به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۱۷۴۵۳

خسارت۲ میلیاردی ریزش‌زمین درشهرک‌غرب

گروه جامعه:​ کارشناس مسوول بازرسی گودبرداری سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت:خسارت اولیه ناشی از ریزش دیواره گودبرداری در مجتمع اداری، تجاری و هتل در شهرک غرب حدود ۲۰ میلیارد ریال برآورد می شود.
علی نبی زاده افزود: مسوولان کنترل بازرسی نظام مهندسی استان تهران بعد از اطلاع از وقوع این حادثه که ساعت پنج و بیست دقیقه صبح امروز به وقوع پیوست در محل حادثه حاضر شدند. وی افزود: پیش بینی اولیه نشان می دهد نشت فاضلاب ساختمان های اطراف باعث بروز این حادثه شده است. نبی زاده گفت: به دلیل این که آب در خاک رس نفوذ پذیری پایین دارد نشت آب در پشت دیواره بتنی ضلع شمالی محل گودبرداری باقی مانده و به مرور زمان فشار بالایی به دیواره وارد کرده است.وی ادامه داد: آب جمع شده در این محل منجر به بروز ترک خوردگی و در نهایت ریزش این دیواره شده است.

عضو نظام مهندسی استان تهران با اشاره به اعلام هشدار این سازمان از وقوع حادثه اظهار کرد: در دوم اردیبهشت امسال طی صورتجلسه با اعلام وجودعلایم ترک خوردگی در دیواره گودبرداری، این مکان به عنوان گود پرخطر به شهرداری معرفی شده است. وی اضافه کرد: با همکاری شهرداری مرکز، منطقه و ناحیه این امر به کارفرمایان و مالکان طرح اعلام شد و به دنبال آن جلسات مشترکی با کارفرما و نماینده شهرسازی منطقه ۲ تشکیل شد. نبی زاده گفت: کارفرما اقدام به نصب سیستم کششی برای تقویت پایداری دیواره اطراف محل گودبرداری کرد.



به دنبال ریزش دیواره گودبرداری مجتمع اداری - تجاری و هتل در شهرک غرب آب و برق این منطقه قطع شد. معاون نظارت بر بهره برداری آبفای استان تهران اعلام کرد: عملیات ساخت و ساز این مجتمع از بیش از یک سال گذشته موجب رانش زمین شده بود که به دلیل بی‌توجهی شهرداری به عنوان یک سازمان نظارتی، رانش زمین ابعاد بزرگتری به خود گرفته و منجر به خسارت به شرکت آب و فاضلاب استان تهران شده است.علیرضا نوذری‌پور با رد ادعای سازمان آتش‌نشانی مبنی بر رانش زمین در اثر ترکیدن لوله‌های آب و فاضلاب افزود: این حادثه بر اثر بی‌احتیاطی پیمانکار مربوطه روی داده و شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز یکی از زیان دیدگان این حادثه است.



تخریب 40 متر لوله آب و بخشی از فاضلاب منطقه

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران از تخریب 40 متر لوله آب و بخشی از لوله فاضلاب خیابان ایران‌زمین در پی رانش زمین در اثر گودبرداری غیراصولی در مجتمع تجاری در حال ساخت آن منطقه خبر داد.علیرضا نوذری‌پور اظهار کرد: در خیابان ایران زمین تقاطع گلستان جنوبی برای احداث یک مجتمع تجاری در عمق 30 متری از یک سال گذشته خاکبرداری می‌شد و شش ماه قبل ساکنین محل در پی حرکت زمین و ترک‌خوردن دیوارها با شهرداری شورای شهر مکاتبه کرده بودند و در این مورد اخطار دادند.
وی با بيان این‌که نظارت‌های لازم در مورد نحوه‌ی گودبرداری صورت نگرفته بود، تاکید کرد: مهندس ناظر و شهرداری باید دقت بیشتری با توجه به هشدار مردم نسبت به این موضوع انجام می‌دادند؛ شرکت آب و فاضلاب نیز چندین بار از طریق نامه در مورد نحوه‌ی حفاری و احتمال آسیب‌ رسیدن به شبکه آب و فاضلاب هشدار داده بود اما تمهیدات لازم در این زمینه به کار نرفت.وی در مورد میزان خسارت وارد‌شده به شبکه آب و فاضلاب در منطقه گفت: از نظر حجم تاسیسات باید گفت که بخشی از خیابان ریزش کرده و حدود 40 متر از لوله آب را برده است.



وی در پاسخ به این پرسش که تخریب لوله فاضلاب برای سلامت مردم منطقه مشکل ایجاد نمی‌کند؟ گفت: همکاران مسیر آب و فاضلاب را منحرف کردند و مشکلی وجود ندارد.
معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پایان در مورد عدم نظارت‌های کافی در حوزه کارهای عمرانی و تخریب آب و فاضلاب گفت: با موارد مشابه و بخش حفاری‌ها در مترو در خیابان ولیعصر، تونل نیایش و غیره مواجه بودیم اما موردی که امروز اتفاق افتاد مربوط به بخش خصوصی است که گودبرداری غیراصولی داشته و نظارت‌های لازم انجام نشده است.
مرجع : ايرنا- ايسنا

مهدی 92
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۰:۵۱
امیدواریم حداقل هرچه سریعتر خسارت زیان دیدگان پرداخت شود. (140912)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۳:۱۷
عامل این مسایل فقط مربوط بی مسیولیتی و عدم نظارت صحیح می باشد . (141022)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۳:۳۸
این زمین در حال ساخت، همون زمین بابک زنجانی که توو شهرک غرب داره میسازه نیست؟ (141035)
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۴:۲۴
این متعلق به بابک زنجانی است. (منبع سایت سورینت) (141058)
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۶:۵۹
البته به گفته خبرگزاری مهر مالک پروژه بابک زنجانی است.
www.mehrnews.com/mobile/detail/2148433 (141135)