به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۳۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۱۱ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب : ۱۷۵۰۸۳
ورود ۱۸۰۰ متر مکعب آب بر ثانیه به کرخه

برای مهار سیلاب؛ دریچه‌های سد دز کاملا باز شد

گروه جامعه: مدیرعامل سد و نیروگاه دز گفت: دبی خروجی سد دز به منظور مهار سیلاب ناشی از بارش ها و حفظ تراز آب دریاچه سد در روز یکشنبه به میزان یکهزار و ۸۰۰ مترمکعب افزایش یافت.
برای مهار سیلاب؛ دریچه‌های سد دز کاملا باز شد
سعید رئوفی نسب افزود: خروجی آب سد دز تا پیش از این به یکهزار و ۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسیده بود که پس از رصد میزان بارش ها، آورد رودخانه دز و بر اساس محاسبه اطلاعات دریافتی و با هماهنگی سازمان آب و برق خوزستان به یکهزار و ۸۰۰ مترمکعب افزایش یافت. وی با اشاره به اینکه سیلاب از بلایای طبیعی بوده و هم اکنون تعداد زیادی از استان های کشور درگیر آن هستند، گفت: هم اکنون حجم آب ورودی به سد دز یکهزار و ۳۰۰ مترمکعب است. رئوفی نسب ارتفاع کنونی آب سد را ۳۴۷ متر اعلام کرد و افزود: اوضاع در حال کنترل بوده و مردم ضمن بی توجهی به شایعات، اخبار موثق را فقط از رسانه های رسمی و معتبر دریافت و به هشدارها توجه جدی کنند.
وی گفت: مردم شهرها و روستاهای پایین دست از حریم رودخانه دز فاصله بگیرند. بارش شدید باران در بالادست در چند روز گذشته موجب افزایش حجم آب ورودی سدهای کرخه و دز در شما خوزستان شده است.
ژ

هشدار و آماده باش برای مقابله با سیل در کلیه استان های ایران
در پیش بودن بارش های شدید باران در مناطق جنوبی، غربی، مرکزی و شمال ایران سبب شده است تا مسئولان دولتی و نهادهای مدیریت کننده بحران نسبت به جاری شدن مجدد سیلاب در بسیاری از استان های کشور هشدار بدهند. خوزستان از جمله این استان ها است که برای یازده روستای آن دستور تخلیه صادر شده و مقامات محلی از ساکنان این مناطق خواسته اند ضمن توجه به هشدارها به توصیه های مطرح شده از سوی ستاد مدیریت بحران مبنی بر ترک محل سکونت خود عمل کنند.با توجه به شرایط موجود غلامرضا شریعتی،استاندار خوزستان روز شنبه از ساکنان روستاهای هم‌جوار رودخانه‌های دز، کارون و کرخه خواسته بود در برابر هشدار تخلیه مقاومت نکنند.

هشدار وزیر کشور
وزیر کشور ضمن هشدار در باره موج جدید بارندگی ها در سراسر کشور و احتمال جاری شدن سیلاب های جدید گفته است «تدابیر لازم برای همه استان‌ها به ویژه استان‌های خوزستان، گلستان و لرستان که در این زمینه در اولویت قرار گرفته اند، اندیشیده شده است.» رحمانی فضلی که در نشست شب گذشته ستاد مدیریت بحران سخن می گفت ضمن تاکید مجدد بر آمادگی لازم همه نهادها برای پیشگیری از حوادث احتمالی ناشی از بارش‌های پیش بینی شده در روزهای پیش رو افزود: «پیش‌بینی شده است که از امشب تا چهارشنبه که سامانه بارشی جدیدی وارد کشور می‌شود برنامه‌ریزی و آمادگی لازم وجود داشته باشد و همچنین تدابیر لازم اندیشیده شود.» رحمانی فضلی که ریاست ستاد مدیریت بحران کشور را نیز بر عهده دارد از خوزستان به عنوان یکی از اولویت های مورد توجه برای پیشگیری خطرات ناشی از سیل نام برد و علت این مسئله را پیش بینی بارش فراوان، وارد شدن سیلاب از سایر استان ها و همچنین ذوب شدن برف در برخی مناطق این استان ذکر کرد. وزیر کشور ایران همچنین با اشاره به شرایط ویژه در استان های گلستان و لرستان یادآور شد: «به همه استان‌ها آماده باش داده شده و قرار است مرخصی کارکنان کلیه دستگاه های اجرایی مرتبط با مدیریت سیل ظرف سه چهار روز آینده  لغو شود.»

تصویر هوایی از رود کارون در اهواز
 
انفجارهای جدید برای مهار سیل در گلستان
بر اساس آخرین خبرها سپاه پاسداران برغم انتقاد های اخیر رئیس جمهوری بار دیگر برای باز کردن مسیر خروج آب در برخی از مناطق سیل زده در استان گلستان اقدام به تخریب انفجاری کرده است. محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران در جریان بازدید از مناطق سیل زده این استان به صورت ضمنی در پاسخ به انتقاد ای اخیر حسن روحانی ابراز تاکید کرد: «امیدواریم با انفجارهایی که صورت می‌گیرد دیگر به ما تهمت اینکه آب را از این طرف به آن طرف انتقال می‌دهیم، نزنند؛ چون اینجا نقطه‌ای است که آب باید خارج شود.» انفجار بخشی از مسیر خط آهن گرگان-اینچه‌برون در شمال شهر آق‌قلا و تخریب انفجاری جاده «چارقلی-گمیشان» که چند روز پیش توسط امدادرسانان سپاه در استان گلستان صورت گرفته بود واکنش انتقاد آمیز رئیس جمهوری را به همراه داشت.

حسن روحانی در بخشی از سخنان خود در جمع اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران تصریح کرده بود: «در آق قلا وقتی مصب رودخانه در لب دریا را دیدم مشخص بود که اختلاف زمین با دریا خیلی کم است. این اختلاف تنها شش متر است. من با هلی کوپتر رفتم دیدم. جاده ها و راه آهن را شکافتند و این هیچ تاثیری ندارد زیرا آب از جایی به جای دیگر رفته است.» روحانی با طرح این انتقاد ها همچنین یادآور شد که شکافتن خط آهن و جاده ها تنها باعث جابجایی آب از آق قلا به گمیشان شده و کمک به تخلیه کلی سیلاب نکرده است. بر اساس آخرین خبرها شمار قربانیان سیلاب و حوادث ناشی از آن که از بیست و هفتم اسفند بسیاری از استان های ایران را تحت تاثیر قرار داده به چهل و پنج نفر افزایش پیدا کرده است.
برچسب ها: سد دز