به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲۶ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۱۷۴۵۰۰

پرداخت ١٠ میلیارد تومان یارانه به مطبوعات

گروه فرهنگي: مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ارسال مرحله پنجم یارانه نشریات برای تامین اعتبار، از پرداخت ١٠ میلیارد تومان تا روزهای آینده خبر داد.
پرداخت ١٠ میلیارد تومان یارانه به مطبوعات
سیدمحمدرضا دربندی در گفت وگو با ایرنا افزود: طی سال جاری با همکاری سازمان برنامه و بودجه و معاونت اداری مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود ٦٠ میلیارد تومان از بودجه مصوب برای پرداخت یارانه رسانه‌ها جذب شد. وی اظهار داشت: بودجه تخصیص داده شده توسط وزارتخانه پس از محاسبه به حساب صاحب امتیاز رسانه‌ها و مطبوعات کشور واریز شد.

** چهار نوبت پرداخت یارانه به پایگاه های خبری
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به پرداخت یارانه پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌های غیردولتی در چهار نوبت، گفت: مشارکت در طرح‌ رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری، فعالیت در یک زمینه تخصصی و فعالیت در استان‌های محروم و مناطق مرزی کشور، از جمله معیارهای اصلی برای محاسبه یارانه رسانه‌های برخط بوده است.

** پرداخت پنج نوبت یارانه نشریات محلی
دربندی همچنین از محاسبه و پرداخت پنج نوبت یارانه به روزنامه‌های محلی، استانی، منطقه‌ای و سراسری در سال ٩٧ خبر داد و گفت: فهرست تمام یارانه‌های واریزشده روی وبگاه معاونت مطبوعاتی منتشرشده است. مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح نحوه پرداخت یارانه ها، درباره معیار تعیین میزان یارانه‌های پرداختی هم توضیح داد و گفت: تعداد شماره‌های منتشره از نشریاتی که اعلام وصول آنها تاییدشده، تعداد صفحات منتشر شده (منهای صفحاتی آگهی) و نیز قطع نشریه، سه‌شاخص اصلی در محاسبه میزان یارانه‌های پرداختی به نشریات و روزنامه‌ها بوده است.

** استان های کم برخوردار و توزیع یارانه حمایتی
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد یارانه‌ حمایتی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری خاطرنشان کرد: مشارکت پایگاه‌های خبری در طرح رتبه‌بندی، تولید محتوای تخصصی و اختصاصی (سایت‌هایی که بیش از 80درصد مطالب خود را در یک حوزه تخصصی و اختصاصی منتشر می‌کنند) و پایگاه‌های خبری فعال در استان‌های کم برخوردار، مشمول حمایت یارانه‌ای شده‌اند.
دربندی تاکید کرد: برای حمایت از بخش خصوصی در مطبوعات، یارانه اعطایی به روزنامه‌ها، نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری، تنها شامل رسانه‌های خصوصی می‌شود. وی با اشاره به پرداخت یارانه نشریات، توضیح داد: آنچه روزنامه‌ها به عنوان یارانه دریافت کرده و می کنند در واقع محاسبه یارانه شش‌ماهه دوم آنها است. مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد جداول ارقام دریافتی روزنامه‌ها به تفکیک «علی‌الحساب مرحله اول» و «علی‌الحساب مرحله دوم» و مابه التفاوت شش ماهه در سایت معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی https://press.farhang.gov.ir قابل مشاهده است.

** محاسبه یارانه سال آینده براساس شاخص های کیفی
وی از استفاده شاخص‌های کیفی در محاسبه یارانه در دستور کار سال آینده خبر داد و افزود: سابقه انتشار، محتوای تولیدی، میزان تأثیرگذاری و ضریب نفوذ نشریات، از جمله شاخص‌هایی است که تأثیر بیشتری در محاسبه یارانه برای سال ٩٨ خواهند داشت.

** توزیع 15هزارتن کاغذ در میان نشریات سال 97
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع اقدامات کمیته ساماندهی و توزیع کاغذ مطبوعات و نشریات اشاره کرد و گفت: برای حمایت از مطبوعات، طی سال 97، ١٥هزار تن کاغذ براساس میزان مصرف هر نشریه، با نظارت این اداره‌کل توزیع شده است. دربندی یادآورشد: از مجموع میزان کاغذ توزیع شده در کشور، 90 درصد به نشریات غیردولتی تخصیص یافته است.

** یارانه و رسانه
به گزارش ایرنا، یارانه به رسانه‌ها، نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری که در طرح رتبه‌بندی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرکت کرده باشند، همچنین پایگاه‌های خبری تخصصی و پایگاه های خبری استانی که همه دربخش خصوصی فعالیت می‌کنند تعلق می‌گیرد. هیچ رسانه دولتی یا رسانه‌ای که از بودجه عمومی و بیت‌المال استفاده می کند، مشمول دریافت یارانه نمی‌شود. همچنین برای شفاف سازی افکار عمومی و به ویژه اهالی رسانه ،تمام پرداختی ها و فعالیت ها و امور انجام شده از طریق سایت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سایت و سامانه جامع رسانه های کشور اطلاع رسانی شده است. سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در سال گذشته میزان یارانه پرداختی به مطبوعات 800 میلیارد ریال بود، گفت: امسال این میزان از ابتدای سال جاری تا یکی دوماه گذشته 250 میلیارد ریال بوده است. عضو کابینه دولت دوازدهم تاکید کرد: یارانه های امسال در شش ماهه دوم با نگاه حمایتی و تغییر ایجاد شده توزیع می شود.