به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۱۷۴۸۱۰

اروندرود به زیرآب رفته است؟

گروه جامعه: طی ساعات گذشته برخی رسانه از بالا آمدن سطح آب رودخانه اروند و زیر آب رفتن خیابان‌های اروندکنار خبر دادند. این در حالی است که فرماندار آبادان زیر آب رفتن اروند کنار را تکذیب کرد.
اروندرود به زیرآب رفته است؟
بالا آمدن سطح آب رودخانه اروند همراه با مد کامل سبب نفوذ آب و شکسته شدن برخی از سدبندهای شهر روستاهای بخش اروندکنار آبادان و سرازیر شدن آب به خیابان ها و اطراف منازل شد. آب اروند رود وارد خیابان‌های حوزه شهری و اطراف منازل و زمین‌های کشاورزی روستاهای نهر ازرق و نهر ابوفلفل شده و سبب کند شدن رفت و آمد اهالی و خسارت به تاسیسات شهری و روستایی شده است.

شهردار اروندکنار با تایید نفوذ آب به خیابان‌ها و شکسته شدن سیل بند در نهر ابوچنبه اظهار داشت: عوامل شهردار اروندکنار در حال خدمت رسانی به شهروندان و تخلیه آب از اطراف منازل و خیابان های شهر هستند، همراه شدن مد کامل آب و افزایش میزان آب رودخانه اروند سبب شد تا با جذر، آب به سطح شهر و خیابان های نفوذ کند.

بخشدار اروند کنار نیز گفت: سیل بندهای دو روستای نهر ازرق و نهر ابوفلفل به دلیل حجم آب بالای اروندرود شکسته شده و با هماهنگی بنیاد مسکن راه و شهرسازی در حال ترمیم آن هستیم. هم اکنون با جذر شدن آب میزان آب ورودی به زمین‌های کشاورزی و اطراف منازل کمتر شده و ولی در با جذر شبانه احتمال افزایش میزان آب و شکسته شدن سیل بندها در مناطق روستایی وجود دارد.

فرماندار آبادان اما با اشاره به خبرهای منتشرشده مبنی بر به زیر آب رفتن کوچه‌ها در اروندکنار، گفت: به زیر آب رفتن اروندکنار صحت ندارد.  سید زین العابدین موسوی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: به زیر آب رفتن اروندکنار صحت ندارد. اگر بارندگی و سیلاب در بالادست رخ دهد اثر آن دو روز بعد در آبادان و اروندکنار مشخص می شود.

وی با بیان اینکه افزود: جزر و مد رودخانه همیشه وجود دارد، اروندرود متاثر از سیلابهای رودخانه های دجله و فرات است و گاهی آب اروندرود بالا می رود یا کاهش می یابد.

فرماندار آبادان گفت: مد یک پدیده طبیعی است و معمولا در جنوب در این بازه زمانی در روزهای سال مد بزرگی رخ می دهد که بزرگترین مد در طول سال است. امروز (4 فروردین ماه) با رخ دادن مد کامل میزان آب نهرها در آبادان و اروندکنار از حد معمول بالاتر رفت که این یک موضوع طبیعی است و در این شرایط به کوچه هایی که در کنار نهرها قرار دارند، آب وارد می شود.

موسوی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل مد، آب اروندرود بالا آمده است و هیچ ربطی به طغیان رودخانه، سیلاب یا شکستن سیل بند ندارد. اکنون اوضاع و شرایط در اروندکنار عادی است.

وی عنوان کرد: در اروندرود سیل بند وجود ندارد و تنها مانع هایی برای جداسازی آب شیرین از شور ایجاد شده‌اند که آب از این موانع کمی بالاتر آمده است. در پی رخ دادن مد و بالا آمدن آب، تنها آب وارد یکی دو کوچه شد که اکنون آب از این کوچه ها خارج شده و عقب نشینی کرده است.

فرماندار آبادان گفت: با توجه به پیش بینی بارندگی تا سه روز آینده به همه مسافران نوروزی توصیه می شود از اسکان یا تردد در حاشیه رودخانه ها خودداری کنند.
 
 
مرجع : تسنیم
برچسب ها: اروند رود