به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲۴ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۱۷۴۳۸۲

پارلمان بریتانیا به تعویق برکسیت رای داد

گروه بين‌الملل: مجلس عوام بریتانیا زمان خروج از اتحادیه اروپا را سه ماه به تعویق انداخت. همزمان طرح برگزاری مجدد همه‌پرسی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با مخالفت قاطع نمایندگان روبه‌رو شد.
پارلمان بریتانیا به تعویق برکسیت رای داد
۴۱۲ عضو مجلس عوام به طرح تعویق برگسیت رای مثبت دادند و ۲۰۲ نماینده دیگر با آن مخالفت کردند. با این رای پارلمان، دولت محافظه‌کار ترزا می باید از اتحادیه اروپا بخواهد تا روند خروج این کشور را سه ماه به تعویق بیاندازد. موافقت با چنین درخواستی به رای تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بستگی دارد. قرار بود پروسه برکسیت تا ۱۵ روز دیگر، یعنی ۲۹ مارس به پایان برسد.
 
موافقت نمایندگان با تعویق زمان خروج از اتحادیه اروپا، تنها ساعاتی پس از مخالفت گسترده با برگزاری همه‌پرسی جدید برکسیت اعلام شد. ۳۳۴ نماینده با همه‌پرسی جدید مخالفت کرده و تنها ۸۵ عضو مجلس عوام به این طرح رای مثبت دادند. پیش از این نمایندگان مجلس عوام قاطعانه با توافق دولت ترزا می با اتحادیه اروپا را رد کرده بودند. بریتانیا در سال ۲۰۱۶ با رای بیش از ۵۰ درصد شهروندان، تصمیم خود را برای خروج از اتحادیه اروپا اعلام کرد. روند جدایی میان این دولت و اتحادیه اروپا که برای نخستین بار روی می‌دهد، یکی از پیچیده‌ترین و فنی‌ترین بحث‌های سیاسی و حقوقی را در هر دو طرف ایجاد کرده است.

اتحادیه اروپا احتمالا به بریتانیا برای نهایی کردن برکسیت مهلت می‌دهد
دونالد توسک، رئیس شورای اروپا می گوید بزودی از رهبران اروپایی ۲۷ کشور عضو اتحادیه می خواهد با تمدید مهلت نهایی برکسیت موافقت کنند. دولت محافظه کار بریتانیا پس از دومین رای عدم اعتماد مجلس عوام به توافق برکسیت پیشنهاد داده تاریخ نهایی شدن برکسیت، ۲۹ مارس، از سوی اتحادیه اروپا تمدید شود. ترزا می از اتحادیه اروپا خواسته است تاریخ ۲۹ مارس را به ۳۰ ژوئن سال جاری میلادی تغییردهد. رهبران اتحادیه اروپا در ۲۱ مارس در بروکسل در این باره دیدار و گفتگو می کنند.
همزمان رسانه های آلمانی پنج شنبه ادعا کردند که آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور برای تعیین تکلیف برکسیت موافق اهدای زمان بیشتر به دولت ترزا می است. هرچند صدراعظم آلمان هنوز بصورت علنی دراین باره واکنشی نداشته است اما اگر چنین ادعایی درست باشد، با توجه به نفوذ دولت آلمان روی اتحادیه اروپا، می توان انتظار داشت که رهبران کشورهای اروپایی در نشست بروکسل به اهدای زمان بیشتر به بریتانیا راضی شوند. 
به نظر می رسد امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری دومین ابرقدرت اقتصادی اروپا نیز با تمدید زمان برکسیت موافق است اما فرانسه خواهان اجرای شروطی جدی در این زمینه است. از جمله اینکه اتحادیه اروپا برای آخرین بار به دولت بریتانیا چنین امتیازی می دهد. در میان کشورهای شرق عضو اتحادیه اروپا هم مقامات دولت لهستان بطور ضمنی موافقت خود را با تمدید زمانی اعلام کرده اند. وزیر خارجه لهستان گفته است کشورهای عضو اتحادیه اروپا می توانند «این زمان اندک» را به دولت بریتانیا «هدیه» بدهند.
مرجع : يورونيوز