به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲۷ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۱۷۴۵۴۳

دستفروشان بازار خرید نوروزی را قبضه کردند

دستفروشان بازار خرید نوروزی را قبضه کردند
گروه اقتصادی_ رسانه ها: روزنامه آرمان نوشت: زندگی در شهر تهران و سایر کلانشهرها در این سال‌ها به چالشی برای دهک‌های کم‌درآمد جامعه تبدیل شده است و شاید به همین دلیل نیز بخشی از ساکنان شهرهای بزرگ و حتی شهرهای میانی به سمت حاشیه شهرها رفته‌اند.بر اساس آمار رسمی اعلام شده بیش از 19 میلیون حاشیه‌نشین و بد مسکن در ایران وجود دارد که البته آماری تکان دهنده است. در عین حال آمار بیکاری و نداشتن شغل و درآمد پایدار از دیگر مشکلاتی است که گریبان شهروندان را گرفته و موجب افزایش حاشیه‌نشینی و رونق کسب و کارهایی شده که تحت‌عنوان دستفروشی شناخته می‌شوند. شاید همین امر نیز موجب شده است تا شهرداری به فکر ساماندهی دستفروشان بیافتد و برای آنها در ایامی که پیش‌بینی می‌شود تا خریدهای مردم افزایش یابد همچون نوروز مجوز محل‌هایی برای فروش را بدهد.

تهران اگرچه رنگ و بوی بهاری به خود گرفته است اما شواهد حاکی از این واقعیت هستند که شرایط ناگوار اقتصادی بر کیفیت زندگی مردم سایه انداخته است. نوسات ارز، جهش ناگهانی قمیت‌ها و از بین رفتن برخی از مراکز تولیدی و بیکاری عده‌ای از مردم، موجب شده تا دیگر خرید کالاهای بادوام، اولویت مردم در روزهای پایانی سال نباشد. از سوی دیگر تمهیداتی که دولت برای عرضه کالاهای اساسی پیش‌بینی کرده است گواه این مدعاست.با اینکه دستفروشی به عنوان پدیده‌ای ناخوشایند شناخته می‌شود اما درعین حال این واقعیتی است که گسترش حاشیه‌ها به گرایش اقشار کم‌درآمد جامعه به دستفروشی دامن زده است. در عین حال، به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، دیگر خرید از مغازه‌ها اولویت بیشتر مردم نیست بلکه مردم بیشتر گرایش به خرید از دستفروشان دارند که بعضا ممکن است قیمت پایین‌تری اجناس خود را ارائه دهند. گفته می‌شود، کیفیت زندگی مردم تنزل پیدا کرده است و باید از سوی مسئولان امر تدابیری اندیشیده شود تا شاهد ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و بازگشت روحیه امید بین آنها، باشیم.

 برخی از کسبه اعلام کرده‌اند که امسال نسبت به سال‌های گذشته خرید مردم کاهش یافته است. مردم بیشتر به سمت خرید اجناسی هستند که بتواند نیازهای اولیه آنها را پاسخ دهد. به همین دلیل بازار خرید کالاهای بادوام گرم نیست. کسادی بازار خرید و فروش البته برای کالاهای خوراکی نیز مشهود است، مردم بیشتر در بازارها در حال قیمت گرفتن هستند تا خرید کردن. در عین حال، برخی از کارشناسان اقتصادی نیز بر این امر صحه می‌گذارند که دستفروشی محصول شرایط اقتصادی نامناسبی است که بیکاری به آن دامن زده است.نبود امنیت شغلی برای کارگران که بیشترین قشر جامعه را تشکیل می‌دهند از دیگر دلایلی است که به دستفروشی دامن زده است. یک کارشناس بازار نیز گفته است که این روزها به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب، بسیاری از مردم به دنبال خرید از دستفروشان هستند زیرا تصور می‌کنند دستفروشان ارزان‌تر از فروشگاه‌ها جنس خود را عرضه می‌کنند.اگرچه ممکن است اجناسی که از دستفروشان تهیه می‌شود از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند اما در عین حال این واقعیتی است که نمی‌توان از آن چشم پوشید. به تعبیری می‌توان اینگونه عنوان کرد که زندگی رویه‌ای تلخ از خود را به شهروندان نشان داده است و این رویه تلخ که محصول ناعدالتی است با حاشیه‌نشینی و رونق کسب و کارهای ناپایدار همچون دستفروشی رنگ واقعیت به خود گرفته است.
برچسب ها: دست فروشی