به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ساعت ۱۹:۳۹
کد مطلب : ۱۷۴۹۳
گزارش تكان‌دهنده وزیر از وضعیت بهداشتي كشور:

بیمارستان‌ها به قصاب و بقال هم بدهکارند!

گروه جامعه: وزیر بهداشت و درمان پزشكي می‌گوید بیمارستان‌ها در شرایط «بد اقتصادی» قرار دارند و روسای بیمارستان‌ها به قصاب و بقال بدهکارند و از آن‌ها فرار می‌کنند!، ‌بسیاری از خانه‌های بهداشت روستایی الان تعطیل هستند، بسیاری از پزشکان ما در شهر‌ها و به خصوص کلانشهر‌ها رفتار زشت و زننده‌ای با مردم دارند که اصلاً قابل تحمل نیست و از انسانیت به دور است، بیمارستان‌ها در شرایط بد اقتصادی توان خرید تجهیزات مناسب ندارند، حتی بیمارستان‌هایی داریم که پول پرداخت قبض برق را ندارند و به اداره برق التماس می‌کنند که برق آن‌ها را یک هفته دیگر هم قطع نکند، ما وظیفه داریم شفاف به مردم اعلام کنیم که چه وضعی را تحویل گرفته‌ایم و چه مشکلاتی در کشور وجود دارد.
بیمارستان‌ها به قصاب و بقال هم بدهکارند!
دکتر سیدحسن هاشمی امروز جمعه در کنگره 2 روزه پزشکان عمومی کشور که در مجتمع آدینه تهران برگزار شد، گفت: در جامعه پزشکی مهمترین هدف انسجام است. در همین مدت کوتاه از عمر دولت یازدهم، ارتباط خوبی بین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت که نماینده دولت است به وجود آمده است.‌ ترکیب کابینه دولت هم به نفع جامعه پزشکی است و هیچ کس در دولت طرفدار پرخاشگری و برخوردهای سطحی و غیر معقول با جامعه پزشکی نیست.

هاشمی خاطرنشان کرد:‌ نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد که شأن و جایگاه جامعه پزشکی در بین مردم در رتبه دوم یا سوم بعد از معلمان و استادان است بنابراین باید خودمان در جامعه پزشکی اگر آلودگی و ناپاکی وجود دارد آن را پاک کنیم و اجازه ندهیم این جایگاه خدشه دار شود. همه ما باید همبستگی و اتحاد را حفظ کنیم، اختلاف پزشکان عمومی با متخصصان و تقابل با یکدیگر عزت همه ما را خدشه دار می‌کند همه فرزندان این سرزمین هستیم و هر نقطه قوت یا ضعفی وجود دارد متوجه همه ماست.

وی افزود: واقعیت این است که بخش مهمی از مشکلات ناشی از ضعف مدیریت است، متأسفانه در سالهای گذشته در حوزه سلامت درست مدیریت نکرده‌ایم، نقاط ضعف زیادی وجود دارد، بسیاری از خانه های بهداشت روستایی الان تعطیل هستند، بسیاری از پزشکان ما در شهرها و به خصوص کلانشهرها رفتار زشت و زننده‌ای با مردم دارند که اصلاً قابل تحمل نیست و از انسانیت به دور است. بخشی از این مشکلات متوجه مسئولان دولتی و بخشی هم ناشی از ضعف نظارت مجلس است. برخی نمایندگان به علت فقدان ارتباط مناسب با بدنه حوزه سلامت گاهی نگاه درستی به مسائل ندارند و متأسفانه گاهی سلامت مردم در اولویت مناسبی قرار نمی‌گیرد. در قانون برنامه اولویت اول برنامه های حوزه سلامت به اجرای پزشک خانواده گذاشته شده است که به نظر من 100 درصد اشتباه است ما با توجه به وضعیت و چینش نیروی انسانی در حوزه سلامت و زیر ساختارهای موجود توان اجرای سریع این برنامه را نداریم و این اولویت گذاری واقع بینانه نبوده است.

