به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲۶ ساعت ۰۰:۴۱
کد مطلب : ۱۷۴۴۷۴

پترائوس: سلیمانی نفر اول است، نه جواد ظریف

پترائوس: سلیمانی نفر اول است، نه جواد ظریف
گروه سیاسی: دیوید پترائوس، اولین فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق  گفته است که در سال ۲۰۰۷ سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه برای او پیامی فرستاده بود و از او خواسته بود درباره نبرد با شبه نظامیان در بصره با او وارد مذاکره شود.

پترائوس در مستندی که بی بی سی درباره سرلشکر سلیمانی ساخته گفته است که در اوج درگیری های بصره در جنوب عراق و افزایش قدرت شبه نظامیان شیعه، جلال طالبانی رئیس جمهور عراق در تماسی تلفنی خبر از این پیام داد.

ژنرال بازنشسته «پترائوس» در این مستند که "فرمانده سایه: مغز متفکر نظامی ایران" نام دارد، ادعا کرده است، رئیس جمهور عراق به او خبر داد که از جلسه ای با قاسم سلیمانی می آید و او پیامی برای فرمانده نیروهای آمریکایی فرستاده است. پیام قاسم سلیمانی به ادعای فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق این بود: "ژنرال پترائوس شما باید بدانید که من قاسم سلیمانی سیاست ایران را در ارتباط با عراق کنترل می کنم و به جز عراق کنترل سیاست ایران در سوریه، افغانستان و غزه را بر عهده دارم. نکته ای که او می گفت این بود که تو باید با من توافق کنی دیپلمات های ایرانی و دیگران را فراموش کن، [برای حل بحران بصره] ما باید با هم توافق کنیم"...
یش از این، موضوع ارسال پیام رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای قاسم سلیمانی خبرساز شده بود. مایک پمپئو، که اکنون وزیر خارجه آمریکاست، اواخر پاییز سال گذشته در زمانی که رئیس سازمان سیا بود، تأیید کرده بود که نامه ای هشدارآمیز برای قاسم سلیمانی، درباره حمله به منافع آمریکا در عراق فرستاده بود اما او این نامه را رد کرده است.

 پمپئو گفته بود که در نامه‌اش هشدار داده بود که قاسم سلیمانی و ایران را مسئول هرگونه حمله به منافع آمریکا در خاک عراق از سوی نیروهای تحت فرمان سلیمانی می‌داند و گفته بود: "می‌خواستیم مطمئن شویم که او و رهبران ایران این موضوع را خیلی واضح و روشن می‌فهمند."

محمد محمدی‌ گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران، برای اولین بار به وجود چنین نامه‌‎ای اشاره کرده و گفته بود: "همین اواخر زمانی که قاسم سلیمانی در بوکمال بود، رئیس سازمان سیا به وسیله یکی از رابطان خود در منطقه، نامه‌ای برای سردار سلیمانی فرستاد اما او گفت 'نامه تو را نمی‌گیرم و نمی‌خوانم و اصلا با این افراد صحبتی ندارم '. اینها چه کسانی هستند که با استکبار این‌گونه برخورد می‌کنند؟" به گزارش بی بی سی مایک پمپئو هم رد پذیرش این نامه را تایید کرده و به شوخی گفته بود: "راستش این کار او دلم را نشکست".