به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۵ - ۰۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۱۷۴۷۴۶

ژیمناستیک از خانه‌نشینی تا مهاجرت استعدادها

گروه ورزشی: ژیمناستیک ایران در سالی که گذشت هر چند توانست به مدال تاریخی المپیک جوانان برسد اما این فدراسیون کم حاشیه نبود.
ژیمناستیک از خانه‌نشینی تا مهاجرت استعدادها
هر چند ژیمناستیک ایران در سالی که گذشت توانست موفقیت‌هایی از جمله کسب سهمیه المپیک جوانان و کسب مدال تاریخی المپیک جوانان را در کارنامه خود ثبت کند اما خالی از حاشیه هم نبود. خانه نشینی ملی پوشان تاریخ ساز، تأسیس و انحلال یک شرکت در بطن فدراسیون، اردوها و انتخابی تیم ملی بانوان پشت درهای بسته، احتمال لغو مسابقات ژیمناستیک بین المللی و آسیایی، تصمیم یک ملی پوش برای مهاجرت، سرقت تابلوی خانه شهدای آذرپی، بی توجهی به استعداد اینستاگرامی ژیمناستیک و اعتراض ورزشکار تاریخ ساز در مجمع عمومی و سالیانه از اتفاقاتی است که این فدراسیون در این سال با آن‌ها روبه رو بوده است.
 
کسب سهمیه المپیک آرژانتین توسط الفتی و کسب مدال تاریخی برنز المپیک توسط بهلول زاده
در مسابقات ژیمناستیک قهرمانی جوانان آسیا و کسب سهمیه المپیک جوانان، مهدی الفتی توانست سهمیه المپیک آرژانتین را برای ایران به ارمغان آورد. البته او به دلیل آسیب دیدگی در مسابقات قهرمانی آسیا، بازی‌های المپیک را از دست داد و رضا بهلول زاده به جای او به المپیک رفت. بهلول زاده توانست در المپیک به مدال تاریخی برنز دست پیدا کند. این اولین مدال ژیمناستیک ایران در بازی‌های المپیک جوانان بود. البته این مسابقات یک رویداد تازه تأسیس است و تنها سه دوره از آن برگزار شده.

ژیمناست تاریخ ساز المپیک جوانان خانه نشین است / دادخواهی در مجمع سالیانه فدراسیون
دارنده اولین مدال المپیک تاریخ ژیمناستیک ایران بعد از بازی‌های المپیک آرژانتین با آسیب مواجه شد. بهلول زاده برای درمان نیاز به معرفی نامه به فدراسیون پزشکی ورزشی داشت اما فدراسیون ژیمناستیک در این مورد تعلل کرد تا او به همراه پدرش با یک پلاکارد به نشانه اعتراض در روز مجمع عمومی و سالیانه فدراسیون حاضر شوند. پدر رضا در مواجهه با معاون وزیر از او خواست که صدایشان را به گوش وزیر برساند.

اعزام تیم چهارنفری به جای ۵ نفری به بازی‌های آسیایی / باز هم آسیب دیدگی ملی پوش ژیمناستیک
در حالی که قبل از اعلام رسمی کمیته ملی المپیک، مربی و مدیر تیم‌های ملی ژیمناستیک از حضور قطعی ۵ ژیمناست در بازی‌های آسیایی خبر داده بودند اما در ابتدا کمیته ملی المپیک تنها ۲ سهمیه به این رشته اختصاص داد. تلاش فدراسیون برای سهمیه بیشتر تنها منجر به افزایش دو سهمیه شد و در نهایت تیم ملی با چهار ژیمناست به جاکارتا رفت. هشتمی تیم ملی و چهارمی سعیدرضا کیخا در خرک، نتایج ملی پوشان در جاکارتا بود. البته در حین بازی‌های آسیایی و کمی قبل از فینال تیمی سامان مدنی از ناحیه زانو آسیب دید.

ثبت کیخا ۵ و کیخا ۶ در جام‌های جهانی / حقوق ناچیز برای ژیمناست پرافتخار
سعیدرضا کیخا همانند قبل در حال پیشرفت در این رشته است و در سالی که گذشت توانست دو حرکت دیگر در خرک حلقه در کتاب داوری فدراسیون جهانی ژیمناستیک به نام خود به ثبت برساند. او در مسابقات جام جهانی ترکیه و جام جهانی آلمان دو حرکت جدید به ثبت رساند. این برای نخستین بار است که ورزشکاری در جهان شش حرکت را به نام خود ثبت می‌کند. سعیدرضا کیخا در اولین مرحله از مسابقات انفرادی کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو در خرک حلقه به مدال برنز رسید. البته او با همه این افتخارات حقوق ناچیز و در حد کمک هزینه از فدراسیون ژیمناستیک دریافت می‌کند.

تأسیس و انحلال شرکتی جالب با تقسیم سودی عجیب در فدراسیون ژیمناستیک
زهرا اینچه درگاهی ۶ ماه بعد از نشستن بر صندلی ریاست فدراسیون ژیمناستیک شرکتی خدماتی - اقتصادی بین‌المللی در دل فدراسیون تأسیس کرد که سهم بیشتری از سهام و سود این شرکت به اشخاص نزدیک و خودش می‌رسید. البته بعد از منتشر شدن این خبر توسط ایسنا، فدراسیون ژیمناستیک اعلام کرد که این شرکت منحل شده است. هیچ فعالیتی نداشته است.

