنین، جواد امام را، یکی از چهره‌های شناخته شده سیاسی و عرصه ایثارگری در دوران دفاع مقدس است را به عنوان دبیر کل برگزیدند. همچنین تشکیل ارکان مختلف حزب بر اساس اساسنامه از دیگر اقدامات اعضای شورای مرکزی مجمع ایثارگری بوده است.

موسسین مجمع ایثارگران، بخش وسیعی از نیروهای ایثارگر با سوابق برجسته مدیریتی در دولت و نهادهای انقلابی بوده‌اند که با نگرش اصلاح طلبی بر اساس پیگیری طولانی پس از چند سال این تشکل را پی ریزی نمودند. چهره‌های شناخته شده در بین اعضای موسس حزب: آقایان: حجت الاسلام محمدپروازی معاون فرهنگی شهید همت در لشکر 27 محمد رسول الله– سردارمهدی کیانی از فرماندهان پیشکسوت در دوران دفاع مقدس – محسن‌ترکاشوند از فرماندهان جنگ و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و غلامرضا ظریفیان استاد دانشگاه و غلامعلی رجایی مشاور مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی وهمچنین چهره‌های با سابقه سیاسی ایثارگری و یا جانبازی که در ارکان حزب حضور دارند مانند آقایان: علیرضا علوی تبار- جواد قدیمی ذاکر- سردار رضا جورکش و ذبیح الله صفاییاز مسئولان سپاه و نماینده سابق مجلس، و فعالین مطبوعاتی و سیاسی مانند آقایان: رضا تهرانی و خسرو طالب‌زاده و سعید پورعزیزی و از محققان فرهنگی: آقایان: مرشدی و سردار نصرت الله کاشانی قائم مقام بنیاد شهید و ناصر خالقی و حسین لقمانیان نمایندگان سابق مجلس و جمعی از معاونین وزیر مانند آقایان: مهندس سید حمید کلانتری، سردار عزیزمحمدی، محمود عزلتی مقدم، حسن رباطی، مجید خورشیدوند، حسین بی‌غم، محمد رضا رحمانی و. . .
در ادامه از چهره‌های دیگری از جمله از فرماندهان سابق دوران دفاع مقدس همچون آقایان عباس سقایی، حسین آقایی، دل آذر، اسماعیل نادری، علی بختیارپور، عابدین وحید زاده، سعید عابدین زاده می‌توان نام برد. فعالین دانشجویی آقایان: حسین احمدی، سعید صادقی و مصطفی دینی و خانم مرجان توحیدی روزنامه نگار سیاسی و از جوانان آقای محسن عربی
حزب مجمع ایثارگران اکنون با دریافت پروانه و انتخاب دبیر کل، به طور رسمی پا به عرصه فعالیت سیاسی در کشور گذاشته است. با این تفاوت که قصد آن اصلاح رویکرد در سیات گذاری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با الهام از روحیه ایثارگری و تعمیم و پاسداری از فرهنگ ایثار در جامعه امروز و از خود گذشتگی دوران دفاع مقدس و دورانی از مدیریت کشور بر اساس روحیه اعتماد متقابل مردم و ملت بوده است.

بيانيه اعلام موجوديت رسمي اين حزب را در ادامه مي‌خوانيد:
هوالحق
 مردم فهیم و ازاده ایران
میدانیم که از مهمترین رویدادهای تاریخ ایران در اواخر قرن بیستم، تحول عظیم سیاسی – فرهنگی با زیر ساخت معارف ازادیخواهانه و معنویت گرا بوده که با تحقق انقلاب اسلامی نصیب ایرانیان شد.  آنچه در این میان نقشی شگرف و در برپایی و بقای این تحول جایگاه ویژه‌ای را دارا بوده، استقلال، ازادی و جمهوریت کشورمان ایران بوده است.   در این میان امام خمینی (ره) در طول شکل گیری ان هدف و این نگاه، در تعاملی صادقانه و پیوند با اقشار مختلف ایرانیان اعم از ازادیخواهان و استقلال‌طلبان و نخبگان، نقش بی‌بدیل خود را ایفاء نموده و در رسیدن به خواست و ارمان سرکوب شده مردم، زحماتی طاقت فرسا را بر عهده گرفته و با اعتقاد و ایمان به نقش مردم، این تحول شگرف را تا رسیدن به اهداف دینی و ملی رهبری نموده و مردم نجیب و شریف کشورمان نیز در ایثار و فداکاری برای جاودانه ماندن، تزلزلی در خود راه ندادند.

