به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۱:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۷ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : ۱۷۴۹۱۴
مبلغ: همه مسئولان سهم خود را از مشکلات امروز بپذیرند

سرخوردگی مردم زنگ خطر انتخابات ۹۸ است

گروه سیاسی: یک عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: همه مقامات از بالاترین تا پایین‌ترین باید نقش خود را در مشکلات به وجود آمده بپذیرند. باید به تغییر در رویکردها روی آورد و در بخشی از رویکردها و سیاست‌هایی که کارآمد نبوده و کشور را با این شرایط مواجه کرده تجدید نظر کنند و وارد فرایند جدیدی شوند که بتوان این مشکلات را حل کرد. لازمه این کار هم باز گفت‌و‌گو در همه سطوح است.
سرخوردگی مردم زنگ خطر انتخابات ۹۸ است
مرتضی مبلغ درباره مشکلات اقتصادی مردم در سال ۹۷ گفت: اصولا وقتی شرایطی به سامان، قابل پیش‌بینی و آرامش بخش بر همه جنبه‌های کشور به خصوص در بازار و معیشت وجود داشته باشد مردم یک زندگی متعادل و امید به آینده خواهند داشت. در این شرایط فعالیت‌ها در چهارچوب‌های منطقی و اثربخش پیش می‌رود ولی اگر اوضاع مخصوصا در بخش معیشت مردم به هم بریزد یک حالت غیرپیش‌بینی برای مردم به وجود می‌آید و موجب تزلزل و ابهام در آینده می‌شود.

اعتماد عمومی صرفا با حرف و صحبت و توصیه به وجود نمی‌آید
وی تاکید کرد: در چنین شرایطی برای فرصت‌طلبان و معاندان که مخالف منافع مردم هستند، فرصتی ایجاد می‌شود که به این وضعیت دامن بزنند تا منافع نامشروع خود را دنبال کنند که محصولش سرخوردگی و ناامیدی مردم و انفعال است و برای کشور بسیار مضر و خطرناک است.

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این سوال که وضعیت نابسامان اقتصادی چه اثری بر اعتماد عمومی مردم دارد و در این شرایط چگونه‌ می‌توان اعتماد مردم را حفظ کرد؟، اظهار داشت: اعتماد عمومی صرفا با حرف و صحبت و توصیه به وجود نمی‌آید مخصوصا در شرایطی که قبل از آن صحبت‌هایی شده که به آن‌ها عمل نشده باشد درنتیجه اعتماد عمومی ریزش می‌کند و سطحش پایین می‌آید. برای بازگرداندن اعتماد عمومی بیش از حرف و توصیه و نصیحت باید به «عمل کردن» توجه شود. عمل کردن هم این است که شرایط باثباتی در اوضاع کشور در همه زمینه‌ها به خصوص در زمینه معیشت و اقتصاد مردم به وجود بیاید و این هم به هیچ وجه نباید به یک قوه و یک دستگاه تقلیل پیدا کند.

برخی با شیطنت هرچه تمام‌تر به دنبال منافع نامشروع خود هستند
این سیاستمدار اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: برخی با شیطنت هرچه تمام‌تر به دنبال منافع نامشروع خود بوده و می‌خواهند نسبت به مشکلات به وجود آمده فرافکنی کنند و صرفا به یک دستگاه و یک قوه احاله دهند که این کاری خطرناک است که دارد اتفاق می‌افتد و عمدتا هم کسانی این کار را می‌کنند که خودشان مقصران و بانیان اصلی اوضاع به وجود آمده در کشور طی یکی دو دهه گذشته هستند.

وی افزود: برای اینکه شرایطی باثبات در کشور حاکم شود کل حاکمیت و دستگاه‌های حاکمیتی باید تلاش کنند که این ثبات ایجاد شود و لازمه این کار هم این است که بعضی از سیاست‌ها و رویکردهای غلط و نامطلوب و غیرکارآمدی که باعث به وجود آمدن این شرایط شده کنار گذاشته شود و در آن‌ها تجدیدنظر شود و رویکردهای مثبت و سازنده‌ای دنبال شود و این هم در همه سطوح حاکمیت باید اتفاق بیافتد و هیچ دستگاهی نباید فرافکنی کند و بگوید ما هیچ نقشی نداشتیم و بقیه نقش داشته‌اند. این کاری است که متاسفانه در کشور باب شده است.

همه دارند فرافکنی می‌کنند
مبلغ گفت: همه دارند فرافکنی می‌کنند و هیچ مقامی و دستگاهی حاضر نیست بخشی از مسئولیت را بپذیرد و همه می‌خواهند خودشان را تبرئه کنند درحالی که اگر این روند ادامه پیدا کند این چرخه معیوب تخریب و ناکارآمدی همچنان تکرار می‌شود و ما وضع بدتری پیدا می‌کنیم. همه مقامات از بالاترین تا پایین‌ترین باید نقش خود را در مشکلات به وجود آمده بپذیرند. باید به تغییر در رویکردها روی آورد و در بخشی از رویکردها و سیاست‌هایی که کارآمد نبوده و کشور را با این شرایط مواجه کرده تجدیدنظر کنند و وارد فرایند جدیدی شوند که بتوان این مشکلات را حل کرد. لازمه این کار هم باز گفت‌و‌گو در همه سطوح است.

همه مقام‌های کشور باید سهم خودشان را از مشکلات امروز بپذیرند
وی تصریح کرد: همه دستگاه‌ها و مقامات کشور باید ضمن پذیرش سهم خودشان در این شرایط بنشینند و  راجع به مسائل اساسی کشور مذاکره کنند و به جمع‌بندی‌های روشن و مشخصی برسند و با سیاست‌ها و رویکردهای جدید کار را ادامه دهند و اگر لازم شد با یک تغییرات ساختاری جدید دست به دست هم بدهند و بتوانند به سرعت در رویکردهای گذشته تجدید نظر کنند و مهمترین گام هم این است که عرصه برای تندروها هرچه بیشتر تنگ شود و این‌ها از عرصه کنار زده شوند.

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان یادآور شد: امروز تندروها یکه تازی بسیار گسترده‌ای در کشور دارند و تنها چیزی که در فهم و ادراک این‌ها وجود دارد فقط منافع شخصی و باندی و گروهی خودشان است  و هیچ درکی از منافع ملی ندارند، این‌ها تا به حال بزرگترین آسیب کشور بوده و همچنان هستند. برای از عرصه کنار زدن این تندروها در درجه اول باید یک اهتمام عمومی به وجود بیاید که این یکه تازی تندروها در سیاست و اقتصاد و مسائل فرهنگ جامعه کنار گذاشته شود و بستر برای آن‌ها بسته شود تا یک فضای باتفاهم و متعادلی به وجود بیاید که همه دست به دست هم بدهند و کار کنند و در اثر آن یک اعتماد ارزشمند به وجود بیاید.

سرخوردگی و انفعال مردم یک زنگ خطر بسیار بزرگ برای انتخابات سال ۹۸ است
وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید اقبال مردم به انتخابات سال ۹۸ چگونه خواهد بود؟، گفت: من فکر می‌کنم مساله انتخابات را از یک منظر ملی و بسیار  اساسی باید مورد توجه قرار داد. انتخابات زیرساخت این نظام است و این نظام بر اساس رای مردم شکل می‌گیرد و اساس انتخابات هم حضور پرشور و آگاهانه مردم است. هرموقع که شرایطی فراهم شود که به این حضور پرشور و آگاهانه و بانشاط مردم آسیب وارد شود سرخوردگی و انفعال ایجاد می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ابراز کرد: سرخوردگی و انفعال مردم در اثر مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی یک زنگ خطر بسیار بزرگ است و مردم خواهند گفت ما این‌همه در انتخابات‌های مختلف با شور و نشاط حضور پیدا می‌کنیم و رای می‌دهیم و یک جریان خاصی را برای پیشبرد امور انتخاب می‌کنیم ولی مناسبات در داخل حاکمیت به گونه‌ای است که برای پیشبرد این سیاست‌ها، تعارض‌های مختلف و سنگ‌اندازی‌های مختلف و دستگاه‌های موازی مختلف که وجود دارد اجازه نمی‌دهد آن‌چیزی که مدنظر مردم هست اتفاق بیافتد.

مبلغ ادامه داد: این منجر به این می‌شود که مردم با این سوال مواجه شوند که ما برای چه بیاییم رای بدهیم و می‌گویند ما رای می‌دهیم و حماسه خلق می‌کنیم و بعد رای ما را جریان‌هایی با ناکارآمدی و شیطنت‌هایی که دارند و توسط افراطی‌ها شکل می‌گیرد مخدوش می‌کنند و نمی‌گذارند که طعم پیشرفت‌ها و تعالی‌ها به کام مردم شیرین شود و مدام مشکلات را ایجاد می‌کنند و این خطر بزرگی برای کشور است و باید کل حاکمیت و قوه اجراییه و قوه مقننه و سایر  دستگاه‌ها و مقامات کشور به گونه‌ای رفتار کنند که اعتماد مردم برانگیخته شود و بازگشت اعتماد بوجود بیاید.

تمام استراتژی اصلاح‌طلبان این است که در حد توان با مردم و حاکمیت صحبت کنند
وی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان برای انتخابات سال آینده هم می‌توانند مانند دوره‌های گذشته گستره عظیم مردم را به سمت خود جذب کنند، اظهار داشت: انفعال بسیار خطرناک است و برای این کار همانطور که اشاره کردم باید تلاش زیادی شود و تمام استراتژی اصلاح‌طلبان این است که در حدی که توان دارند هم با مردم و هم با حاکمیت صحبت کنند. با حاکمیت صحبت کنند که در بخشی از رویکرهای غلط و ناکارآمد تجدیدنظر کنند و تذکرات لازم را بدهند و همکاری و تلاش کنند که رویکردهای مثبت و سازنده‌ای در کشور به جریان بیافتد و با دولت مناسباتی داشته باشند که دولت بتواند موفق تر و بهتر کارگشایی کند و تلاش کند و آرامش به بازار برگردد.

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان یادآور شد: صحبت اصلاح‌طلبان با مردم هم برای این است که مردم متوجه شرایط کشور و متوجه شیطنت‌ها و توطئه‌هایی که دشمنان خارجی ما دارند باشند. همچنین با مردم صحبت می‌شود تا متوجه توطئه افراطیون و کارشکنی‌هایی که در داخل می‌کنند باشند و متوجه باشند که کشور نیاز به آرامش دارد و سعی کنند با حضور فعال خودشان آرامش را حفظ کنند و کمک کنند تا بستر برای حل مشکلات را فراهم کنند.

مبلغ گفت: علاوه بر این موارد اصلاح‌طلبان باید مطالبات خودشان را هم به طور محکم و اساسی داشته باشند و پیگیری کنند. این کاری است که اصلاح طلبان دارند تلاش می‌کنند در راستای اقدام ملی همگانی برای ایجاد ثبات و آرامش و ایجاد امید هرچه بیشتر در جامعه به سهم خودشان انجام دهند تا در آینده شرایطی فراهم شود که بشود انتخابات‌های باشکوهی برقرار شود. 
 
مرجع : ایلنا