به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲۷ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۱۷۴۵۵۳

اتفاقات مهم ورزش ایران در سال ۹۷

گروه ورزشی: دفتر سالانه ورزش ایران را که ورق می‌زنیم در سال 97 به نکات مثبت و منفی زیادی برمی‌خوریم. در این یک سال اشک و لبخندهای زیادی را دیده‌ایم.
اتفاقات مهم ورزش ایران در سال ۹۷
 در برخی از رشته‌ها روی سکو رفتیم و پرچم کشورمان بالا رفت در برخی از رشته‌ها هم برخلاف پیش‌بینی‌ها از کسب مدال بازماندیم. پرداختن به یک سال عملکرد ورزش ایران در یک مطلب نمی‌گنجد اما تلاش شده تا مروری به عملکرد رشته‌های مختلف در سال 97 کنیم.

سقوط و صعود در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی
نیم‌سال اول 97 یکی از مهم‌ترین بازی‌های پیش روی ایران بود؛ جایی که کاروان ایران در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی 2018 اندونزی حضور داشت. کاروان ورزشی ایران با سرپرستی نصرالله سجادی در بازی‌های آسیایی جاکارتا و پالمبانگ حضور داشت که با 20 طلا، 20 نقره و 22 برنز با یک پله سقوط در رده ششم آسیا قرار گرفت.در این دوره از بازی‌ها کشتی با 5 طلا و 3 برنز بهترین نتیجه را برای کاروان ایران کسب کرد. رشته‌های ووشو، کاراته و تکواندو نیز با مدال‌های رنگارنگ سبد کاروان ایران را سنگین‌تر کردند اما ایران نه‌تنها نتوانست عنوان دوره قبل را حفظ کند بلکه یک پله نیز سقوط داشت. برعکس، پاراآسیایی‌ها در جاکارتا خوش درخشیدند و با 136 مدال رنگارنگ نتیجه بسیار خوبی را کسب کردند. ایران در این دوره با عنوان سومی به کار خود پایان داد درحالی که نسبت به سال 2014 یک پله صعود داشت.

کاراته بعد از 48 سال نایب‌قهرمان جهان شد
آبان‌ماه سال 97 به‌نظر می‌رسد ماه خوبی برای ورزش ایران بود. علاوه‌بر نایب‌قهرمانی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا، کاراته‌کاران کشورمان در بیست و چهارمین دوره رقابت‌های قهرمانی جهان موفق شدند برای نخستین‌بار در تاریخ این مسابقات عنوان نایب‌قهرمانی را در میان ۱۴۰ کشور حاضر کسب کند.تیم‌ملی ایران با ۲ طلا، یک نقره و ۴ برنز بعد از 48 سال روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد. این مسابقات به میزبانی مادرید برگزار شد که کومیته مردان تیم‌ملی ایران توانست با یک طلا، یک نقره و دو برنز به تنهایی عنوان قهرمانی را بالاتر از تیم‌های مدعی ژاپن، ایتالیا و آلمان کسب کند.

بلاتکلیفی گوش‌شکسته‌ها در سال 97
کشتی امسال خوب و بد زیادی را تجربه کرد. از بازگشت بنا گرفته تا رفتن رسول خادم. از فدراسیون بلاتکلیف گرفته تا ورود مدعیان برای گرفتن کرسی ریاست. آبان‌ماه امسال برای کشتی ایران ماه خوبی نبود. علاوه‌بر نتایج مختلفی که گوش‌شکسته‌ها در کشتی آزاد و فرنگی داشتند، رفتن رسول خادم باعث شد تا این فدراسیون‌ ماه‌ها بدون رئیس اداره شود.با توجه به اینکه کشتی یکی از مهم‌ترین رشته‌های مدال‌آور در بازی‌های المپیک و آسیایی به شمار می‌رود، بلاتکلیفی این فدراسیون انتقادات زیادی را به مسئولان ورزش کشورمان وارد کرد. رسول خادم پیش از این یک‌بار دیگر هم استعفا کرده بود اما با فشاری که اهالی کشتی داشتند وی مجبور به بازگشت شد.رسول خادم البته بعد از بازگشتش اعلام کرده بود حضور دوباره‌اش به معنای حل مشکلات نیست اما درنهایت بعد از کسب نتایج ضعیف در مسابقات جهانی بوداپست به دلیل مشکلات مالی و کمبود امکانات، خادم دوباره استعفا کرد. وزارت ورزش نیز در حکمی حمید بنی‌تمیم را به‌عنوان سرپرست معرفی کرد.با وجود اینکه بارها مسئولان وزارت ورزش اعلام کردند با انتخاب سرپرست، برنامه‌های این فدراسیون در حال اجراست، اما به نظر می‌رسد در زمانی که یک رئیس اداره کار را برعهده می‌گیرد با مسئولیت‌پذیری یک سرپرست زمین تا آسمان فرق دارد. وزارت ورزش بالاخره زمان ثبت‌نام از نامزدها را اعلام کرد که مدعیان زیادی برای هدایت این فدراسیون قد علم کردند.

رکوردزنی مرادی، اوت شدن کیانوش
مهم‌ترین اتفاق وزنه‌برداری در سال 97 مربوط به کاهش سهمیه‌ها برای المپیک 2020 توکیوست. فدراسیون جهانی وزنه‌برداری برای المپیک 2020 اعلام کرد هر کشور می‌تواند چهار سهمیه زن و مرد داشته باشد. از طرفی برای حضور در المپیک 2020 توکیو، فدراسیون جهانی اعلام کرد کشورهایی که از المپیک پکن تا توکیو 10 به بالا نمونه مثبت دوپینگ داشته باشند، تعداد سهمیه‌شان کم خواهد شد.ایران تا الان 11 نمونه مثبت دارد که فدراسیون جهانی دو سهمیه از هر بخش زنان و مردان برای حضور در المپیک توکیو کم کرده است. مهم‌ترین اتفاق دیگر در این رشته مربوط به تشکیل تیم‌ملی بانوان است. تیم‌ملی وزنه‌برداری دختران ایران برای نخستین‌بار راهی مسابقات قهرمانی آسیا شد. چهار وزنه‌بردار نوجوان از ایران در این مسابقات شرکت داشتند که در پایان تیم ایران نهم شد.نکته دیگر در این رشته مربوط به رکوردهایی است که سهراب مرادی در بازی‌های آسیایی و جهانی از خود به‌جای گذاشت.

این قهرمان طلایی المپیک ریو موفق شد در بازی‌های آسیایی 2018 رکورد 19 ساله جهان را در یک‌ضرب در دسته 94 کیلو بشکند. مرادی در مسابقات جهانی ترکمنستان هم در دسته 96 کیلو هر سه رکورد یک‌ضرب، دوضرب و مجموع جهان را شکست.کیانوش رستمی در بازی‌های آسیایی اوت کرد و بدون مدال به کشور بازگشت. سال 97 برای دو وزنه‌بردار ایران نیز سال خوبی بود. بعد از مثبت‌شدن تست دوپینگ یک وزنه‌بردار در المپیک 2012 لندن، مدال نواب نصیر‌شلال در این مسابقات به طلا تبدیل خواهد شد. سعید محمدپور نیز مدال طلای المپیک لندن را بعد از مثبت شدن تست دوپینگ حریفانش در عشق‌آباد از تاماش آیان تحویل گرفت. آخرین اتفاق مهم وزنه‌برداری مربوط به خداحافظی بهداد سلیمی از دنیای قهرمانی است.

