کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هندوراس و رومانی قدس را به رسمیت شناختند

5 فروردين 1398 ساعت 11:46

گروه بین الملل: وزارت خارجه هندوراس اعلام کر،د قصد دارد یک دفتر تجاری در شهر قدس به عنوان مکملی برای سفارت خود در تل‌آویو افتتاح کند.


به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه هندوراس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور با افتتاح یک دفتر تجاری در قدس، این شهر را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می‌شناسد. در بیانیه وزارت خارجه هندوراس همچنین آمده است که رژیم صهیونیستی نیز در اقدامی متقابل یک دفتر همکاری در تگوسیگالپا، پایتخت هندوراس تأسیس خواهد کرد.

در همین راستا، خوآن اورلاندو هرناندز، رئیس جمهوری هندوراس نیز در بیانیه‌ای اظهار کرد: امروز من نخستین گام (در ارتقای روابط هندوراس و رژیم صهیونیستی) را که بازگشایی یک دفتر تجاری در قدس، "پایتخت اسرائیل" است، اعلام می‌کنم. رئیس جمهور هندوراس افتتاح دفتر تجاری در قدس را زمینه‌ای برای انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس دانست.

از سوی دیگر، ویوریکا دانسیلا، نخست‌وزیر رومانی نیز روز یکشنبه پیش از برگزاری کنفرانس کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) در واشنگتن اعلام کرد که کشورش سفارت خود را از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل می‌کند. وی افزود: انتقال سفارت آمریکا یک نماد است و استحکام روابط میان ارزش‌ها و منافع دو ملت آمریکا و اسرائیل را نشان می‌دهد.

نخست‌وزیر رومانی در ادامه گفت: خوشحال می‌شوم که امروز به عنوان نخست‌وزیر رومانی در حضور آیپک اعلام کنم که پس از اتمام تجزیه و تحلیل توسط تمامی نقش‌آفرینان، سفارتمان را به قدس انتقال خواهیم داد. این درحالی است که اظهارات نخست‌وزیر رومانی خشم کلاوس یوهانیس، رئیس جمهوری این کشور را به همراه داشت.

در همین راستا، خبرگزاری رسمی رومانی به نقل از یوهانیس اعلام کرد: تصمیم نهایی درباره انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس فقط و فقط توسط من اتخاذ خواهد شد و نخست‌وزیر (با این کار) بی‌تدبیری بزرگی را در قبال امور خارجه از خود نشان داد.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در حال حاضر در واشنگتن به سر می‌برد با صدور بیانیه‌ای از رومانی و هندوراس به خاطر این اقدام تشکر کرد. اما صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر رومانی عنوان داشت: تصمیم هندوراس و رومانی مبنی بر انتقال سفارت خود از تل‌آویو به قدس یک گام اضافی برای تثبیت زبان جنگل به جای زبان قانون است.
 


کد مطلب: 174793

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/174793/هندوراس-رومانی-قدس-رسمیت-شناختند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir