به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۲۸ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۱۷۴۵۹۸

قیمت خودرو در سال ۹۸ افزایش می‌باید؟

گروه اقتصادی: پیش‌بینی قیمت خودروهای داخلی در سال ۹۸ با توجه به نوسانات بازار ارز که یکی از مولفه‌های خودروسازان برای تأمین مواد اولیه و قطعات است، کمی دشوار به نظر می‌رسد.
قیمت خودرو در سال ۹۸ افزایش می‌باید؟
از اوایل سال ۹۷ نوسانات بازار ارز بر قطعات خودرو و مواد اولیه آن تأثیرگذار بود و باعث روند صعودی قیمت خودروهای داخلی شد و تاکنون قیمت این خودروها ۲ تا ۳ برابر شده است. فعالان بازار تأکید دارند خریداری در بازار نیست، هر چند تعداد فروشنده‌ها اندک است، اما خریداران باز هم کمتر از این میزان هستند. طی چند ماه اخیر معاملات این خودروها ناگهان با رکودی سخت مواجه شد و این مسئله باعث شده تا قیمت خودروهای وارداتی به کمترین میزان خود برسد؛ بنابراین شاید حالا بهترین موقعیت برای خرید خودروهای وارداتی باشد.

خودرو ارزان تر از قیمت‌های کنونی نمی‌شود
محمدرضا طاهایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت خودرو در سال ۹۸ نمی‌تواند از قیمت‌های کنونی پایین‌تر بیاید، چرا که نرخ ارز خیلی وقت است که ثبات ندارد و این موضوع بر مواد اولیه تأثیرگذار است و به تبع بر قیمت خودرو هم تأثیر می‌گذارد.طاهایی افزود: طبق قرار مجلس و وزارت صمت تعیین شد؛ عرضه محصولات صورت گیرد و تمام تعهدهای خودروسازان عملی شود، اما به هرحال باز هم تقاضا صورت می‌گیرد و قیمت‌ها مورد چالش قرار می‌گیرند.این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها درباره قیمت ارز در سال ۹۸ با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو است و به طور طبیعی هر کاهش یا افزایشی بر قیمت بازار خودرو هم تأثیر دارد و در سال جدید طبق بررسی‌ها نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت.

تقاضای جدیدی از سوی ۲ شرکت خودروسازی کشور نباید صورت گیرد
حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: خواسته نمایندگان مجلس از خودروسازان در جلسات آخر سال ۹۷ اجرای تعهدات قبلی است و قرار شد تقاضای جدیدی از سوی ۲ شرکت خودروسازی کشور انجام نشود. افزایش کیفیت خودروهای داخلی باید در دستور کار قرار گیرد و این موضوع حق اصلی مردم به عنوان مصرف‌کننده است.گرمابی افزود: صنعت خودروسازی ایران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که اصلی‌ترین آن، حضور پررنگ دولت در این خودروسازی‌هاست که یکی از فاکتورهای مهم در برون رفت از چالش‌های این صنعت است. اکثر متولیان دولتی صنعت خودروسازی کشور وجود این چالش را قبول دارند پس زمینه به نتیجه رسیدن این موضوع شاید خصوصی سازی باشد و باید به فکر حل این موضوع به شکل اساسی بود. دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت بباید به سمتی حرکت کنند که نقش آنها در اداره این صنعت به حداقل برسد.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: افزایش نرخ ارز مشکلات زیادی برای صنعت به ویژه خودروسازی ایجاد کرد و یکی از این موضوعات نبود مواد اولیه و قطعات خودرو است، چراکه چهارچرخ‌ها از قطعات بی‌شماری تشکیل می‌شود که در صورت نبود یکی از این قطعات خودرو قابل استفاده نیست. همان گونه که در حال حاضر خودروهای بسیاری به دلیل ناقص بودن در انبارها مانده و قابل استفاده نیستند.

حباب قیمت ۲۰ تا ۲۵ درصدی در بازار خودرو
سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حباب قیمت خودرو در بازار گفت: قیمت کنونی خورو در مقایسه با دهه اول بهمن بیانگر حباب ۲۰ تا ۲۵ درصدی است.وی ادامه داد: درحال حاضر قیمت خودروها روند کاهشی به خود گرفته و هرچه زمان می‌گذرد قیمت خودروها کاهشی می‌شود.موتمنی تصریح کرد: تا زمانی که آنالیز قیمتی شرکت‌ها مشخص نباشد، نمی‌توان به‌طور دقیق حباب قیمت خودرو را اعلام کرد.رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو بیان کرد: امیدواریم که در سال جدید قیمت خودروها در بازار، به یک ثبات نسبی دست یابد تا تولیدکنندگان و خریداران مشکلی برای خرید و فروش نداشته باشند.

نقدینگی در جامعه یکی از دلایل خرید خودرو توسط مردم است
ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تأثیر غیرمستقیم تحریم‌ها بر قیمت خودروها بیان کرد: اتحادیه اروپا برای جلوگیری از بروز هر گونه خللی در فروش تولیدات خودرویی، شرکت‌های خودروسازی خود را در لیست اقلام تحریمی قرار نمی‌دهد. از اینرو فشارهای ناشی از تحریم را از طریق اعمال محدودیت‌های بانکی و تأثیر مستقیم بر نوسانات ارزی کشور مقصد، وارد می‌کنند که این موضوع به تبع بازار خودرو کشور هدف را تحت تأثیر قرار می‌دهد.وی با اشاره به علت افزایش قیمت خودروهای داخلی و بومی تصریح کرد: قطعا شرکت‌هایی که ۹۰ درصد از تولیدات نهایی آنها برگرفته از مواد اولیه داخلی و قطعات بومی است نباید برای افزایش قیمت هایشان بهانه نوسانات ارزی را بیاورند، این در حالی است که مدیران شرکت‌های خودروسازی داخلی اعلام می‌کنند افزایش قیمت از سوی آنها صورت نگرفته و این اتفاق در بازار خودرو، تنها به علت ایجاد یک حاشیه قیمت در فروش این محصولات ایجاد شده است.

ملکی افزود: افزایش نقدینگی در جامعه یکی از عواملی است که سبب می‌شود مردم برای خرید و سرمایه گذاری به بازارها روانه شوند در نتیجه افزایش تقاضا و کاهش عرضه خودبه‌خود قیمت ها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.
وی گفت: ما این میزان افزایش قیمت در خودروهای داخلی را جایز نمی‌دانیم و در شورای رقابت هم برای خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان، افزایش قیمت کمی را در نظر گرفته‌ایم تا مردم برای تهیه وسیله مورد نیاز خود با تغییرات عجیب مواجه نشوند.نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر عوامل موثر بر نوسانات قیمت خودروها تصریح کرد: قطعا عوامل داخلی هم بر اقتصاد بازارِ مذکور موثر است. عواملی نظیر بسته شدن سایت ثبت سفارش، بالا رفتن تعرفه واردات و تقاضای کنترل نشده جامعه برای خرید خودرو، موجب بروز تورم در این بازار شد.

به‌دلیل ممنوعیت واردات بعید است حباب قیمتی به این زودی‌ها شکسته شود
عضو هیئت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: این روزها حباب قیمتی خودروها متأثر از عوامل مختلف در حال تخلیه است و انتظار می‌رود نرخ‌ها بیش از پیش تعدیل شود.کاکایی افزود: طی این چند ماه، اختلاف معنی‌داری بین قیمت کارخانه و بازار خودروها ایجاد شد؛ به‌طوری‌که عواملی همچون افزایش نرخ دلار، اشباع سایر بازارها مانند سکه و طلا و همچنین احتکار دلالان، به رشد قیمت‌ها دامن زد.این کارشناس صنعت خودرو در ادامه به کاهش قیمت‌ها در چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: چند روز پیش اعلام شد قرار است با کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، قیمت درب کارخانه منطقی شود؛ بر این اساس انتظار می‌رود قیمت کارخانه‌ای خودروها افزایش و قیمت‌ها در بازار با کاهش مواجه شود.وی گفت: وقتی قیمت‌ها واقعی و خودروسازان با زیان مواجه نشوند، می‌توانند به تمدید قراردادهای خود با قطعه سازان بپردازند و در این صورت تولید خودرو افزایش می‌یابد و بازار متعادل می‌شود.این کارشناس خودرو در مورد بازار وارداتی‌ها تصریح کرد: قیمت خودروهای خارجی و حباب موجود در بازار تا حدودی کاهش خواهد یافت؛ اما به‌دلیل ممنوعیت واردات بعید است حباب قیمتی به این زودی‌ها شکسته شود.کاکایی ادامه داد: با اینکه خودروهایی مثل پراید و پژو بیش از ۹۰ درصد داخلی‌سازی شده‌اند، اما به‌دلیل قیمت جهانی محصولات فولادی و پتروشیمی، نزدیک به ۷۰ درصد قیمت خودروهای داخلی از نرخ ارز تأثیر می‌پذیرد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران جوان
برچسب ها: بازار خودرو