به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲۷ ساعت ۰۱:۴۱
کد مطلب : ۱۷۴۵۳۶

سرکوب معترضان فلسطینی به دست حماس

گروه بین‌الملل: یک مقام ارشد سازمان ملل متحد سرکوب اعتراض آرام مردم فلسطین در نوار غزه به دست نیروهای امنیتی حماس را محکوم کرد.
سرکوب معترضان فلسطینی به دست حماس
نیکلای ملادنوف، فرستاده ویژه سازمان ملل برای صلح خاورمیانه روز یکشنبه ۲۶ اسفند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «من موج دستگیری‌ها و خشونتی را که نیروهای امنیتی حماس طی سه روز اخیر علیه راهپیمایان در غزه از جمله علیه زنان و کودکان به کار برده‌اند محکوم می‌کنم.» از روز پنج‌شنبه گذشته صدها نفر از فلسطینیان در مناطق مختلف نوار غزه به دلیل گرانی و افزایش هزینه‌های زندگی علیه مسئولان حماس تظاهرات کردند. بنا به گزارش بسیاری از نهادهای حقوق بشری، نیروهای امنیتی حماس در جریان اعتراض‌ها در روزهای گذشته ده‌ها نفر از روزنامه‌نگاران و اعضای سازمان‌های دفاع از حقوق بشر را دستگیر کرده‌اند.
 
حماس از سال ۲۰۰۷ تاکنون مدیریت باریکه غزه را بر عهده دارد، اما اقتصاد این منطقه خودمختار بر اثر قوانین محدود کننده مرزی و کنترل شدید اسرائیل بسیار متزلزل است. ملادنوف در بیانیه خود همچنین آورده است: «من به شدت نگران هجوم بی‌رحمانه به روزنامه‌نگاران و کارکنان کمیسیون مستقل حقوق بشر و تفتیش منازل آنها هستم. مردم غزه که از مدت‌ها پیش در رنج بوده‌اند، نسبت به وضعیت اقتصادی اسفناک خود اعتراض کردند و خواسته‌اند تا شرایط زندگی‌شان در نوار غزه بهبود یابد. این حق آنهاست که بدون هراس از انتقام و کینه‌جویی اعتراض کنند.» مقام‌های حماس هنوز واکنشی به این اظهارات نشان نداده‌اند. حماس که همواره از پشتیبانی ایران برخوردار بوده، با جنبش فتح که رهبری تشکیلات خودگردان فلسطینی را به ریاست محمود عباس در کرانه باختری در دست دارد نیز دارای اختلاف شدید است.