اردوهای تیم ملی ژیمناستیک بانوان با کلی ماجرا
اولین اردوی تیم ملی ژیمناستیک دختران بعد از سال‌ها از سر گرفته شد تا ملی پوشان خود را برای مسابقات بین المللی اسلامی - آسیایی آماده کنند. البته این تمرینات در حالی برگزار شد که حتی خبرنگاران خانم نیز اجازه ورود به این اردو را نداشتند. کمی بعد هم مسابقه انتخابی تیم ملی ژیمناستیک بانوان در حضور نایب رئیس فدراسیون جهانی برگزار شد اما رئیس فدراسیون ژیمناستیک ایران اجازه فعالیت خبرنگار ایسنا را نداد. در این انتخابی برای کسانی که نتوانند حدنصاب بگیرند جریمه عجیب ۳۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته شد. تغییر مربی در دومین اردوی تیم ملی بانوان یکی دیگر از اتفاقات این اردوها بود که سرمربیگری تیم به نایب رئیس بانوان فدراسیون ژیمناستیک واگذار شد. البته با همه این ماجراها در ابتدا مسابقات بین المللی اسلامی - آسیایی ژیمناستیک بانوان به تعویق افتاد و حتی احتمال لغو آن نیز وجود دارد.

تغییر منطقه ژیمناستیک ایران به درخواست فدراسیون یا کمیته ملی المپیک؟
ژیمناستیک ایران در کنگره کنفدراسیون ژیمناستیک آسیا منطقه فعالیت خود را تغییر داد و از غرب آسیا به آسیای میانه رفت. در حالی که اینچه درگاهی این تغییر را به درخواست فدراسیون کنونی عنوان کرد، رئیس سابق این فدراسیون جعفر درویش زاده مدعی شد که این درخواست در زمان ریاست خود و به پیشنهاد کمیته ملی المپیک روی داده است.

خانه نشینی اولین مدال‌آور آسیایی ژیمناستیک ایران / جامعی به دنبال ثبت حرکاتش
عبدالله جامعی اولین مدال آور ژیمناستیک ایران در رقابت‌های آسیا اکنون خانه نشین شده و خودش هم دلیل این دعوت نشدنش به اردوی تیم ملی را نمی‌داند. البته او هرچند اکنون در اردوی تیم ملی جایی ندارد اما در حال تمرین و برنامه‌ریزی برای ابداع حرکات ژیمناستیک است و می‌خواهد حرکات جدیدی را در کتاب داوری فدراسیون جهانی به ثبت برساند.

باز هم مهاجرت در ژیمناستیک / خناری‌نژاد به دنبال خروج از ایران
هادی خناری نژاد دارنده مدال طلای جام جهانی ژیمناستیک به دنبال این است که برای مربیگری به کشورهای خارجی مهاجرت کند. او علت این تصمیم را تغییر در شرایط زندگی و دغدغه مالی عنوان کرد و گفت که بدون دریافت حقوق نمی‌تواند کار کند. او تصمیم دارد همانند محمد رمضانپور، امین ارباب، علی عزیزی، نیما مزیدی و آرمان بختیاری از ایران برود.

سرقت عجیب تابلوی خانه ژیمناستیک شهدای آذرپی!
خانه ژیمناستیک شهدای برادران آذرپی مدتی است که تابلویی ندارد. جدا شدن این تابلو از سر در این مجموعه شائبه‌هایی را برای تغییر نام این مجموعه ایجاد کرده و سبب واکنش محمد آذرپی سرمربی سابق تیم ملی نسبت به این موضوع شد. البته محسن خوش طینت مدیر این مجموعه ورزشی مدعی شد که تابلو به سرقت رفته و تا مدتی دیگر تابلویی جدید با همان نام قبلی برای این مجموعه تهیه خواهد شد.

استعدادی که با دستور رئیس کمیته ملی المپیک جستجو شد / بی‌توجهی فدراسیون ژیمناستیک به پدیده اینستاگرامی
پسر ژیمناست چابهاری با یک فیلم در فضای مجازی مطرح شد. رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک بعد از منتشر شدن فیلم از فدراسیون ژیمناستیک خواست تا به جستجوی آن جوان بپردازد تا بتواند با او ملاقاتی داشته باشد. اما گویی این درخواست تنها به گوش رسانه‌ها رسید و ساسان پرکان به دعوت یک برنامه تلویزیونی به تهران آمد. در حالی که شش روز از حضور این پدیده اینستاگرامی در پایتخت گذشت اما فدراسیون ژیمناستیک هیچ تماس و دیداری به او نداشت.

حضور تأسف‌بار دبیر فدراسیون ژیمناستیک در یک دوره آموزشی
در اواخر سال ۹۷ خبر و عکسی در سایت فدراسیون جهانی منتشر شده بود که براساس آن، محسن سلیمانی دبیر فدراسیون ژیمناستیک ایران به عنوان نماینده ژیمناستیک جمهوری اسلامی در یک دوره آموزشی با حضور نمایندگانی از کشورهای اسرائیل، اوکراین و آذربایجان شرکت کرده بود. حضور دبیر فدراسیون با حضور مربیانی از رژیم اشغالگر قدس واکنش معاون فرهنگی وزارت ورزش و سردار آذرنوش رئیس سازمان بسیج ورزشکاران را در پی داشت که ضمن محکومیت این اتفاق، آن را بی تدبیری رئیس فدراسیون عنوان کردند.

ژیمناستیک در سال ۹۷ در یک نگاه:
غیرمنتظره‌ترین اتفاق سال: خانه نشینی اولین مدال آوران آسیایی و المپیک
تاریخ سازی: کسب مدال برنز المپیک جوانان
بهترین ورزشکار: سعیدرضا کیخا
مهمترین رویدادهای پیش رو: مسابقات کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰
 
مرجع : ایسنا
برچسب ها: ژیمیناستیک