ناکامی والیبال، کولاکوویچ تمدید کرد
تیم‌ملی والیبال مردان کشورمان امسال مسابقات لیگ ملت‌های والیبال را داشت که در این مسابقات با عنوان دهمی به کار خود پایان داد و از صعود به مرحله بعد بازماند. تیم‌ملی ایران در این مسابقات از 15 بازی 7 برد و 8 باخت را در کارنامه ثبت کرد که درنهایت در رده دهم قرار گرفت. فدراسیون والیبال با ابلاغ قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها شاهد تغییرات بود.احمد ضیایی از این فدراسیون رفت و افشین داوری به‌عنوان سرپرست امور کار را برعهده گرفت. اوضاع به‌هم ریخته والیبال به‌گونه‌ای بود که حتی حضور کولاکوویچ در ایران برای ادامه کار در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان بالاخره سرپرست فدراسیون جلسه پنج ساعته‌ای را با سرمربی ایران برگزار کرد که درنهایت قرار بر این شد کولاکوویچ تا 2020 در ایران ماندگار شود.

هفتمی کاروان ایران در المپیک جوانان
سومین دوره بازی‌های المپیک جوانان درحالی در بوینس‌آیرس آرژانتین خاتمه یافت که کاروان ورزشی ایران با کسب هفت مدال طلا، سه‌نقره و چهار برنز و صعود 17 پله‌ای نسبت به دوره قبل در رده هفتم این بازی‌ها جای گرفت.کاروان ورزشی کشورمان درحالی با 49 ورزشکار در 17 رشته ورزشی شمشیر بازی(1)، دوومیدانی(3)، بسکتبال سه نفره(4)، تکواندو(6)، بوکس(1)، کشتی‌آزاد و فرنگی(4)، وزنه‌برداری(2)، سوار‌کاری (1)، کاراته(5)، جودو(2) شنا(1)، قایقرانی رویین و کانو(3)، تنیس روی‌میز (1)، ژیمناستیک(1)، تیراندازی(2)، فوتسال(10) و تیراندازی باکمان(2 ورزشکار) عازم بوینس‌آیرس آرژانتین شده بود که در اولین دوره بازی‌های المپیک جوانان 2010 که در سنگاپور برگزار شده بود با دو طلا، دو نقره و یک مدال برنز در رده بیست‌و‌ششم و در دومین دوره بازی‌های المپیک جوانان 2014 که در نانجینگ چین برگزار شده بود با سه‌طلا و سه‌مدال برنز در رده بیست‌و‌چهارم قرار گرفت.این درحالی است که کاروان ورزشی ایران در سومین دوره بازی‌های المپیک جوانان ضمن کسب رکورد تاریخی مجموع 14 مدال برای نخستین‌بار در رشته ژیمناستیک و کاراته(نخستین حضور) موفق به کسب مدال شد و نکته قابل‌توجه آنکه نسبت به دوره قبل که در رده بیست‌و‌چهارم مدال‌آوری قرار گرفته بود در این دوره از بازی‌ها با 17 پله صعود در رده هفتم رنکینگ مدل‌آوری و بالاتر از آمریکا جای گرفت.

بسکتبال جهانی شد
آخر سال 97 برای ایران با خبر‌خوشی همراه شد که آن هم مربوط به تیم‌ملی بسکتبال بود. اوایل اسفندماه تیم‌ملی بسکتبال کشورمان در آخرین دیدار از پنجره ششم انتخابی جام جهانی میزبان استرالیا بود که تیم‌ملی ایران در این دیدار خانگی با نتیجه 85 بر 74 میهمانش را شکست داد و به جام‌جهانی صعود کرد. جام‌جهانی 2019 به میزبانی چین برگزار خواهد شد.تیم‌ملی بسکتبال ایران درحالی به جام‌جهانی راه یافت که مدت‌ها درگیر حاشیه و شاهد غیبت بازیکنان سرشناس بود. عدم‌رضایت بازیکنان از شرایط اردو و سفرهای تیم‌ملی، برخورد‌های شخصی بین مسئولان و سرپرست‌های تیم با ستارگان ملی و سوء‌تعبیر باعث شد کلیدی‌ترین مهره‌های بسکتبال ایران در دو بازی آخر همراه تیم نباشند. حالا با راهیابی ایران به جا‌م‌جهانی، بسکتبال نیاز به آرامش و حمایت همه‌جانبه دارد. تیم ایران ترکیبی از بازیکنان مستعد و ستاره‌های میدان دیده دارد که درکنار هم می‌توانند بهترین نتایج را رقم بزنند.

