به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ساعت ۰۱:۴۰
کد مطلب : ۱۷۴۷۱۰

علیرضا بیرانوند مرد سال فوتبال ایران در سال 97

گروه ورزشی: دروازه بان ملی پوش پرسپولیس عنوان برترین بازیکن سال 97 فوتبال ایران را از آن خود کرد.
علیرضا بیرانوند مرد سال فوتبال ایران در سال 97
به گزارش "ورزش سه"، فوتبال ایران در سال 97 دست خوش اتفاقات زیادی بود؛ تورنمنت های مهم ملی و مسابقات باشگاهی مهمی که طی آنها ستاره‌های زیادی توانستند درخشش خوبی داشته باشند و مهارت های فنی خود را نشان بدهند. در این میان 11 بازیکن از میان برترین های سال ۹۷ با نظر کارشناسان به نظرسنجی مردمی گذاشته شدند تا مخاطبان "ورزش سه" با رای دادن به گزینه مورد نظر خود ورزشکار سال را معرفی کنند.
با پایان این نظر سنجی طی روزهای گذشته حدود 350 هزار نفر شرکت کردند و رای دادند. این جامعه آماری گسترده در نهایت علیرضا بیرانوند را با 42 درصد آرا به عنوان فوتبالیست برتر معرفی کردند. در ادامه به بررسی عملکرد 11 بازیکنی پرداخته ایم که به ترتیب آرای مردمی را کسب کردند.
1-علیرضا بیرانوند(42 درصد)
دروازه بان ملی پوش پرسپولیس در سال 97 روزهای پر فروغی را تجربه کرد. او بعد از آنکه با درخشش در ترکیب پرسپولیس توانست پیراهن شماره یک تیم ملی را با نظر کارلوس کی روش برتن کند، رکوردهای زیادی را در این تیم به دست آورد و در جام جهانی نیز به عنوان دروازه بان اول به میدان رفت. اوج هنر بیرانوند در جام جهانی گرفتن پنالتی کریس رونالدو بود که بازتاب گسترده ای در سطح جهان داشت و رسانه های متعددی به این موضوع پرداختند. او همچنین در ترکیب پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا نیز عملکرد بسیار خوبی داشت و نقش کلیدی ای در صعود سرخپوشان به فینال این تورنمنت بازی کرد. بیرانوند در جام ملت های آسیا هم درخشش خوبی داشت و اگرچه نتواست باعث رسیدن تیم ملی به فینال شود، اما در بازی هایی که به میدان رفت، عملکرد مثبتی داشت و توانست روزهای خوبی را رقم بزند. او در نظرسنجی مردمی ورزش سه با این عملکرد خوب توانست 42 درصد آرا را به خود اختصاص دهد و عنوان مرد سال 97 را به دست آورد.
 
2- وریا غفوری(16 درصد)
همانطور که خودش هم چندروز قبل تاکید کرد؛ به نظر می‌رسد کارلوس کی‌روش در نبردن وریا به روسیه اشتباه کرد؛ مدافع راست تنومند استقلال در لیگ هجدهم یکی از بهترین و موثرترین بازیکنان تیمش بوده و توانسته با عملکردش چشم‌ها را خیره کند. بازیکنی که در لیگ هجدهم، روند صعودی را سپری کرده است. غفوری امسال 3 بار برای استقلال گلزنی کرده که این آمار برای یک مدافع راست در لیگی که آقای گلش 12 گله است، خوب است. قدرت بالای حمل توپ وریا و عبورهای طولی او در زمین بارها برای استقلال موثر بوده و از سوی دیگر شوت‌های ناگهانی و دقیقش هم بارها برای حریفان خطرناک شده است. غفوری در سال 97 حضور در جام ملت‌های آسیا را هم تجربه کرد و در آن تورنمنت هم یکی از بهترین‌های تیم ملی بود. او حتی اگر 30 سالگی را هم رد کرده باشه، اما همچنان چند سال دیگر می‌تواند در سطح اول فوتبال به درخشش خودش ادامه بدهد. غفوری در نظر سنجی انجام شده 16 درصد آرا را به خود اختصاص داد و دومین مرد سال فوتبال ایران شد.
 
3- سردار آزمون(92/13 درصد)
بهترین گلزن حال حاضر فوتبال ایران در عرصه ملی نه تنها در جام ملت های آسیا عملکرد خوبی داشت و توانست 4 بار دروازه حریفان را باز کند که در عرصه باشگاهی نیز روزهای خوبی را تجربه کرد. او بعد از انتقال از روبین کازان به زنیت سنت پترزبورگ توانست ماه های آخرسال را با موفقیت سپری کند و بهترین بازیکن ماه زنیت هم شود. سردار فوتبال ایران اگرچه بعد از جام جهانی روزهای سختی را تجربه کرد و درگیر ماجراهای خداحافظی و بازگشت به تیم ملی شد، اما توانست در نیمه دوم سال به همان بازیکنی تبدیل شود که هواداران فوتبال انتظار داشتند. سردار با درخشش دوباره در ترکیب تیم ملی و تیم باشگاهی اش توانست توجه مخاطبان فوتبال را به خود جلب کند و روزهای پرفروغی را تجربه کند. سردار در نظرسنجی ورزش سه نزدیک به 14 درصد آرا را به خود اختصاص داد.
 
4- سیدجلال حسینی(11 درصد)
 مسن‌ترین بازیکن حال حاضر لیگ برتر همچنان در خط دفاع پرسپولیس می‌درخشد و یک رهبر به تمام معنا برای تیم تحت امر برانکو ایوانکوویچ محسوب می شود. کاپیتان سرخ‌های پایتخت پارسال این موقع یکی از مهره‌های کلیدی کارلوس کی‌روش هم بود اما سال 97 در عرصه ملی‌ برایش خوب شروع نشد و خوب هم به پایان نرسید. سیدجلال جام جهانی و جام ملت‌ها را از دست داد و در نهایت هم با ترک ایران توسط کی‌روش یک دنیا دلخوری در سینه‌اش ماند. او اما در پرسپولیس آنقدر خوب کار کرد تا بسیاری از کارشناسان بابت نبردنش به روسیه و امارات به کی روش انتقاد کنند. مدافع 38 ساله پرسپولیس نقش بسزایی در صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان داشت و اگر کمی شانس همراهش بود، جام قهرمانی آسیا رو هم بالای سر می‌برد تا کلکسیون افتخاراتش تکمیل شود. سیدجلال اگرچه سال‌های پایانی فوتبالش را سپری می‌کند، اما برای ادامه روند خوبش با پرسپولیس درسال 98 و ماندن در کورس قهرمانی لیگ برتر نقشه‌های زیادی کشیده است. سیدجلال حسینی در نظر سنجی ورزش سه 11 درصد آرا را به خود اختصاص داد و رتبه چهارم را به دست آورد.
 
5-امید ابراهیمی(5 درصد)
 هافبک تدافعی ایرانی الاهلی بعد از درخشش در استقلال، نظر کارلوس کی روش را به خود جلب کرد و به جام جهانی فوتبال هم رفت. او در روسیه عملکرد بسیار خوبی داشت و یکی از مهره های کلیدی تیم ملی در مصاف با تیم های بزرگی مثل اسپانیا و پرتغال بود و با همین درخشش خوب توانست به تیمی مثل الاهلی قطر برود و در آنجا نیز روزهای خوبی را سپری کند. او در ترکیب تیم ملی در جام ملت های آسیا نیز موفق ظاهر شد و با این شرایط خوب می تواند چند سال دیگر در فوتبال ایران روی نوار موفقیت باشد. ابراهیمی از سوی مخاطبان ورزش سه نیز 5 درصد آرا را به خود اختصاص داد و عنوان پنجمی را در این نظرسنجی از آن خود کرد.
 
سایر گزینه ها
در نظر سنجی انجام شده علیرضا جهانبخش و سامان قدوس با 4 درصد آرا عنوان ششم و هفتم، احسان حاج صفی با دو درصد آرا عنوان هشتم،  علی علیپور با یک درصد آرا عنوان نهم، مرتضی پورعلی گنجی و علی قلی زاده نیز با حدود نیم درصد آرا عناوین دهم و یازدهم را به خود اختصاص دادند.