کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دونالد ترامپ: «جولان» متعلق به اسرائیل است

2 فروردين 1398 ساعت 1:47

گروه بین‌الملل: رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در توئیتی اعلام کرد که وقت آن است که ایالات متحده آمریکا بعد از ۵۲ سال، حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را کاملا به رسمیت بشناسد.


 در پی اعلام این موضوع توسط ترامپ، حساب کاربری‌ رسمی نخست‌وزیری اسرائیل در توئیتر هم بلافاصله از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا استقبال کرد و نوشت: «در زمانی که ایران به دنبال استفاده از سوریه به عنوان سکویی برای نابودی اسرائیل است، رئیس‌جمهوری آمریکا جسورانه حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت. ممنون، رئیس‌جمهور ترامپ.»وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته (چهارشنبه ۱۳ مارس/ ۲۲ اسفند) در گزارش سالانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان، توصیف معمول خود از بلندی‌های جولان را از «بلندی‌های تحت اشغال» به «بلندی‌های تحت کنترل» اسرائیل تغییر داد.

اسرائیل در جریان جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ میلادی با کشورهای عربی، افزون بر بخشی از کرانه باختری و نوار غزه، ارتفاعات جولان واقع در خاک سوریه را نیز به اشغال خود درآورد. اسرائیل از اوایل دهه ۸۰ میلادی تاکنون تلاش دارد تا این منطقه استراتژیک را به طور رسمی ضمیمه خاک خود کند، تلاشی که با مقاومت سازمان ملل متحد و کشورهای جهان هنوز به نتیجه نرسیده است.  این موضع گیری از سوی ترامپ در حالی صورت گرفت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دوشنبه آینده در کاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار می کند.

تشکر نتانیاهو از سخنان ترامپ در مورد بلندی‌های جولان
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که شامگاه پنجشنبه ۱ فروردین (۲۱ مارس) از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بخاطر موضع‌گیری‌اش در مورد بلندی‌های جولان به صورت تلفنی تشکر کرده است.
بلندی‌های جولان در سال ۱۹۶۷ به تصرف اسرائیل درآمد و این کشور آن را از سال ۱۹۸۱ جزو قلمرو خود اعلام کرد. طبق قوانین بین‌المللی بلندی‌های جولان متعلق به سوریه است


کد مطلب: 174675

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/174675/دونالد-ترامپ-جولان-متعلق-اسرائیل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir