به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲۷ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۱۷۴۵۸۶
روحانی در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت:

دولت نه خسته شده و نه ناامید است

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بخش‌های مختلف دولت از جمله بانک مرکزی تا حد زیادی قیمت ارز را کنترل کردیم و نگذاشتیم رشد بی قیمت آن ادامه یابد، گفت: یک مهار نسبی صورت گرفت ولی این به معنای مطلوب نیست توانستیم این افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را مهار کنیم.
دولت نه خسته شده و نه ناامید است
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز در پایان جلسه آخرین نشست هیات دولت، در جمع خبرنگاران با تبریک فرارسیدن نوروز گفت: در سال ۹۷ مردم بزرگ ایران هم مشکلات و سختی‌هایی را داشتند و هم حماسه‌های بسیار بزرگی را آفریدند. در سختی و مشکلات، هم دشمنان این ملت همه توان خود را علیه ملت ایران بکار بردند و هم نامهربانی طبیعت را داشتیم و در تابستان سالی که رو به پایان است، مردم از نظر آب و برق در ساعات و هفته‌هایی در مضیقه بودند.وی افزود: وزارت نیرو در این زمینه تلاش‌های خوبی انجام داده و خداوند رحمت خود را بر ما نازل کرده و امیدواریم سال آینده این مشکلات نباشد یا کم باشد. ما چهار هزار مگاوات برق آبی خود را به خاطر دریاچه‌ها از دست دادیم و در این شرایط مردم در مضیقه قرار گرفتند. امسال هشت نیروگاه به مدار آمده و بیش از ۱۲۰۰ مگاوات به شبکه وصل شده است و یک و یک دهم میلیارد آب را مهار کردیم و همین میزان را سال آینده مهار می‌کنیم.رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در سال ۹۷، بیش از ۱۵۰۰ روستا را آبرسانی کردیم و سال آینده تعداد بیشتر است. سه هزار روستا امسال گازرسانی شد و در زمینه برق هم همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار دارای برق هستند.

روحانی با بیان اینکه اگر مشکلی در سال جاری بود، دولت به فکر بود، گفت: اینکه برخی‌ها اتهام می‌زنند دولت برای مشکلات برنامه‌ریزی نمی‌کند و اقدامی نمی‌کند، دولت می‌داند و اقدام می‌کند و به همین دلیل آب‌ها مهار شد، بیش از ۳۰ طرح فاضلاب شهری به ثمر رسید و ۹ طرح آب را به ثمر رساندیم.وی ادامه داد: مشکل دیگر، دشمنان قسم خورده ما بودند که با همه توان آمدند که جلوی پیشرفت کشور و زندگی عادی مردم را بگیرند آمریکایی‌ها همانند بسیاری از توافقات خارج شدند، بی هیچ دلیل از برجام خارج شده و شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کردند.روحانی گفت: آنها فکر می‌کنند اگر از برجام خارج و تحریم‌ها و فشارها را شدید کنند به تهران برمی‌گردند و بر مردم مسلط می‌شوند که امکان‌ناپدیر است، زیرا مردم بازهم ایستادگی می‌کنند. دشمن به اهدافش نمی‌رسد ولی فشارهایی را به ما وارد کردند.

وی یادآور شد: ما در بخش اجرا مسیری را در سال ۹۲ شروع کردیم که هدفش روشن بود ولی راهزنان به ما حمله کردند در مسیر هم کمی متوقف شدیم و کار هم برای ما سخت شد. آمریکا و صهیونیزم و برخی کشورهای مرتجع دست به دست دادند تا انتقام ۴۰ سال را بگیرند و درباره ارز و کالا مشکل ایجاد کردند ولی دولت نه خسته شد و نه ناامید شد و نه دست روی دست گذاشت بلکه به دنبال این بودیم که چگونه این نابسامانی و تنش را کنترل کرده و مهار کنیم.رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بخش‌های مختلف دولت از جمله بانک مرکزی تا حد زیادی قیمت ارز را کنترل کردیم و نگذاشتیم رشد بی قیمت آن ادامه یابد، گفت: یک مهار نسبی صورت گرفت ولی این به معنای مطلوب نیست توانستیم این افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را مهار کنیم.وی افزود: ماه‌هایی بود که تورم ما هفت دهم درصد بود که در دی به یک ششم دهم درصد رسید ولی فشار و سختی به ویژه در برخی از اقلام به مردم وارد شد و مردم سالی همراه با سختی و فشار پشت سر گذاشتند دولت همه توان خود را به کار گرفته و نسبت به آینده نه تنها ناامید نیستیم بلکه بسیار امیدوار هستیم.

روحانی با بیان اینکه وظیفه رسانه ایجاد امید بیشتر و وحدت است، یادآور شد: با این دو اصل برای ما آینده روشن است. آمریکا در تلاش‌هایی که انجام داد تقریبا برای رسیدن به اهدافش ناموفق بود. فکر می‌کرد روزی که از برجام خارج شود ما فردایش از برجام خارج می‌شویم و اروپا از آنها حمایت کند ولی ما حساب شده برمبنای منافع ملی قدم برداشتیم که موجب تحسین دیگران شده است و نگذاشتیم نقشه آنها عملی شود.وی ادامه داد: از سوی دیگر اروپا هم زیر بار نقشه آمریکا نرفت. به غیر از چند کشور محدود همه کشورها از نظر حقوقی و سیاسی از ما حمایت می‌کنند. از نظر حقوقی موفقیت‌هایی داشتیم و چند رای در دادگاه لاهه و دادگاه‌های اروپایی را گرفتیم که به معنای شکست آمریکا است.رئیس‌جمهور بیان کرد: بخش حقوقی دولت یعنی معاونت حقوقی وزارت دادگستری و وزارت امورخارجه قرار شده است یک شکوائیه علیه آنهایی که در آمریکا در طراحی اجرا و تدوین آن نقش دارند به عنوان جنایت علیه بشریت طراحی کنند که اگر دادگاه به نفع ما رای دهد آنها را پیگیری می‌کنیم که اقدام آمریکا علیه دولت و صنعت هسته‌ای نبوده بلکه علیه مردم، نظام سلامت و محیط زیست و... بوده است.

