به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۸ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب : ۱۷۴۹۴۵

سیل گلستان سهم خزر می‌شود؟

گروه جامعه: استاد دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر کم‌سابقه بودن بارش‌های اخیر کشور گفت: یک هفته طول می‌کشد تا سیل گلستان فروکش کند.
سیل گلستان سهم خزر می‌شود؟
کامران داوری متخصص حوزه منابع آب در پاسخ به این پرسش که تخلیه سیل گلستان چقدر زمان می‌برد؟ گفت: با توجه به شیب بسیار کم در بخش‌های گرگان، پیش‌بینی می‌شود که احتمالاً در بیشتر مناطق سیل‌زده گلستان حداقل تا یک هفته طول می‌کشد تا آب فروکش کند. وی با اشاره به طوفان تاریخی کاترینا در ایالت‌های مرکزی آمریکا، اظهار کرد: در جریان این حادثه حدود یک ماه طول کشید تا برخی مناطق از زیر آب خارج شود.

این متخصص حوزه منابع آب در مورد سرنوشت سیلاب‌های گلستان و مازندران، گفت: طبیعتاً تمام آب‌های جاری به گودال‌هایی که در طبیعت وجود دارد، سرازیر می‌شوند و گودال منطقه گلستان و مازندران دریای خزر است. سیلاب همه رودخانه‌های حاشیه خزر از جمله اترک، ارس و ولگا در این دریا تخلیه می‌شود که سهم خزر از آن است. معمولاً خزر از همین سیلاب‌ها تغذیه می‌کند و در غیر این صورت تراز آن افت می‌کند.

داوری با بیان اینکه سیلاب‌ها هدر نمی‌شود، گفت: البته برای اینکه ویرانی نداشته باشد بهتر بود که با ابزار و تجهیزاتی از قبل پیش‌بینی شده در هنگام بارش این آب را در خاک نفوذ می‌دادیم تا منابع آب زیرزمینی از این مسیر تغذیه کنند و این مهم هم از طریق آبخیزداری میسر بود.

این استاد دانشگاه در مورد سابقه وقوع سیل در استان گلستان با بیان اینکه در ۲۵ سال اخیر چندین بار سیلاب‌های مخرب در گلستان رخ داده، و حتی در مواردی این سیلاب‌ها منجر به تخریب چند باره جاده بجنورد-گلستان شده است، گفت: برای مقایسه سیل اخیر گلستان می‌توان به سیل سال ۱۳۶۵ اشاره کرد که در آن سال یک سیستم بارشی از سمت اقیانوس هند وارد ایران شد و از شدت بسیاری برخوردار بود و توانست استان‌های کرمان، یزد و شیراز را تحت تاثیر قرار دهد. با این وجود سامانه بارشی چند روز اخیر باعث وقوع سیل در گلستان و تعداد دیگری از استان‌ها شد؛ می‌توان ادعا کرد سیتم نادری بود که علاوه بر شدت بالا، پهنه گسترده‌ای از مناطق ایران را در برگرفت و شاید هر چند ده سال یکبار تکرار شود.
مرجع : ایسنا