وزیر بهداشت افزود:‌ حاصل این نگاهها و برنامه ریزی ها همین وضعی است که اکنون گرفتار آن شده‌ایم و بسیاری از قوانین روزی زمین مانده است. اما اگر اول سرانه درمان را اصلاح کنیم، تعرفه‌ها را اصلاح کنیم و بتوانیم خرید خدمت مناسبت داشته باشیم، بیمه‌ها را تقویت و کارآمد کنیم به دست اندرکاران خدمات سلامت حق انتخاب بدهیم، رابطه مالی پزشک و بیمار را به حداقل برسانیم دیگر نیازی به تعزیرات و برخوردهای سطحی نخواهد بود و پزشکان نیز انگیزه خدمات رسانی مناسب را به دست می آورند.

هاشمی ادامه داد: شما امروز وضع بیمارستانهای کشور را ببینید، اگر تعرفه پزشکان عمومی در همین بیمارستانها 3 تا 4 برابر شود و فاصله درآمد آنها با متخصصان کم شود چه تحولی اتفاق می‌افتد. بیمارستانها در شرایط بد اقتصادی توان خرید تجهیزات مناسب ندارند، حتی بیمارستانهایی داریم که پول پرداخت قبض برق را ندارند و به اداره برق التماس می‌کنند که برق آنها را یک هفته دیگر هم قطع نکند، روسای بیمارستانها به قصاب و بقال بدهکارند و از آنها فرار می کنند. در چنین فضایی می‌خواهیم نظام ارجاع را هم اجرا کنیم، حالا این حرفها را می زنیم عده‌ای می گویند مسئولان جدید پزشک خانواده و نظام ارجاع را قبول ندارند، نه این طور نیست اما باید واقع بین باشیم و بر اساس مستندات و واقعیات برنامه ریزی کنیم.

هاشمی ادامه داد:‌ ما وظیفه داریم شفاف به مردم اعلام کنیم که چه وضعی را تحویل گرفته‌ایم و چه مشکلاتی در کشور وجود دارد، برخی در همین مدت 48 روز که این دولت جدید تشکیل شده جوری حرف می زنند که انگار این دولت 3 یا 4 سال است که حکومت می کند و کارهای اجرایی را در دست دارد. وزیر بهداشت اضافه کرد: در مورد پزشک خانواده و نظام ارجاع هم نباید به حرفهای روشنفکرانه بسنده کنیم، ما این طرحها و قوانین را قبول داریم و آن را تنها راه حل مشکلات اساسی نظام سلام می‌دانیم اما باید عاقلانه و کارشناسانه حرف بزنیم و عمل کنیم با شعار دادن و کارهای نمایشی نه تنها مشکلات حل نمی شود بلکه تشدید می شود.‌ در دولتهای گذشته آمدند در قانون تصویب کردند که پزشک خانواده و نظام ارجاع 5 ساله اجرا شود، بعد مسئولی آمد و قول داد که دوساله اجرا می‌کند و رئیس جمهورهم دستور ‌آن را دارد، بعد مسئول بعدی آمد گفت یک ساله اجرا می‌کنیم در حالی که نیازها و زنجیره‌های مورد نیاز اجرای این برنامه دیده نشده بود.

وزیر بهداشت گفت: من عمدا قبل کسب رای اعتماد در مجلس اعلام کردم که اجرای این برنامه حداقل به 10 تا 15 سال زمان نیاز دارد این یک نظام جدید است که باید همه مولفه های آن فراهم باشد،‌نمی‌شود کورکورانه و با چشم بسته این برنامه مهم را اجرا کرد.‌ باید ابتدا زمینه‌های اجرای برنامه پزشک خانواده و منابع آن فراهم شود. ابتدا باید از شهرهای کوچک زیر 20 هزار نفر شروع کنیم، فرهنگ سازی کنیم، اعتبارات آن را تأمین کنیم، زیرساختهای فنی و اجرایی آن را مهیا کنیم، بیمه‌ها را برای این سیستم جدید بازسازی کنیم بعد آن را گسترش دهیم. در بودجه امسال 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای پزشک خانواده تصویب شده اکنون در ماه هفتم سال هستیم فقط 2 درصد این اعتبار تخصیص یافته است در حالی که عده‌ای را برای اجرای این برنامه به شهرها و مناطق مختلف فرستاده‌ایم و توقع ایجاد کرده‌ایم. ارتقای جایگاه پزشکان عمومی برای همه ما مهم است اما اینکه چطور می‌توانیم این کار را بکنیم نیازمند کار کارشناسی دقیق است، آرزوهای بزرگی داریم اما نباید بدون کار کارشناسی حرفی بزنیم که علمی نباشد و در مردم توقع نادرست ایجاد کند.

