کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازرس مولر، دونالد ترامپ را از اتهامات تبرِِئه کرد

5 فروردين 1398 ساعت 2:48

گروه بین‌الملل: ویلیام بار، دادستان کل آمریکا روز یکشنبه ۲۴ مارس نامه‌ای به کنگره آمریکا فرستاد که در آن اعلام کرد بر اساس گزارش رابرت مولر، اسناد و شواهد تبانی میان دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا و همکارانش در جریان برگزاری انتخابات ریاست‌جهوری سال ۲۰۱۶ در این کشور با روسیه به دست نیامده است.


رابرت مولر، بازرس ویژه درباره نقش روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا است. ویلیام بار، همچنین تاکید کرد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در موضوع نقش روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا جرمی مرتکب نشده است. این خبر در حالی روز یکشنبه ۲۴ مارس اطلاع‌رسانی شد که تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه درباره نقش روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ این کشور بعد از نزدیک به دو سال پیگیری‌های مداوم او و تیم همکارانش دو روز پیش پایان یافت. او گزارش خود را به دادستان کل ایالات متحده آمریکا تحویل داده بود.


سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید نیز روز یکشنبه اعلام کرد که یافته‌ها و گزارش‌های منتشر شده اخیر در واقع تبرئه تام و تمام دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری این کشور است. ترامپ طی سال‌های اخیر همواره هرگونه همکاری و یا تبانی با روسیه را رد کرده بود. در همین حال تیم حقوقی دونالد ترامپ نیز به دنبال انتشار اخبار اخیر اعلام کرد که نتایج گزارش مولر اثبات بیگناهی آقای ترامپ است. میچ مک کونل، رهبر اکثریت سنای آمریکا نیز روز یکشنبه با استقبال از گزارش اخیر دادستان کل آمریکا در صورت امکان خواهان ارایه اطلاعات بیشتری در همین زمینه شد.

بعد از برگزاری انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا انجمن اطلاعاتی ایالت متحده آمریکا اعلام کرد که روسیه تلاش کرده تا در انتخابات آمریکا دخالت کند. به دنبال طرح بحث در این باره رابرت مولر به عنوان بازرس ویژه در این مورد فعالیت خود را آغاز کرد و گزارش کاملی در این زمینه تنظیم کرد.
 
محتوای غیرمنتظره گزارش مولر با واکنش‌های مختلفی از سوی مقامات سیاسی آمریکا روبه‌رو شد. «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد یافته‌های وزارت دادگستری، تبرئه تمام و کمال رئیس‌جمهور (از اتهاماتش) است.
«رودی جولیانی» وکیل سابق ترامپ گفت گزارش مولر بهتر از چیزی بود که انتظار داشته است. «کوین مک‌کارتی» رهبر جمهوری‌خواهان در کنگره نیز با استقبال از گزارش مولر، تاکید کرد با این حساب، پرونده (اتهامات ترامپ) بسته شده است.
«جرالد ندلر» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا اما در واکنشی منطقی، تاکید کرد گزارش مولر تبرئه رئیس‌جمهور نیست و خواستار مشاهده تمام مدارک موجود هستند. ترامپ بعد از انتشار این خلاصه، در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «هیچ تبانی نبود. هیچ ممانعتی (از اجرای تحقیقات) نبود. تبرئه کامل (از اتهامات). آمریکا را بزرگ نگاه دارید».
بعد از کشمکش‌های طولانی درباره تحقیقات مولر در خصوص ادعای دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ و تبانی کارزار انتخاباتی ترامپ با مسکو، روز شنبه ۳ فروردین بود که این تحقیقات کامل و گزارش نهایی آن به دادستان کل تحویل داده شد. تحقیقات مولر که از حدود دو سال پیش آغاز شده بود، حدود ۲۵ میلیون دلار خرج روی دست دولت آمریکا گذاشته و در جریان آن ۱۹ وکیل، ۴۰ مامور ویژه و تحلیلگر اف‌بی‌آی حضور داشتند. مولر همچنین در جریان تحقیقات خود حدود ۲۸۰۰ احضاریه، ۵۰۰ حکم بازرسی و ۱۳ درخواست ارائه مدرک از دولت‌های خارجی صادر کرده بود. از ۵۰۰ نفر نیز مصاحبه حضوری به‌ عمل آمد.
 
ترامپ: گزارش مولر، تبرئه کامل (من) از اتهامات بود
رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه علیه کسانی که درباره ارتباط تیم انتخاباتی وی با روسیه پرونده‌سازی کردند اعاده حیثیت می‌کند، گفت که با گزارش مولر از اتهامات تبرئه شده است.
ترامپ: گزارش مولر، تبرئه کامل (من) از اتهامات بود
به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد دوشنبه با غیرقانونی توصیف کردن تحقیقاتی که حول ارتباط تیم انتخاباتی وی با روسیه انجام شد، گفت که در گزارش نهایی این تحقیقات از تمام اتهامات تبرئه شده است. ترامپ در مصاحبه کوتاه خبری با اشاره به انتشار خلاصه گزارش «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا از سوی وزارت دادگستری، گفت: «بعد از تحقیقاتی طولانی، بعد از اینکه افراد بسیاری شدیدا آسیب دیدند... اعلام شد که هیچ تبانی با روسیه در کار نبوده است».
به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی همچنین افزود: «این مسخره است. زیرا اساسا از ابتدا هم هیچ تبانی با روسیه نبوده است. هیچ موقع نیز ممانعتی در مسیر اجرای تحقیقات انجام نشده است. من کاملا تبرئه شدم».
 
رئیس‌جمهور آمریکا، پرونده‌سازی حول ارتباط تیم انتخاباتی‌اش با روسیه را «تخریب غیرقانونی» وجهه خود دانسته و اظهار داشت: «شرم‌آور است که کشور ما چنین دوره‌ای را طی کرد. واقعا شرم‌آور است که رئیس‌جمهور شما مجبور شد چنین دورانی را پشت سر بگذارد».  ترامپ با بیان اینکه علیه بازرسان و کسانی که ادعای ارتباط با روسیه را مطرح کردند اعاده حیثیت می‌کند، اضافه کرد: «این یک تخریب غیرقانونی بود که شکست خورد و امیدوارم کسانی در طرف مقابل، مورد تحقیقات قرار گیرند».

بامداد امروز بود که «ویلیام بار» وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا خلاصه‌ای ۴ صفحه‌ای از گزارش مبسوط مولر به کنگره ایالات متحده ارسال کرد که در آن تاکید شده بود هیچ مدرکی دال بر تبانی و ارتباط آگاهانه تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه نیافته و مدارک کافی برای اعلام جرم علیه وی وجود ندارد.


کد مطلب: 174774

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/174774/بازرس-مولر-دونالد-ترامپ-اتهامات-تبر-ئه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir