به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۳ ساعت ۰۱:۱۸
کد مطلب : ۱۷۴۶۸۶
امام‌جمعه گرگان: آقای روحانی! گلستان را دریابید

کاش صدا و سیما فکر کند مازندران بخشی از امریکاست!

گروه جامعه: مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به وقوع سیل در شهرستان آق‌قلا طی شب گذشته گفت: اکنون بیش از ۱۰ روستا در این شهرستان زیر آب هستند و عملیات امدادرسانی و اسکان موقت در حال جریان است.
کاش صدا و سیما فکر کند مازندران بخشی از امریکاست!
مجتبی جمالی (مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان) در گفت‌وگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت سیل در استان گلستان گفت: اکنون بیشترین مشکل را در شهرستان آق‌قلا داریم که دیشب دچار سیل‌گرفتگی شد. مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان اضافه کرد: بیش از ۱۰ روستا در این شهرستان دچار سیل‌گرفتگی شده‌اند و اکنون بحث اسکان موقت و امدادرسانی به سیل‌زدگان در جریان است. وی با اشاره به اینکه اکنون در سایر مناطق استان گلستان هم دچار مشکل هستیم، عنوان کرد: اما مهم‌ترین مشکل ما در حال حاضر شهرستان آق‌قلا و روستاهای سیل‌زده آن است. همچنین خطر سیل شهرستان گمیشان را هم تهدید می‌کند. مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان افزود: تا الان گزارشی از تلفات جانی در اثر سیل نداشته‌ایم. البته در اثر رانش زمین دو مورد تلفات جانی داشتیم که مربوط به روزهای قبل می‌شود. جمالی ادامه داد: پیش‌بینی‌ها این است که از امروز شرایط سیل در استان گلستان بهتر شود. از دیشب هم روند خروجی سد گلستان و سد وشمگیر رو به کاهش بوده است. با این وجود چندین روستا و شهر زیر سیل هستند که بیشترین تعداد آنها مربوط به شهرستان آق‌قلا است و تعدادی هم مربوط به شهرستان گمیشان است که بخشی از آن دچار سیل‌زدگی شده است.

سدها کار نمی‌کردند، شهر گنبدی در کار نبود
علی نظری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: «اگر سدهای بوستان و گلستان و نرماب تاخیری کار نمی‌کردند، به جرات می‌توان گفت دیگر شهر گنبدی در کار نبود.»
محمدعلی هروی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر گلستان روز جمعه به ایرنا گفت: « برای امدادرسانی و خدمات مربوطه در ۲ بخش سیلاب و برف، تاکنون ۴۷ دستگاه آمبولانس، ۱۱ دستگاه خودرو نجات ، ۲۱۶ دستگاه خودرو کمک‌ دار، پنج دستگاه قایق، ۱۴۵دستگاه موتور پمپ لجن ‌کش و ۲ بالگرد به کارگیری شد.» به گفته او «به ۳۸هزار و ۴۴۷ نفر حادثه دیده در مجموع ۱۰ شهرستان این استان که تحت تاثیر خسارات سیلاب قرار گرفته اند، امدادرسانی انجام شد.» نمایندگانی از وزارت بهداشت و دیگر بخش‌های دولتی راهی مناطق سیل‌زده شده اند.
برج قابوس آسیب جدی ندید
یکی از نگرانی دوستداران میراث فرهنگی وارد آمدن آسیب به برج قابوس، اثر تاریخی واقع در گنبد کاووس بود. چنانچه تصاویر مخابره شده این برج را در محاصره سیل جاری شده در استان گلستان نشان می‌داد. با این حال ابراهیم کریمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان به ایسنا گفت: «این یک آب‌گرفتگی است که خطری برای برج قابوس ندارد. برج چون در ارتفاع واقع شده در امان مانده و آسیب جدی ندیده است. البته آب به حریم آن وارد شده است. امروز شرایط شهر گنبد قابوس طبیعی اعلام شد و سطح آب در بیشتر شهر فروکش کرده است. حتی در زمان بازدید از وضعیت این برج شاهد حضور گردشگرانی بودم که بدون مشکل بازدید خود را انجام دادند.» برج قابوس بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد. این برج سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد. نوروز هر سال این برج یکی از مراکز اصلی جذب گردشگر در استان گلستان بود.
 
امام‌جمعه گرگان: آقای روحانی! گلستان را دریابید
امام جمعه گرگان و نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان طی نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور خواستار رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان استان شد.
 با توجه به بحران سیل و گرفتار شدن مردم استان گلستان در این حادثه غم‌انگیز، آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی امام جمعه گرگان و نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان طی نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور خواستار رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان استان شد.
متن این نامه به شرح زیر است:
بسمه‌تعالی
جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر حسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام‌علیکم؛
بدون مقدمه می‌گویم: استان گلستان به‌ویژه ترکمن‌صحرا را دریابید.
بارش‌های بی‌سابقه اخیر که تنها طی سه روز بیش از «دوسوم» بارش سالانه این استان بوده است خسارت‌های فراوانی به منازل مسکونی، زمین‌های کشاورزی، واحدهای صنعتی، باغات و راه‌های شهر و روستایی استان وارد کرده است. هم‌اکنون تعدادی از شهرهای استان ازجمله گنبدکاووس، آق‌قلا، گمیشان و بخش‌ها و روستاهای بسیاری زیرآب رفته و تردد در برخی از آنها تنها با قایق امکان‌پذیر است. ارتفاع آب در برخی از مناطق به بیش از دو متر رسیده است مردم حتی برای تأمین نیازهای اولیه غذایی خود مشکل دارند. کودکان و بیماران به‌شدت در مضیقه‌اند، امکانات استان جوابگوی این‌همه نیاز و خسارت نیست. فرصت بسیار کم است، مستدعی است با حضور خود در استان مرهمی بر آلام و دردهای مردم شریف و نجیب این مناطق بگذارید و دستور ویژه برای کمک‌های فوری و برآورد خسارت‌های وارده صادر کنید. در پایان ضمن تبریک به مناسبت حلول سال نو و ولادت امیر مؤمنان علی (ع) توفیق روزافزون جنابعالی را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.
والسلام
سید کاظم نورمفیدی
دوم فروردین ١٣

برخی محور‌های استان گلستان همچنان مسدود است
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گلستان گفت: محورهای خوش‌ییلاق، عطا آباد (گنبدکاووس-آق قلا)، منطقه دوزین، محور یساقی-بندرترکمن و محور گرگان-آق قلا همچنان مسدود است. مهدی میقانی درباره آخرین وضعیت راه‌های استان گلستان اظهارداشت: در محورهای توسکستان گرگان به استان سمنان و جنگل گلستان به استان خراسان شمالی ترافیک سنگین برقرار است. وی افزود: محورهای خوش‌ییلاق، عطاآباد (گنبدکاووس-آق قلا)، منطقه دوزین، محور یساقی-بندرترکمن و محور گرگان-آق قلا با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی راهداران گلستان همچنان مسدود است. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گلستان اظهار کرد: از همه رانندگان و مسافران خواهشمندیم ضمن توجه به اطلاعیه‌های جوی، قبل از سفر در تماس با سامانه 141 مرکز مدیریت راه‌های استان از آخرین وضعیت راه‌ها مطلع شوند.
 