وی گفت: وزارت بهداشت قطعاً بر ریل سابق حرکت نخواهد کرد، ما به تحول اساسی در نظام سلامت و عملکرد وزارت بهداشت نیاز داریم،‌بیمه‌ها باید همان طور که قانون مشخص کرده از عمق و پوشش مناسب برخوردار باشند، کارآمدی بیمه‌ها و اصلاح تعرفه‌ها گام اول برای اصلاح نظام سلامت است، نظام سلامتی که متأسفانه در کشور ما اصلاً نظام و شکل تعریف شده‌ای ندارد و کاملاً به هم ریخته است. در چنین فضایی عده ای می خواهند در گام اول پزشکان بخش دولتی و خصوصی را جدا کنند در حالی که هنوز زیرساختهای اجرای این قانون فراهم نیست.

وزیر بهداشت افزود:‌ ما به نظرات کارشناسان اقتصادی برای رفع این بن بست ها و مشکلات پیچیده نیاز داریم به همین علت آقای دکتر دانش جعفری وزیر سابق اقتصاد قبول کردند که به کمک ما بیایند و او در واقع قائم مقام وزیر بهداشت است. اولین اولویت همان طور که گفتم اصلاح وضعیت بیمه‌هاست که با همکاری وزارت تعاون،‌ کار و رفاه دنبال می‌شود و دومین اولویت اصلاحات مدیریتی در سطوح وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی است، کار سختی است اما ما ناامید نیستیم.

هاشمی افزود: من حدود 12 سال بود که در وزارت بهداشت نبودم و آخرین بار در سال 77 تا 80 مسئول دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی بودم و برای ایجاد رشته تخصص پزشک خانواده تحت فشار بودم ولی مخالف بودم چون ایجاد چنین رشته‌ای مانند برخی رشته‌های از جمله پزشکی اجتماعی، پزشکی قانونی، طب کار و مانند اینها رشته‌های ناقص الخلقه‌ای می‌شدند که برای آنها جایگاه و کار مناسب تعریف نکرده‌ایم.‌ ما برای رفع این مشکلات نباید کلی گویی کنیم، انجمن پزشکان عمومی و نمایندگان آنها که یک نفرشان به عنوان مشاور وزیر در امور پزشکی عمومی در وزارت بهداشت مشغول به کار می‌شود، بیایند و راههایشان را برای رفع این مشکلات اعلام کنند چون در نهایت این خود شما هستید که باید مصوبات را اجرا کنید.

وزیر بهداشت افزود: اگر می‌خواهیم جایگاه پزشکان عمومی ارتقا پیدا کند در مرحله اول باید اجازه ندهیم این جایگاه بیش از این تضعیف شود، انجمن پزشکان عمومی باید در جایگاههای تصمیم گیری حضور فعال داشته باشد و دفتر مشاور وزیر در امور پزشکی باید به صورت عملی و نه شکلی به این مسائل بپردازد و حضور فعال واقعی داشته باشد. وی ادامه داد:‌ رفع مشکلات معیشتی مثل مسکن پزشکان بر عهده وزارت بهداشت نیست و اساساً وزارت بهداشت چنین امکاناتی را در اختیار ندارد، خود انجمن پزشکان عمومی باید با رایزنی با وزارت مسکن و بانکها این مشکلات را حل کند. وزارت بهداشت نباید وعده‌ای بدهد که توان اجرای آن را ندارد.