مردم اگاه و مسئولیت پذیر ایران
اکنون نیز شما که ضمن باور به ارمانهای بر امده از آموزه‌های دینی و پذیرش کرامت ذاتی انسان، میکوشید تا واقع بین بوده و خواسته‌های خود را با درک امکانها و تنگناهای موجود دنبال کنید، یکبار دیگر در برابر ازمونی تاریخی قرار گرفته اید. آزمونی که گذر موفقیت‌آمیز از ان مستلزم هوشیاری و إیثار است. ایثاری که همانند هر نگرش دیگری حاوی اجزاء بوده که از اجزاء ان است "شناخت و اگاهی".
اگاهی از خطراتی که مردم ما و ارمانها و ارزش هایشان را تهدید می‌کند.
اگاهی از اینکه انسانهای معمولی در برابر قدرت و ثروت ناتوانند.
اگاهی از اینکه انسان موجودیست که میتواند با اراده خویش از زندان خود، جامعه و طبیعت ازاد شده و بسوی بینهایت پرواز کند.
جزء دیگر ایثار "عاطفی" است.
یعنی گرایش و تمایل مثبت نسبت به مردم، مستقل از جنس و قومیت و دین و مذهب آنها.
گرایش به سرزمینی که ایران نامیده می‌شود و خاستگاه بسیاری از دانشها و ارزش‌ها بوده است.
گرایش به اراده و خواست تعیین کننده مردم.
گرایش به آرمان‌ها و ارزشهایی که بالاتر از منافع فردی و خانوادگی است.
جزء سوم ایثار"اراده" است.
با شناختی که از ایران و ارمانهای مردمش داریم و عشقی که نسبت به انها داریم، اراده کرده‌ایم که صدای کسانی باشیم که صدایی ندارند و پرچمدار ارزشهایی باشیم که بخاطر طمع و جهل و‌ترس به فراموشی سپرده شده اند. ایثارگری مبنایی است برای نوعی خوداگاهی و شکل دهی به گفتمانی برای تعالی ایران و دین و جمهوریت.
 
مردم شریف ایران
میهن عزیز ما روزهای دشواری را می­‌گذراند. ضعف­ها و نقصان­‌های موجود در نظام اداره عمومی کشور موجب ناکارآمدی آن در حل مشکلات عمومی و تبدیل این مشکلات به معضل و بحران گردیده است. روندهای نادرستی که پیموده شده باعث گردیده تا کشور در برابر فشارهای خارجی سخت آسیب­‌پذیر شود.‌ترکیب این عوامل موجب پیدایش نارضایتی فراگیر و شکل­گیری جامعه­ای ناشاد، فاقد آرامش و ناامید گردیده است. حفظ میهن و دستاوردهای ناشی از تلاش و فداکاری مردمانش، مستلزم حضور آگاهانه، سازمان­یافته و فداکارانه فرزندان ایران در عرصه­های مختلف است.

ما به عنوان بخشی از فرزندان این ملت که فرصت حضور در وقایع دوران­ساز و تجربه­اندوزی از آنها را داشته­ایم، برای ادای دین خویش به این سرزمین فعالیت جمعی خویش را آغاز کرده­ایم. تجربه حضور در وقایع تاریخ­‌سازی چون «انقلاب با آرمان­ها و انگیزه­های دینی»، «دفاع ملی از یکپارچگی و حاکمیت ملی» ، «تلاش برای سازندگی و آبادانی میهن» و «جنبش مردمی برای اصلاحات مردمسالارانه» به ما مسئولیت­پذیری توام با دردمندی آموخته است.

ما اگر چه تمایل به سهیم شدن در قدرت و اعمال آن را خواسته­ای مشروع می­دانیم اما آن را اولویت خود نمي‌دانیم. ما متشکل شده­ایم تا از «ارزشها و آرمان­ها» یی دفاع کنیم که حفظ آنها برتر از آسایش، حفظ سلامت و جان خود می‌­دانیم. اگر خود را ایثارگر می‌­نامیم به معنای منت بر دیگران یا خودبرتربینی نیست. مي‌خواهیم نماینده گفتمانی باشیم که تلاش بدون توقع و پرتوان و همراه با فداکردن منافع شخصی برای خدمت به مردم و ارتقاء میهن را‌ ترویج می­‌کند.