گزارشی از مناطق سیل زده گلستان
آق قلا در آب فرو رفته است. از همه جای شهر صدای تراکتورهایی می‌آید که مردم جا به جا می‌کنند. قایق‌های چوبی از کوچه‌ای به کوچه دیگر می‌روند تا مردم را نجات بدهند. زن و مرد در هر گوشه خشک شهر با چشمان نگران به موج‌های بلندی نگاه می‌کنند که به داخل مغازه ها و خانه‌ها رفت و آمد می‌کند.
کنار پل خرمشهر در آق قلا فوج مردم با لباس‌های خیس، بهت زده  از روستای کل آباد و عیدگاه با تراکتورها می‌آیند. روی جدول نشسته‌اند و بعضی مشغول خشک کردن لباس‌ها هستند. تا دوربین را در می‌آورم مردی عصبانی با لباسی خیس آب جلو می‌آید و می‌گوید"بنویسید هیچکس کمک ما نیامد..." کمی جلوتر، از پل که می‌گذرم قایقی زن‌ها را در آب پیاده می‌کند. دختری کوچک با نگرانی روی قایق بدنبال کوله کوچکش می‌گردد انگار همه زندگی‌اش اندازه کوله کوچکش شده..قطار تراکتورها همینطور مداوم مش‌غول پیدا و سوار کردن مردم هستند. مردی که منتظر تراکتور بعدی است میگوید" دائم مسئولین می‌گفتند چیز مهمی نیست اگر می‌دانستیم زودتر خانه را تخلیه میکردیم" او ازحجم تخریب بالا در کل آباد می‌گوید.    
به سمت دیگر شهر میروم و با تراکتور به میدان قدس میرسم،  اینجا تراکتورها قایق‌ها نقش تاکسی و اتوبوس را دارند.علیرضا که تازه از خدمت سربازی به مرخصی آمده با لباس خیس آب بالای میدان قدس شهر نشسته.موج‌های که حرکت تراکتورها ایجاد می‌کند به پاهایش می‌خورد. او از پدر و مادرش می‌گوید که روی سقف خانه نشسته‌اند " سن‌شان بالاست هر چه گفتم زودتر بیاید نشد حالانشسته‌اند روی سقف و منتظر هستند یکی از تراکتورها آنها را بردارد"
با تراکتور به میدان بعدی شهر میروم شتک آب چرخ‌ها به صورتم می‌خورد.  روی میدان بعدی ۵ مرد به تماشا نشسته‌اند و دائم تکرارمیکنند مسئله کمک آنها نیامده.پیرمردی با لهجه ترکمنی و با سوزی که در صدایش است میگوید  "هیچکس نیامده کمک ما اینهمه تراکتور و قایق همه مال مردم است"گزارش خبرنگار اعزامی روزنامه ایران به مناطق سیل زده استان گلستان حاکی است که حجم روان آب های مناطق بالادستی استان به گمیشان و رودخانه گرگانرود در حال افزایش است و نیروهای امدادی در حال کمک رسانی به مردم گمیشان هستند تا قبل از بسته شدن راههای مواصلاتی اقدامات لازم انجام بگیرد
گزارش لحظه به لحظه از مناطق سیل زده
گزارشگر ایران همچنین از گمیشان گزارش داد که مردم در برخی روستاها محبوس شده اند و مشکل بزرگ قطع راههای ارتباطی به مناطق سیل زده است .مشاهدات خبرنگار ما نشان می دهد که مردم و امدادرسانان با قایق در حال کمک رسانی به هموطنان هستند.
الهام اختری قائم مقام هلال احمر استان گلستان در این باره به خبرنگار ایران گفت : اقلام ضروری به قدر کفایت به مناطق سیل زده  ارسال شده یا در حال ارسال است اما مشکل عمده بسته شدن مسیرهای مواصلاتی است.
وی افزود : با این وجود اوضاع در حال کنترل است.
مسوولان گلستان تلاش می کنند با تخلیه برخی روستاهای حاشیه این سدها و رودخانه های طغیان کرده، از احتمال بروز خسارت و تلفات ناشی از سیل احتمالی را تا حد امکان کاهش دهند.
یک مقام محلی هم در این باره اظهار داشت: ستاد مدیریت بحران منطقه پس از بررسی وضعیت خانه هایی که در مسیر سیلاب ها قرار دارد دستور قطعی برای تخلیه خانه ها را صادر خواهد کرد.وی از مردم خواست که در روستاها و مناطق در معرض سیل در صورت اعلام خطر از سوی دستگاههای امدادرسان در برابر تخلیه خانه و منطقه محل زندگی خود مقاومت نکنند.
گزارش خبرنگار اعزامی ایران حاکی است که بسیاری از مردم در استان گلستان در حال جمع آوری کمک ها برای مناطق سیل زده هستند .الهام اختری قایم مقام هلال احمر استان گلستان از مردم خواست کمک های خود را از طریق نهادهای دولتی و هلال احمر به دست مردم برسانند و از اقدامات فردی و داوطلبانه خودداری کنند.
براساس گزارش های دریافتی مهمترین مشکل در استان قطع راههای ارتباطی به مناطق سیل زده است .مشاهدات نشان می دهد که سیل در شهره و روستاها علاوه برخسارت به مزارع و ساختمان و دام ها منجر به محبوس شدن اهالی در خانه هایشان شده است .
امیر شیر توماج فرماندار گمیشان در این باره گفت: با توجه به نزدیک شدن حجم روان آب های مناطق بالادستی استان به گمیشان و رودخانه گرگانرود و همچنین بازگشایی احتمالی سدها، پیش بینی های لازم برای برخورد با حوادث احتمالی انجام شده است.وی گفت: در صورت تخلیه احتمالی این روستاها، مناطق اسکان اضطراری در شهر گمیش تپه پیش بینی شده و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
 