قهرمانی‌های هوگوپوشان در کیش
تکواندو امسال در کیش میزبانی رقابت‌های مختلف از جمله جام فجر، جام باشگاه‌های آسیا و جام ریاست فدراسیون جهانی را برعهده داشت که در سی‌امین دوره مسابقات جام فجر مردان و زنان هوگوپوش قهرمان شدند. این دوره از مسابقات G1 بود و به دارندگان مدال طلا، نقره و برنز به ترتیب 10، 6 و 6.3 امتیاز در رنکینگ المپیک تعلق گرفت. در پایان سومین دوره مسابقات جام ریاست فدراسیون جهانی در رده‌سنی‌ نوجوانان دختر و پسر، ایران قهرمان شد.

تغییرات در فدراسیون‌ها با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها
با ابلاغ و اجرایی‌شدن قانون منع‌به‌کارگیری بازنشسته‌ها در فدراسیون‌های ورزشی، فدراسیون‌های زیادی دستخوش تغییر شدند. قایقرانی، والیبال، هندبال، جودو، کاراته، سه‌گانه و... فدراسیون‌هایی بودند که ماه‌ها بدون رئیس اداره شدند و می‌شوند.با اجرایی‌شدن این قانون، وزارت ورزش برای فدراسیون‌ها سرپرست معرفی کرد، اما سیاست یکسانی را در قبال همه آنها نداشت به‌طوری که برای برخی از فدراسیون‌ها تکلیف خیلی زود مشخص و انتخابات برگزار شد در مقابل برای برخی از فدراسیون‌ها مثل کاراته و والیبال هنوز تکلیف مشخص نیست. برای برخی از فدراسیون‌ها سرپرست اجازه حضور در انتخابات را پیدا نکرد و در برخی از فدراسیون‌ها مثل والیبال حضور سرپرست برای شرکت در انتخابات منعی ندارد.مسئولان وزارت ورزش در اسفند، انتخابات تعداد زیادی از فدراسیون‌ها را برگزار خواهند کرد اما تکلیف برخی از فدراسیون‌ها مثل والیبال و کشتی سال آینده مشخص خواهد شد. با توجه به برگزاری مسابقات کسب سهمیه المپیک در سال 98 این امیدواری وجود دارد همه فدراسیون‌ها صاحب رئیس شوند.

ورزش ایران در سال 97 چه نمره‌ای می‌گیرد؟
دفتر ورزش ایران را در سال 97 ورق زدیم. نکات مثبت و منفی زیادی در فدراسیون‌ها و رشته‌های ورزشی وجود داشت.نگاهی کوتاه به رشته‌های مختلف نشان می‌دهد در برخی از فدراسیون‌ها مثل فوتبال با وجود سرمایه‌گذاری‌های هنگفت نتایج دلخواه حاصل نشده و پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیامده است.در بازی‌های آسیایی نیز پیش‌بینی خیلی از روسای فدراسیون‌ها درست نبود اما بار سنگینی را برای ورزش کشور به‌همراه داشت. به‌طور کلی باید نمره متوسطی برای ورزش در سال 97 متصور بود. باید دید وزارت ورزش در سال جدید با توجه به شرایط اقتصادی حاکم چه برنامه‌ای را تدارک دیده و فدراسیون‌ها در سال کسب سهمیه المپیک چه نتایجی کسب خواهند کرد؟ آن هم درحالی که در بخش بودجه با توجه به افزایش قیمت ارز با مشکلاتی مواجه خواهند بود.
مرجع : فرهیختگان
برچسب ها: ورزش ایران