به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۱۷۴۵۹
نظرسنجی‌های تازه در دو کشور نشان می‌دهد

اكثريت مردم ايران و آمريکا طرفدار پيشبرد ديپلماسی هستند

گروه سياسي: نظرسنجی‌های تازه در ايران و آمريکا نشان می‌دهد که اکثريت مردم دو کشور خواستار پيشبرد ديپلماسی و افزايش روابط ايران و آمريکا هستند.
اكثريت مردم ايران و آمريکا طرفدار پيشبرد ديپلماسی هستند
در تازه ترين نظر سنجی كه توسط شبکه خبری سی ان ان با همکاری او آر سی (‌يک کمپانی بين المللی در زمينه تحقيقات) انجام شده سه چهارم آمريکايی ها ( ۷۶ درصد آنها) با ارتباط ديپلماتيک دو کشور ايران و آمريکا برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی موافقند. آنطور که مدير بخش نظر سنجی سی ان ان گفته است، از ميان موافقان گفتگوی مستقيم با ايران در اين نظر سنجی ۸۷ درصد دمکرات و ۶۸ درصد جمهوری خواه بوده اند. اگرچه او افزوده است که اين ارقام موضوع تازه ای نيست و در سال ۲۰۰۹ ميلادی ( بيش از ۴ سال پيش )‌ هم نتايج مشابهی در نظر سنجی به دست آمده بود.

البته نظر سنجی های ديگری هم در اين روزها که موضوع احتمال برقراری رابطه ايران و آمريکا پررنگ شده،‌ انجام شده است. تازه ترين نظرسنجی «گالوپ» در اينباره حاکی است که ۸۳ درصد آمريکايی‌ها همچنان ايران را «دشمن» يا کشوری «غير دوست» می‌دانند. بر اساس نظرسنجی اين موسسه آمريکايی که روز سوم مهرماه منتشر شد، ۴۵ درصد آمريکايی‌ها ايران را «دشمن» اين کشور می‌دانند و ۳۸ درصد نيز معتقدند که ايران کشوری «غيردوست» است. در عين حال ۱۰ درصد معتقدند که ايران «دوست» يا «هم‌پيمان» آمريکا است. هشت درصد نيز نظری در اين خصوص ارائه نکرده‌اند.

نظرسنجی اخير گالوپ بر اساس تماس تلفنی با بيش از هزار آمريکايی در تمامی ايالات آمريکا و شهر واشينگتن، در روزهای ۲۴ و ۲۵ شهريورماه صورت گرفته بود. اين نظرسنجی ها در حالی انجام می شود که دو ملت ايران و آمريکا اين روزها و پس از حضور رييس جمهوری ايران، حسن روحانی در نيويورک، شاهد تحولاتی در زمينه احتمال برقراری روابط ميان دو دولتشان هستند.

58 درصد تهرانی‌ها امیدوار به حل پرونده‌ هسته‌یی

در همين حال، نتایج آخرین نظر سنجی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی از شهروندان تهرانی درباره‌ی سفر رئیس محترم جمهور اسلامی ایران به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام شد. به گزارش ایسنا، نظر سنجی اخیر ایسپا در تاریخ یک شنبه هفتم مهر 1392 با حجم نمونه 1200 نفر از شهروندان تهرانی و به صورت حضوری انجام شده است. حدود 53 درصد افراد نمونه را مردان و 46 درصد مابقی را زنان تشکیل داده‌اند. میانگین سنی پاسخگویان 36 سال بوده است. حدود 48 درصد پاسخگویان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و 51 درصد مابقی نیز تحصیلات خود را دیپلم و کمتر از آن اعلام کرده‌اند.

مردم و میزان پیگیری اخبار سفر رئیس جمهور
بر اساس نظر سنجی ایسپا، 48 درصد مردم تهران به میزان زیاد و خیلی زیاد پیگیر اخبار سفر اخیر رئیس جمهور بوده‌اند. همچنین 14 درصد از پاسخگویان اعلام داشته‌اند که به میزان متوسط اخبار این سفر را پیگیری نموده‌اند. نتایج در این نظر سنجی نشان داد افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند به طرز معناداری نسبت به سایرین بیشتر اخبار این سفر را پیگیری کرده‌اند. در حالی که 58 درصد از افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند به میزان زیاد و خیلی زیاد اخبار سفر نیویورک را دنبال کرده‌اند در مقابل این میزان برای افراد دارای تحصیلات غیر دانشگاهی، برابر با 39 بوده است.

نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد، 78 درصد پاسخگویان سخنرانی رییس جمهور را درمجمع عمومی سازمان ملل بسیار مثبت ارزیابی نموده‌اند. در مجموع تنها 5 درصد پاسخگویان سخنرانی ایشان را منفی تلقی نموده‌اند. مطابق تحلیل انجام شده در میان پاسخگویان، این ارزیابی مثبت در میان عموم مردم بوده و تفاوت معناداری میان نظر دانشگاهیان و غیر دانشگاهیان ملاحظه نمی‌شود. در نظر سنجی ایسپا از مردم سوال شده است که " با توجه به مذاکرات انجام شده در سفر اخیر رئیس جمهور شما تا چه حد به حل پرونده‌ی هسته‌یی ایران با رعایت حفظ حقوق هسته‌ایی کشور امیدوار هستید؟ بر این اساس 58 درصد پاسخگویان نسبت به حل پرونده‌ی هسته‌یی ایران با حفظ حقوق هسته‌ای کشور بسیار زیاد امیدوار هستند. همچنین 18 درصد نیز میزان امیدواری خود را متوسط اعلام کرده‌اند.

۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۱:۲۰
من هم به شدت خواهان رابطه با آمریکا هستم تا به باج دادن به کشورهای دیگر پایان دهیم. (140938)
امین پرسپولیسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۹:۰۸
مرگ بر امریکا مرگ بر اسرائیل. مرگ بر امریکای جنایت کار (141182)
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۱:۲۷
....وابسته به جهاد دانشگاهی.....!!! (140940)
(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۱:۴۱
افرادی که می گویند اوباما و کنگره و سنا،همشون مزدور اسرائیل هستند و فقط همین ها با ایران و انقلاب اسلامی مشکل دارند و ملت آمریکا طرفدار انقلاب اسلامی هستند و به آن افتخار می کنند!،ببینند که حتی نزدیک به نیمی از مردم آمریکا هم ایران رو دشمن خود می دانند!

چقدر این بخش از نظرسنجی ایسپا عجیب است:78 درصد پاسخگویان سخنرانی رییس جمهور را درمجمع عمومی سازمان ملل بسیار مثبت ارزیابی نموده‌اند!
باید قبول کرد که سخنرانی رییس جمهور در مجمع عمومی چندان خوب نبود،هر چند که مابقی سفر مثبت و خوب بود. (140951)
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۲۰:۲۵
تماس تلفنی روحانی و اوباما باعث شده دید مردم بشدت در مورد سفر تغییر کند و مردم کلی نگاه می کنند. (141212)
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۰۶:۵۷
علت اینکه ملت امریکا ایران را دشمن وغیر دوست می دانند زیرا 30 سال است که فقط صدای مرگ بر امریکا ولگد وزیر پا انداختن پرچمشان را از ایران شنیده اند امیداست اقای روحانی با سیاستی که در پیش گرفتند ملت ایران را همانگونه که هستند یعنی متمدن وبا اخلاق وبا فرهنگ به مردم امریکا وسایر نقاط جهان نشان دهند (141311)
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۲:۰۱
انشالله که اون زیپی که بالا کشیدی بسته بشه و روابط 2کشور عادی بشه (140967)
مهدی 92
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۲:۲۵
اکثریت مردم جهان طرفدار صلح در جهان و کنارگذاشتن تندروها هستند. (140981)
معین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۳:۱۳
ما طرفدار پیشبرد دیپلماسی با امریکا نیستیم بلکه 58 در صد امیدوارند مسئله های هسته ای و یا تحریم حل شود که یعنی42 درصد به همین هم امیدوار نیستند البته بر اساس گزارش خودتون
راستی چرا صحبت های اوباما بعد صحبت با نتانیاهو علیه ایران رو نزدید متاسفم خط دهی میکنید بکنید ایرادی ندارد ولی اخبار را منعکس کنید تا مخاطبانتان ازادانه انتخاب کنند البته اگر مخاطبانتان همه نوع خبرگزاری ها را رصد کنند این عکس العمل شما را میفهمن که خبرها را نمیزنید (141018)
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۳:۳۹
سلام برای مبارزه با بیکاری لطفا از کارآفرینی اینترنتی حمایت کنید . متاسفانه وزرات صنایع به جایی حمایت سنگ اندازی میکند ایجاد کسب و کار اینترنتی نیاز به جا و مکان و اجاره های میلیونی ندارد ولی متاسفانه وزارت صنایع سایت ها را مجبور کرده حتما جا و مکان داشته باشند .برای کمک به بیکاران لطفا گرفتن نماد اعتماد الکترونیک را یا ساده تر کنید یا کلا این قانون را بر دارید (141036)
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۳:۴۸
چرا پرچم آمریکا رو پایین تر کشیدی؟ (141048)
ShadmehRi
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۳:۵۴
آخه دوره جنگ و اینا دیگه گذشته . ملت آرامش میخوان (141051)
علی اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۸:۱۸
تاسف برای تندروهایی که امروز این حرکات زشت رو در نماز جمعه انجام دادند. (141158)
مازيار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۲۱:۱۵
دوران جنگ به پايان رسيده براي صلح بايد به پا خيزيم (141228)