مردم در شبکه های اجتماعی درباره سیل چه گفتند؟
یگانه خدامی؛ در روزهای اول سال و شور و هیجان نوروز که بین مردم جاری است، سیل استان های گلستان و مازندران کام خیلی ها را تلخ کرد. کاربران زیادی سعی می کنند در این روزها با اطلاع رسانی درباره این سیل به سیل زدگان کمک کنند. بسیاری از آنها گله می کنند که سیل این دو استان و آسیب دیدگانش در شلوغی های نوروز فراموش شده اند. هشتگ سیل گلستان و مازندران را پای بسیاری از این توییت ها و پست ها می بینیم
 
دارک نایت:«‏یکی از فامیل ها گنبد درس می خونه بعد اومده برای تعطیلات شهرمون تا رسیده بهش زنگ زدن گفتن سیل اومده این جا وسایلتم آب برده».
دایی حسن:‏«میلیونها هموطن از همه جای ایران برای سیاحت و تفریح به مازندران، گیلان و گلستان رفته‌اند ! آنها به سیلزده‌ها خیلی نزدیک هستند!  رسم مروت است که یاری کنند !»
حسین:«‏فقط میشه گفت خیلی وحشتناکه این اتفاق؛ اونم توی این ایام و برای زمین‌های کشاورزی مردم؛ کاش مردم فراموش نشن این روزها.»
 احمد حسینی:«‏تو روز جهانی آب شمال داره کلا میره زیر آب».
مارون:«‏بستر رودخانه ها رو از بین می برین و جنگلها رو نابود می کنید بعد می گین چرا سیل میاد؟ »
یه دختر شهریوری:«‏مامان من که فقط اخبار نگاه می کنه از سیل مازندران خبر نداشت؛ یعنی تا این اندازه سیل زده ها مظلوم واقع شدن !». ‎
شیلا احمدی:«‏اینقدر اعصابم خورده هیچی از سیل گلستان و مازندران نمی گن این سلبریتیا؛ توی تویتترم خبری نیست. شما ایرانیا که سرو ته تونو میزنن توی شمال پلاسید. الان سیل گرفته شمال رو. ما هم به خدا آدمیم».
شیخان:«‏برای پوشش اخبار ‎سیل گلستان مازندران توسط صداوسیما باید کاری کنیم که فکر کنه استان‌های شمالی جزئی از خاک آمریکا هستند و این بلا در پی سیاست‌های خصمانه و مداخله‌جویانهٔ ترامپ است که گریبان‌گیر مردم شده!».
فائزه عبدی پور:« سیل داره می رسه به گمیشیان و هنوز یه سری افراد محلی تخلیه نکردن. یکی از دلایل اصلیش عدم اطلاع رسانی در این مورده. سطح آب تو آق‌قلا به ۱ تا ۳ متر می رسه و شهر کلا زیر آبه.» ‎
ایمان: «‏سین مثل سیل گلستان مازندران؛ وضعیت خیلی از روستا های اطراف و شهرهای اطراف ‎آق قلا اینه و داره بدتر هم میشه مسئولین؛ ما 4روزه کجان؟». علی چاهه:«‏وقتی سلبریتی ها مرجع جمع آوری کمک های مردمی می شوند در این شرایطی که باید حضور داشته باشند به تعطیلات عید رفته اند».
سعیدف: «مسئولین به شدت دارن به مردم سیل‌زده خدمت‌رسانی می‌کنن [البته توی تلویزیون] ‎».
بزازباشی: «وضعیت وخیم تر از اونیه که رسانه ملی میگه . بیشتر تصاویر و اطلاعات از طریق خبرنگاران داوطلب و آزاد داره مخابره میشه. دیروز و امروز چند اکیپ از بچه های ‎گرگان برای بردن وسیله و کمک به آق قلا رفتند.»
‎ندیده بان: «‏آفرود بازای عزیز تو این بی تفاوتی مسئولین می دونین چقد می‌تونید کمک مردم سیل زده باشین؟ اونایی که نزدیکن دریغ نکنن».
برچسب ها: سیلاب