وی افزود: من خدمت رهبری گفتم ما در شرایط جنگ اقتصادی و روانی هستیم گفتم قبول دارید گفتند بله گفتم قبول دارید در زمان جنگ کشور نیازمند فرمانده دارد که جنگ را فرماندهی کند و دیگران همراهی کنند من پیشنهاد کردم فرماندهی این جنگ برعهده مقام معظم رهبری باشد ولی ایشان فرمودند اینک زمان جنگ است ولی اینفرمانده باید رئیس جمهور باشدروحانی بیان کرد: مسیر را برای حل و فصل مشکلات از نظر ساختاری هم قدم‌هایی برداشتیم رهبری فرمودند رئیس جمهور و مسئولان عالی در شورای هماهنگی جمع شوند و تصمیمات این جلسه برای همه لازم الاجرا است. در بحث ارز دست ما را باز کرد. من به ملت بزرک ایران می‌گویم مطمئن باشند لحظه‌ای از توطئه‌های دشمن و مشکلات مردم غفلت نمی‌کنیم و در حد توان برای حل و فصل مشکلات قدم برمی‌داریم و به همین خاطر ۲۰ درصد به حقوق کارمندان و بازنشستگان افزایش می‌یابد و میزان افزایش حقوق کارگران نیز این هفته مشخص می‌شود و به اقشار آسیب پذیر نیز کمک خواهیم کرد و پرداختی ما به آنها نسبت به چند سال گذشته چهار برابر شده است.

وی گفت: همه توان ما در سال  آینده برای افزایش بیکاری، افزایش تولید و در دسترس قرار گرفتن کالاهای اساسی در اختیار مردم است. شیوه ما برخی ایراد دارند. ممکن است در شیوه تغییراتی بدهیم ولی اصل اینکه ۱۵ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی تخصیص یابد، شکی نیست.رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: من از سازمان حمایت و سازمان تعزیرات می‌خواهم بیشتر در صحنه باشند زیرا دولت ارز آن را تامین می‌کند و آن را می‌آورد ولی عده‌ای در قسمت‌هایی آنها را انبار می‌کند که انصاف نیست. اکثر واردکنندگان و فروشندگان ما افراد خوبی هستند ولی عده‌ای به فکر سود شخصی و زودگذر خود هستند و مراعات نمی‌‌کند. در این مقطع سازمان حمایت و سازمان تعزیرات باید بیشتر کمک کنند و قوه قضاییه هم بیشتر کمک کند چون دولت به تنهایی نمی‌تواندوی گفت: امیدوارم در سال آینده با وحدت تلاش و هماهنگی بیشتر بتوانیم شرایط بهتری داشته باشیم و دشمن را از مسیر و اقداماتی که انجام داده مایوس کنیم.

روحانی تاکید کرد: ایام عید ایام سفر و نشاط مردم است همه به همدیگر کمک و یاری کنیم. سفرهای سالمی داشته باشیم. همه ماموران در اسکان مردم و تامین امنیت جاده بیشتر یاری کنند. بخش اورژانس و درمان و هلال احمر بیشتر کمک کنند. از همه رسانه‌ها تشکر می‌کنم. شما در طول سال در کنار مردم بوده و وقایع و مسائل را برای مردم تشریح کرده و حتی از دولت نقد کردید. این مسائل برای ما مهم و ارزشمند است. نقد سازنده هم برای ما ارزشمند است ولی نباید مردم را مایوس کنیم و شکاف ایجاد کنیم و خدمتگذاران را ناامید کنیم زیرا همه مسئولان در حال تلاش هستند هرچند ممکن است نقص و مشکل داشته باشیم.وی افزود: دشمن اصلی را از یاد نبرید. هرچه لعنت دارید بر کسی لعنت کنید که این شرایط را برای کشور ایجاد کرد. امریکایی‌ها صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه این شرایط را ایجاد کرده است.می‌گویند مدیریت. این مدیریت بوده است که چهار فاز در پارس جنوبی افتتاح کردیم و چهار استان به راه آهن متصل شده است و روستاها به آب و برق و گاز متصل شده‌اند و بخش سلامت تلاش می‌کند و تاکید کردیم طرح تحول با قوت ادامه یابد و وزیر بهداشت قول داد پرداخت ۳۳ درصدی به ۲۵ درصد تا پایان کار دولت کاهش یابد.روحانی اضافه کرد: ان شاالله سال آینده سال مبارکی برای مردم اصحاب رسانه و کشور باشد سال آینده سال مولا علی (ع) است. پایان سال آینده هم مصادف با ولادت ایشان است و امیدواریم سال مولا علی (ع) سال مبارکی برای مردم ایران باشد.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: حسن روحانی