هاشمی گفت: در مورد پزشکان و درمانگران اعتیاد هم که دکتر طریقت جلوی آن را گرفته بود، من دلیلی برای ممنوعیت آن ندیدم و دوباره اجازه آن را صادر کردم اما خود پزشکان باید مراقبت کنند که این بار کسی نیابد بگوید پزشکان وارد عرصه خرید و فروش مواد هم شده‌اند و خود انجمن پزشکان عمومی باید در این مورد نظر کارشناسی بدهد و نظارت داشته باشد. وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی در مورد فعالیت پزشکان عمومی در برخی حوزه های تخصصی از جمله رادیولوژی و سونوگرافی گفت: توانمند سازی پزشکان عمومی این نیست که از فعالیت گروههای دیگر تکه‌هایی بکنیم و آن را بخواهیم انجام دهیم،‌این کار نه تنها جایگاه پزشکان عمومی را تقویت نمی‌کند بلکه آن را تضعیف هم می کند.

وی، دخالت پزشکان عمومی در حیطه های تخصصی را امری غیر قانونی دانست و گفت: من از تصمیمات غیر قانونی حمایت نمی‌کنم، تصمیم گیری در مورد اینکه حیطه قانونی فعایت پزشکان عمومی تا کجاست به عهده دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی است و حتی وزیر بهداشت و شورای معاونین وزارتخانه نیز جایگاه حقوقی برای تصمیم گیری در این مورد ندارند و اگر در این مورد تصمیم بگیرند غیر قانونی است.

امير حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۲۰:۱۱
ممنون از اين همه درايت و روشن بيني. (141205)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۰۲:۱۲
عزیزم حق با شما ست ولی اگر شما تفاوت درآمد یک پرستار یا یک پزسک کشیک در بیمارستانهای ایران و مقدار انجام خدمات و تعداد تختی که یک پرستار باید خدمت رسانی گند را با کانادا مقایسه بفرمایید کمی به این عزیزان حق میدهید که در اثر خستگی مفرط و کار طاقت فرسا کم حوصله باشند (141305)
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۱۲:۰۶
دوست من

ما درمورد سلامتی بیماران و ناراحتی خانواده های آنها صحبت می کنیم اگر پرستاری کم حوصله و کم توان است برای چی پرستار شده؟! مگر بقیه مردم کار نمی کنند؟ همه باید بخاطر خستگی به هم پرخاش کنند؟ همین مثال شما در مورد مراجعین صادق است اگر مراجعه کنند ه ای به بیمارستان رفتار زشتی با پزشکان و پرستاران داشت باید حق داد چرا چون احتمالا دارد کاری سخت و طاقت فرسا داشته باشد و خستگی مفرط این اجازه را می دهد که رفتار زشتی داشته باشد.! (141374)
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۰۹:۲۲
دوست عزيز وقتي شما رفتارها را مقايسه ميكنيد امكانات را نيز مقايسه كنيد ما از پرستاران نبايد انتظار داشته باشيم در برابر ارباب رجوع خم و راست شوند انتظار ما اين است كه به وضع جسماني مابرسند انهم در شرايطي محقق مي شود كه تعداد پرستاران نسبت به بيمار متناسب باشد در صورتي كه تعداد بيماران زياد باشد هر كسي توقع دارد به مريض انها رسيدگي شود و اگر نشد پس ما به خود حق ميدهيم كه با پرخاشگري نسبت به اين امر با پرستار برخود كنيم لذا رفتار خوب يا بد پرستار به نوع برخورد مابرميگردد (141324)
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۱۲:۰۱
شما احتمالا زیاد با بیمارستان سرو کار نداشتید تا ببینید مردم نسبت به پرستاران بیشتر ادبیات تند و پرخاشگرانه دارند یا پرستاران نسبت به مراجعین در ضمن پرستاران در ایران نیمی از وظایف خودشان را هم انجام نمی دهند و همه را به گردن همراهان بیمار می اندازند. (141366)
يك پرستار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۱۲:۲۱
دوستان، وقتي بخشي با 15 الي 20 تخت را در طي شب تنها دو پرستار اداره ميكنه، كه حقوق و كارانه شان، هم خيلي كمه و با تاخير پرداخت ميشه، ساعات كاري شان از خيلي مشاغل بيشتر و سخت تر هم هست، اگر هر دو اون عزيزان تا صبح چشم رو هم نگذارند، باز چطوري انتظار داريد بتونن رضايت همه رو جلب كنن؟ داروها بايد سر ساعت تزريق بشه، علائم حياتي چك بشه، آزمايشات انجام بشه، يكي تب داره بايد با پزشك مربوطه صحبت بكنه، دستورات اجرا بشه، حالا فكر كن يه مريض بدحال هم تو بخش باشه، واقعا، انصافا، شما بگيد امكان پذيره؟ عزيزان بعضي هاتون زياد فيلمهاي پزشكي رو از ماهواره ها ميبينيد فكر ميكنيد اينجا هم اونور آبه!
ما تو بخش اينقدر خسته ميشيم كه گاهي به مرز جنون ميرسيم. (141384)
محمد حياتي/ شاهين شهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۲۲:۰۰
جناب آقاي وزير ملتمسانه استدعا داريم پديده ي زشت زير ميزي را كه بصورت آشكارا از مردم گرفته مي شود از جامعه ي پزشكي كشور حذف گردد.
چون من هم مجبورم چند روز آينده ناخواسته به اين پديده ي شوم تن دهم چون مجبورم .......... (141239)
زری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۱۷:۴۳
حرف دل خیلی ها...
ما هم 4 ماه پیش واسه عمل قلب پدرم 8 میلیون زیر میزی دادیم.... ما هر جور بود این مبلغ را تهیه کردیم اما قلب آدم از حرکت می ایستد اگر که نتوانی برای عزیزت کاری کنی......نظام بیمه را برای همه احیا کنید، بیمه ای قانونمند.... (141655)
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۲۲:۵۴
دكتر جان!
با اين اوصاف چرا مي خواهيد يكي از مسببين اين وضع و از مخالفين مسلم جناب دكتر روحاني را به عنوان معاون دانشجويي خود منصوب و دانشجويان علوم پزشكي را به بدبختي بكشانيد؟! (141257)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۰۰:۱۸
واقعا وقتش رسیده است که وزارت بهداشت دولت جدید نظارت شدیدتری نیز بر تولیدات و عرضه مواد غذایی داشته باشد. الان وضعیت تولید مواد غذایی اسفبار و نظارت واقعا صفر است( قابل توجه متولیان بهداشت دولت قبلی که باعث چنین وضعیتی هستند!!!). یه نگاهی به فعالیت نظارتی وزارت بهداشت آمریکا بر رستورانها این کشور کافی است که متوجه شویم وزارت بهداشت این کشور چقدر در سلامتی افراد جامعه موثر است. دو سال قبل وزارت بهداشت آمریکا متوجه شد که بعضی رستورانهای این کشور برای بالابردن فروش، در پخت غذا از نمک بیشتری استفاده می کنند.(چون غذای پرنمکتر خوشمزه تر است) به خاطر این کار وزارت بهداشت آمریکا قوانین سفت و سختی را در رابطه با مقدار نمک در غذاهای رستورانها و اغذیه فروشیها اعمال و به طور کامل اجرا کرد که در سفر اخیرم به آمریکا این را مشاهده کردم و واقعا قابل تحسین است.
در کشور ما واقعا وزارت بهداشت چقدر بر تولید ماست، سوسیس کالباس ،نان و سایر اقلام مواد غذایی نظارت دارد؟؟؟؟؟؟ دولت جدید باید هر چه سریعتر کارهای نظارتی خودرا بیشتر کند. بیشتر بیماری ها به خاطر این مسئله است. پیشگیری بهتر از درمان است. (141290)
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۰۰:۴۹
اگه مي خواهيد مقايسه كنيد بين پرستار هاي اينجا و كانادا و آمريكا لطفا درآمد و وضع مالي آن ها را هم با هم مقايسه نماييد تا وقتي مشكلات معيشتي نيروي انساني را برطرف نكرده ايد نمي توانيد از او انتظار فرشته خو بودن داشته باشيد ضمن اين كه چنين كار هايي محيطي سخت و خشن دارند و خود به خود خلق انسان را تنگ مي كند تحمل درد و رنج هم نوع سخت است (141296)
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۱۲:۴۸
مگر بقیه مردم سطح درامدی شان با مردم غرب قابل قیاس است؟! در ضمن پرستاران در کشور های غربی هم وضعیت معیشتی بالایی ندارند و درآمدشان مانند بسیاری از مشاغل دیگر است و بسیار هم گاها از این مسئله نالان هستند. عامل اصلی کیفیت بالا خدمات پزشکی در کانادا ترس پزشکان/پرستاران/مراکز/بیمارستانها از قانون و برخورد های قانونی است.

در ضمن رفتار نادرست پرستاران در ایران ارتباط زیادی با در آمد ندارد می دانید چرا چون بسیاری از پزشکان در امد های نجومی دارند ولی رفتارشان همانطور که وزیر اشاره کرد بسیار زشت است اگر درامد عامل اصلی بود انووقت جامعه با معضل رفتار زشت پزشکان روبرو نبود، مشکل در قوانین است باید بر رفتار پرستاران و پزشکان نظارت جدی شود و برخوردهای جدی صورت بگیرد تا مسئله حل شود. (141402)
حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۰۷:۳۳
با عرض سلام
جناب وزير محترم اينجانب حدود يكسال پيش رفتم دندان پزشك پس از عصب كشي وگرفتن 200 هزارتومان پول بدليل اينكه دندانم مدام عفونت مي كرد مجددا به دندانپزشك مراجعه و ايشان من را به يك متخصص معرفي كرد و پس معاينه(حدود دو ثانيه) و گرفتن 20 هزار تومان و دادن نوبت براي عصب كشي مجدد هزينه آن 450 هزار تومان بدون پر كردن و هرينه پر كردن توسط دكتر عمومي 200 هزار تومان كل هزينه براي يك دندان مي شود 870 هزار تومان سوال ما از جناب وزير اين مي باشد درآمد يك دكتر در ما بايد چقدر باشد درآمد يكروز آن به انداز كل درآمد يك مهندس با سابقه 18 سال مي باشد آيا نبايد يك سنخيت بين درآمد دكتر هاي كه برج ساز شده اند با ديگران داشته باشد وانگهي نبايد هيچ نظارتي بر كار آنها باشد همين دكتر خيلي راحت مي تواند بجاي 450 هزارتومان 600 هزار تومان از مردم طلب بكند كسي منكر اين نمي باشد كه پزشكان محترم از امكانات خوب بر خوردار باشند ولي چقدر ؟ (141316)
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۰۸:۲۷
آقای وزیر چرابعضی حرفهارا فقط بلدین کپی کنین سری به بیمارستانهابزنید اصلابعضی از بیمارستانها خدمات ارائه نمی دن ونظارتی هم درکار نیست وبرای یک شب بستری شدن یک بیمارستان درجه 3بیشتر از هتل 5ستاره وجه اخذ میکند تلاش کنید وضع بیمارستانها خصوصا بیمارستانهای خصوصی سروسامان پیدا کند.یه فکری هم به حال ارباب رجوع بکنید .موفق باشید (141320)
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۰۸:۴۹
جناب آقای وزیر چرا در مورد اختلاف چند صد برابردرآمد پزشکان عمومی با آقایان متخصص صحبت نکردید چرا باید در یک بیمارستان دولتی در همدان(بعثت) یک پزشک عمومی کارانه زیر پانصدهزارتومانی دریافت کند اما یک متخصص ارتوپد بالای پنجاه میلیون کارانه بدون تاخیر دریافت کند و پرسنل معمولی هم چند ماهه که از دریافت کارانه زیر دویست هزار تومانی محروم هستند. (141323)
ﺣﻤﻴﺪ
United States
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۰۹:۵۸
ﻋﺰﻳﺰ ﺩﻝ ﺑﺮﺍﺩﺭ!
ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﯼ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﮐﻨﺶ و ﻭﺍﮐﻨﺶ ﺩﻭﺳﻮﻳﻪ ﺍﺳﺖ.ﭘﺰﺷﮏ ﺍﻭﺭﮊﺍﻧﺲ ﻫﻢ ﻣﺜﻞ ﺷﻤﺎ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻫﻤﺎﻥ ﺷﻬﺮﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﻴﮑﻨﺪ. ﻣﻄﻤﺌﻨﺎ ﻫﺮ ﻃﻮﺭ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﮐﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﺎ ﻃﺮﻑ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﻴﮑﻨﻴﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺩﺭ ﺗﺎﮐﺴﯽ، ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻩ،ﺍﺩﺍﺭﺍﺕ،ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ و ﺣﻴﻦ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﺎﺯﭘﺲ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.
ﺍﻳﻦ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﺜﻼ ﺩﺭ ﺍﮐﺜﺮ ﺷﺌﻮﻥ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﺩﮐﺘﺮ ﺧﺮﺍﺏ ﺷﻮﺩ و ﺑﻌﺪ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﻣﺎﻧﺪﺩ ﻳﮏ ﺟﻨﺘﻠﻤﻦ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﮐﻨﺪ. ﻫﻤﻴﻨﮑﻪ ﺧﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﮐﻠﻤﻪ ﮔﺮﮒ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻳﮏ ﭘﺰﺷﮏ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻴﮑﻨﻴﺪ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺟﻮﺍﻧﯽ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺎ ﺷﺐ ﺑﻴﺪﺍﺭﯼ و ﺍﺳﺘﺮﺱ و ﺍﻣﺘﺤﺎﻧﻬﺎﯼ ﺟﺎﻧﮑﺎﻩ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪﻩ،ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﮐﺴﻴﮑﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﻗﻀﺎﻭﺗﯽ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺑﻪ ﺻﺮﻑ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻘﺮﺍﻁ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺖ ﺷﻤﺎ ﺁﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺩﻟﺘﺎﻥ ﻣﻴﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﻋﺪﻳﺪﻩ ﻣﺎﻟﯽ و ﺭﻓﺘﺎﺭﯼ ﺯﻳﺎﺩﯼ ﺑﺮ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺗﺤﻤﻴﻞ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺎﻳﺴﺘﯽ ﺍﺻﻼﺡ ﺷﻮﺩ. ﺍﻣﺎ ﺍﺻﻼﺡ ﻳﮏ ﻗﺴﻤﺖ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺻﻼﺡ ﺳﺎﻳﺮ ﻗﺴﻤﺘﻬﺎ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭ ﻧﻴﺴﺖ. . ﻳﮏ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺷﺨﺺ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺭﻡ: ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﺍﺯ ﺯﺣﻤﺘﮑﺶ ﺗﺮﻳﻦ و ﻓﺮﻫﻴﺨﺘﻪ ﺗﺮﻳﻦ ﻗﺸﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﻴﺎﻧﺪﺍﺯﻳﺪ. ﻣﺴﻠﻤﺎ ﺍﻳﻦ ﺭﻓﺘﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﺷﻤﺎﺭﺍ ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﺎﺯﺧﻮﺭﺩ ﻧﻴﺘﻬﺎ و ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﯼ ﻓﺮﺻﺖ ﻃﻠﺒﺎﻧﻪ و ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﮔﺮﻳﺰﺍﻧﻪ ﻣﺎ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﮐﻼﻡ ﺁﺧﺮ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﺍﮔﺮ ﻣﻴﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﺩﺭ ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﻋﻼﻑ ﺷﻮﻳﺪ ﺍﺯ ﮐﻠﻤﻪ ﻭﻇﻴﻔﺘﻪ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻴﺪ! ﮐﻠﻤﻪ ﮐﺎﻧﺎﺩﺍ و ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻧﻈﺮﺍﺕ ﺧﻮﺍﻧﺪﻡ ﻗﻠﻘﻠﮑﻤﺎﻥ ﺁﻣﺪ! (141328)
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۳ ۱۲:۵۳
تا زمانی که رابطه پزشک و بیمار از نظر مالی وجود داشته باشد نظام سلامت در کشور درست نخواهد شد به نظر من نام مجلس را باید بیمارستان گذاشت چون حداقل بیش از نیمی از مجلسیان پزشک هستند. (141405)