ما نیز باور داریم که فعالیت حزبی و تشکیلاتی با تعدد و تکثر بسیار احزاب، اثربخش نبوده و به نتیجه نمی­رسد. مطلوب آن است که در جریان فعالیت­ها به تدریج تعداد محدودی حزب فراگیر و سراسری داشته باشیم که هر کدام نماینده یک جریان و دیدگاه اجتماعی مشخص باشند. اما در شرایط کنونی ایران ایجاد تشکل ­های محدودتری را که هر کدام نماینده بخشی از جامعه هستند، به عنوان مقدمه‌­ای برای تمرین تحزب و در نهایت پیوستن به یکدیگر و تشکیل احزاب فراگیر، واقع ­بینانه­ ترین گام ارزیابی می­کنیم.

عوامل متعددی کشور را به وضعیت کنونی رسانده‌­اند. عواملی که کم و بیش بر همگان آشکار شده است: حذف شایستگان و جذب افراد فاقد صلاحیت به دلیل نظارت استصوابی و ویژه­گزینی، نامتناسب بودن اختیارات و مسئولیت­ها در نهادهای قدرت، سیاست خارجی تقابلی و توسعه‌­گریز، دخالت­های بی­جای نظامیان در امور غیرنظامی، نهادینه شدن فساد و مقابله با انسجام و سامان­یابی نیروهای سیاسی از جمله این عواملند.

هیچ راه­ حل دوشبه­ ای برای مشکلات ایران وجود ندارد اما این سخن به این معنا نیست که هیچ راه­ حلی وجود ندارد. برای اصلاح امور باید از تغییر تصمیم­ گیرندگان و مدیران فراتر رفت. باید به تغییر خط­مشی­ها و راهبردها و در بسیاری از موارد به تغییر ساختارها اقدام کرد. حل مسائل ایران به نوعی اجماع ملی نیاز دارد و باید پشت سر اقدامات اصلاحی، اعتماد عمومی و حمایت عمومی شکل گیرد. هر راه ­حلی باید متکی به شهروندان ایرانی باشد و به هیچ قدرت خارجی متکی و وابسته نباشد. وظیفه همه ماست که با صراحت و صداقت خطیر بودن وضعیت کنونی را به مسئولان کشور گوشزد کنیم، شاید از خواب غفلت برخیزند و برای نجات میهن اقدام کنند.
 
بیاری خدا در فرصت‌های اینده در مورد راه حل‌های مشخص پیشنهادی برای مشکلات مشخص سخن خواهیم گفت. در اینجا تنها به خطوط کلی راه حل‌های پیشنهادی برای خروج أز وضعیت نا مقبول کنونی اشاره میکنیم.  نخستین گام، آزادی بیان و رسانه و گردش آزاد اطلاعات است. کاری که به هیچ وجه با وضعیت صدا و سیما به عنوان یک رسانه جناحی و مروج قهر ملی سازگار نیست.

گام دیگر اصلاح ساختاری در قوه قضائیه است. قوه قضائیه مستقل أز جناح‌بندی‌‌ها، برخوردار از تعهد و تخصص حقوقی و دلمشغولی اجرای عدالت، نیاز همه جریانهای سیاسی و در همه زمانهاست. پذیرش حق ملت در برخورداری إز انتخابات ازاد با تداوم نظارت استصوابی ممکن نیست. بدون انتخابات آزاد نیز برامدن شایسته‌ها و اداره امور بر مبنای شایستگی حاصل نمی‌شود.

در راستای شایسته سالاری باید توان و انرژی ایرانیان خارج أز کشور را هم به حساب اورده و برای حل مشکلات ملی به خدمت گرفت. ایرانیان خارج أز کشور فرصت‌اند نه تهدید. سیاست داخلی شکوفا بدون سیاست خارجی تعامل و تنش زدا به نتیجه نمی‌رسد که ایندو مکمل یکدیگرند. بیش أز هر زمان دیگری باید به محرومان اندیشید. نمی‌توان انها را در دریای مشکلات رها کرده و شاهد نابودیشان در جمهوری بود که به نام محرومان تشکیل شده است. این خطوط راهنمای خط مشی گذاری‌اند نه خود خط مشی‌ها و در مورد خط مشی‌ها در اینده سخن خواهیم گفت. ان شاءالله

 


کد مطلب: 174229

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/174229/بيانيه-اعلام-موجودیت-حزب-مجمع-ایثارگران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir