کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ترافیک عرضه‌های اولیه در بازار سهام

ایسنا , 24 اسفند 1397 ساعت 12:42

گروه اقتصادی: بازار سهام در هفته اخیر شاهد ترافیک عرضه‌های اولیه بود که این موضوع توانست بازار را با تحرک بیشتری روبرو کند. همچنین پایان تسویه اعتباری کارگزاری‌ها نیز در معاملات تاثیرگذار بود شاخص کل در این چند روز توانست بیش از ۶۰۰۰ واحد رشد کند.


اهالی بازار سرمایه در پنج روز کاری هفته اخیر در بورس تهران شاهد اتمام زمان کارگزاری‌ها برای تسویه اعتبارات بودند. این موضوع توانست مقداری از حجم عرضه‌ها بکاهد و بازار را با رشد در قیمت سهم‌های شاخص‌ساز و در نتیجه افزایش نماگر اصلی بازار مواجه کند. از طرفی دیگر معامله گران بورسی با عرضه یک شرکت جدید در بورس اوراق بهادار مواجه شدند.خبرها از عرضه یک شرکت جدید و احتمالات عرضه دو شرکت دیگر در بورس تا پایان سال سبب جنب و جوش بیشتری در بازار سرمایه شد. از طرفی در فرابورس ایران نیز قرار است در هفته آینده دو شرکت جدید عرضه شود.بازار سرمایه در حالی روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ را تجربه می‌کند که فعالان این بازار شاهد ترافیک عرضه‌های اولیه هستند. ترافیک عرضه‌ها از این بابت که می‌تواند نقدینگی جدید به بازار سهام وارد کند خوب است اما از طرفی می‌تواند موجب افزایش عرضه‌ها به دلیل شرکت سهامداران خرد در عرضه‌های اولیه شود.فلزی‌ها در این هفته تأثیر بسزایی در نوسانات شاخص‌های بازار سهام داشتند؛ به طوری که دو نماد ملی مس و فولاد مبارکه در بیشتر روزها به عنوان نمادهای با تأثیر بیشتر در شاخص قرار گرفتند و حجم معاملات قابل توجهی را به خود اختصاص دادند.

در انتهای هفته قبل ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۳۳ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال می‌رسید اما با گذشت پنج روز کاری در بورس این رقم به ۵۱ هزار و ۸۰۶ واحدی دست یافت در نتیجه ارزش معاملات ۵۶ درصد رشد کرد. انتشار ۷۰۰ میلیارد تومان صکوک مرابحه نیز در رشد ارزش معاملات تأثیر داشت.همچنین در هفته گذشته حجم معاملات ۱۱ هزار و ۶۱۲ میلیون سهم بود که این رقم در هفته جاری به ۱۴ هزار و ۴۴۷ سهم رسید و رشد ۲۴ درصدی را تجربه کرد.شاخص کل بازده نقدی و قیمتی که در هفته گذشته در تراز ۱۶۲ هزار و ۸۲۷ واحدی قرار داشت با گذشت پنج روز کاری ۶۲۸۹ واحد رشد کرد و به رقم ۱۶۹ هزار و ۱۱۶ واحدی رسید.شاخص‌های بازار اول و دوم نیز هر کدام به ترتیب ۵۰۱۰ و ۱۰۷۴۱ واحد رشد کردند. همچنین شاخص آزاد شناور با افزایش ۸۱۵۷ واحدی روبرو شد.


کد مطلب: 174369

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/174369/ترافیک-عرضه-های-اولیه-بازار-سهام

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir