کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با سنت 'شعله نوروز'؛

کردهای عراق به استقبال جشن نوروز رفتند

29 اسفند 1397 ساعت 22:23

گروه جامعه: شهروندان کردستان عراق امروز چهارشنبه با برافروختن آتش به استقبال این عید سنتی, باستانی و ایرانی رفتند.


به گزارش ایرنا، شهروندان کرد عراقی در سراسر اقلیم کردستان عراق با جمع آوری هیزم و آتش زدن آن سنت 'شعله نوروز' را گرامی می دارند. سالیانه مردم این منطقه برخلاف کشورمان که آخرین چهارشنبه سال را برای برافروختن آتش انتخاب می کنند آنها آخرین روز سال را انتخاب کرده و شهرها و روستاهای کردستان عراق در غروب این روز یکپارچه آتش و نور می شود. یکی از شهرهای معروف کردستان عراق که در آن آتش عید نوروز برافروخته می شود شهر آکری در استان دهوک است که هزاران تن از شهروندان این شهر با در دست داشتن شعله آتش بر بالای کوه رفته و شعله اصلی را روشن می کنند.

در میان اقوام عراقی نیز ایزدیهای این کشور به مانند ایرانیها برای نوروز تخم مرغ رنگی درست می کنند, به باور آنها تخم مرغ به مانند زمین گرد است و رنگ کردن آن باعث سرسبزی و طراوت زمین می شود. مردم کردستان عراق عید نوروز را به عنوان یکی از سنت های دیرینه و باستانی به رسمیت شناخته و دولت اقلیم کردستان عراق نیز با تعطیلات یک هفته ای به استقبال آن می رود.

اگرچه در دنیای مدرن امروز لباسهای سنتی کمتر توسط مردم پوشیده می شود اما در کردستان عراق مردم همگی با لباس سنتی کردی نوروز را گرامی می دارند. کردستان عراق از عید نوروز برای نشان دادن میراث فولکلور سنتی کردی, زبان و لباسهای سنتی بهره می گیرد. دولت اقلیم کردستان عراق نیز از این عید برای ترویج گردشگری بهره گرفته و سالیانه بر تنوع برنامه های نوروز افزوده می شود.

نوروز یکی از اشتراکات فرهنگی و سنتی ایران و کردستان عراق است و بدلیل ریشه های تاریخی و فرهنگی مشترک آن بطور پرشوری در ایران و کردستان عراق برگزار می شود. با آغاز عید نوروز مردم کردستان عراق بنا به سنت سالیانه خویش به دیدار اقوام و دوستان رفته و همزمان یک غذای سنتی بنام یاپراخ (دلمه ) بین مردم خیرات می کنند و به یاد در گذشتگان به گورستان می روند.


کد مطلب: 174655

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/174655/کردهای-عراق-استقبال-جشن-نوروز-رفتند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir