به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۱۲ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۱۷۵۰۹۴

این محله در انتظار سیلاب است

گروه جامعه: شهر سوسنگرد مرکز شهرستان دشت‌آزادگان، در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال غربی اهواز، اکنون در پی افزایش دبی رودخانه کرخه و بالا آمدن آب، در معرض خطر سیلاب قرار گرفته‌ است.
این محله در انتظار سیلاب است
 با توجه به آبگرفتگی پارک‌ها و خیابان‌ها در اطراف برخی مناطق مسکونی سوسنگرد، هشدارهای لازم به اهالی محل داده شده تا در صورت نیاز مردم منطقه"کوی خزعلی" شهر سوسنگرد منازل خود را تخلیه کنند اما مردم از نبود اردوگاه جهت اسکان اضطراری می‌گویند و مسئولان استانی هم نظر دیگری دارند.پارک محله‌ای کوی خزعلی که در مجاورت منازل مسکونی قرار دارد، به طور کامل زیر آب رفته است اما مردم همچنان به هشدارها توجه نمی‌کنند  و کودکان در کنار آب و گاهی در میان آب مشغول بازی هستند.با کمک مردم و نیروهای جهادی، بسیجی و برخی ادارات تلاش برای خاکریزی و ترمیم سیل‌بندها جهت جلوگیری از ورود آب به منازل مردم در حال انجام است اما مردم با کمبودهایی از جمله نبود بیل و گونی مواجه هستند.در این بین اهالی درباره حضور نداشتن چند روزه فرماندار دشت‌آزادگان در محل عملیات می‌گویند و در بازدید استاندار خوزستان از این منطقه در این خصوص گلایه می‌کنند. در بازدید استاندار از مناطق خزعلی و مالکیه در سوسنگرد، جای خالی فرماندار دیده می‌شود.

کجا برویم؟
بهرام زهرونی یکی از ساکنین منطقه خزغلی می‌گوید: به ساکنین این منطقه و برخی دیگر از مناطق هشدارهایی جهت جابه‌جایی داده شده اما اردوگاه یا مکانی برای اسکان ما در نظر گرفته نشده است. بعضی از اهالی این محله دامدار هستند و حتی احشام و دام‌های خود را جابه‌جا نکرده‌اند.قریب سیاحی یکی دیگر از اهالی این منطقه می‌گوید: پیش از این هیچ امکاناتی برای خاکریزی وجود نداشت اما اکنون برای جلوگیری از ورد آب به شهر ماشین‌آلاتی را به منطقه آورده‌اند.وی می‌افزاید: اگر جایی برای جابه‌جایی و سکونت ما باشد به آنجا می‌رویم ولی در حال حاضر جایی برای جابه‌جایی نداریم.

وضعیت سوسنگرد و رفیع از زبان استاندار خوزستان
غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در حاشیه بازدید از سوسنگرد و هویزه در جمع خبرنگاران اظهار می‌کند: در منطقه خزعلی و مالکیه که خطر سیل وجود داشت، به دلیل اینکه سطح شهر از رودخانه کرخه پایین‌تر است، شهر دچار آبگرفتگی شده بود اما با کار جهادی و با فعالیت بیش از 95 کمپرسی عملیات خاکریزی، احداث دایک و سیل‌بند، انجام و از نفوذ آب به شهر جلوگیری شده است.وی می‌افزاید: مردم نسبت به وضعیت شهر انتقاداتی داشته‌اند که برخی از آنها در حوزه شهرداری است اما در حوزه مقابله با سیل کارهای خوبی شده که همچنان ادامه دارد.شریعتی بیان می‌کند: فعلا نیازی برای جابه‌جایی ساکنان  منطقه خزعلی نیست اما در صورت نیاز، شرایط لازم و اردوگاهی برای اسکان موقت آنها فراهم شده است. در حال حاضر مناطق خزعلی و مالکیه در شرایط نسبتا خوبی قرار دارند.استاندار خوزستان در خصوص حضور نداشتن فرماندار دشت‌آزادگان در چند روز گذشته در منطقه خزعلی گفت: فرماندار دشت‌آزادگان در جلسات حضور دارد و تذکر لازم را به وی خواهم داد.

توضیح درباره وضعیت دایک شهید باکری 
وی تصریح می کند: همچنین در شهر رفیع شهرستان هویزه با اقدامات انجام شده سطح آب رودخانه پایین آمده و خطر شکسته شدن سیل‌بندها کاهش یافته است؛ البته برخی شهروندان بر اساس تجربیاتی که دارند نسبت به نقطه‌ای که شکسته شده اعتراض و اعتقاد داشتند این امر آب را به پشت شهر باز می‌گرداند و شهر در خطر می‌افتد.وی ادامه داد: در این راستا سیل‌بندها را تقویت کرده‌ایم و که این کار جواب داده و شهر را نجات داده‌ایم. در عین حال سعی کرده‌ایم عرض بخشی که با بیل باز شده بود و به علت فشار آب گسترش یافت را کاهش دهیم تا شهر در خطر قرار نگیرد.استاندار خوزستان بیان می‌کند: دایک مرزی شهید باکری نیز در نقطه‌ای شکسته شده بود تا آب را به سمت تالاب هورالعظیم هدایت کند اما در نقاط ایده‌آل نبود و مشکلاتی پیش آورده بود و موجب اعتراض مردم شده بود که از سپاه پاسداران درخواست کردیم تا نقاط ایده‌آل را بشکنند و راه را باز کنند که اکنون آب به سمت تالاب هورالعظیم جریان دارد و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی عنوان می‌کند: برای اطمینان خاطر شهروندان درخواست کردیم که در کار لوله‌گذاری در این نقطه انجام و مسیر بسته شود. در صورتی که خطری شهر را تهدید کند لوله باز می‌شود و شرایط را برای هدایت آب به سمت تالاب مهیا می‌کنیم و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد آب نگهداری خواهد شد و طبق نظر شهروندان اعمال می‌کنیم.  خوشبختانه اکنون رفیع در وضعیت تثبیت شده قرار دارد.استاندار خوزستان می‌گوید: با کار کارشناسی، علمی، و طبق نظر کارشناسان سایر سازمان‌ها و با استفاده از تجربیات مردم منطقه سعی می‌کنیم  کمترین خسارات را داشته باشیم.وی با اشاره به خسارت برخی کشاورزان، بیان می کند: آقای رییس جمهور در سفر خود به اهواز ضمن تشکر از کشاورزانی که فداکاری کردند تا مزارع آنها را از بین ببریم قول دادند خسارت کشاورزان پرداخت شود و مشکلی از این بابت نیست. به کشاورزان مخصوصا مردم رفیع و سوسنگرد تضمین می‌دهیم که خسارت کشت آنها را پرداخت خواهیم کرد و از این بابت نگرانی وجود ندارد.شریعتی در خصوص آخرین وضعیت روستاهای دیگر گرفتار سیلاب در خوزستان می‌گوید: تاکنون بیش از 23 روستا در خوزستان تخلیه شده‌اند که برخی از آنها دچار آبگرفتگی شده‌اند و برخی از باب احتیاط بوده است. همچنین دور روستاها در حال تحکیم است تا مشکلی ایجاد نشود.

خوزستان شرایط سختی را سپری می‌کند
وی عنوان می‌کند: سامانه‌های بارشی روز به روز در حال تقویت هستند و تاکنون در کوهرنگ در حوضه کارون 67 میلیمتر بارندگی گزارش شده است. روز گذشته به ما اعلام شد طی پنج روز آینده یک میلیارد و 81 میلیون مترمکعب دیگر وارد خوزستان می شود.  اکنون شرایط  سختی را سپری می‌کنیم.پشت سد کرخه 5.2 میلیارد مترمکعب آب وجود دارد که این سد تاکنون این میزان آب را تجربه نکرده استاستاندار خوزستان توضیح می‌دهد: اکنون پشت سد کرخه 5.2 میلیارد مترمکعب آب وجود دارد. این سد تاکنون این میزان آب را تجربه نکرده است. اگر سد کرخه نبود این میزان آب به پایین‌دست هدایت می‌شد. اکنون متوجه می‌شویم سدها چه خدماتی دارند انجام می‌دهند. این میزان آب در سد کرخه ذخیره شده است و بعد در کشت تابستانه به ما کمک می‌کند. همچنین تولید کشور را افزایش و خسارات مردم را کاهش می‌دهد.

وی می.افزاید: اکنون شرایط در کرخه حساس است اما در حال کنترل وضع هستیم. شرایط در حوضه دز نیز به همین منوال است. سایر حوضه‌های آبریز خوزستان تحت فشار هستند اما نگران نیستیم و امیدواریم با تدبیر و برنامه‌ریزی این شرایط را طی کنیم.در زمستان سال 97 سیل‌بند برخی روستاهای دشت‌آزادگان شکست و موجب مشکلاتی برای مردم ایجاد شد. همچنین با شکسته شدن سیل‌بندهای هویزه، شهر رفیع از توابع این شهرستان در معرض سیلاب قرار گرفت و آب در شهر جاری شد اما اکنون وضعیت در این شهرها پایدار است.با توجه به بارندگی‌های پیش رو و همچنین سر ریز بارش‌های استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و لرستان طی دو روز آینده به خوزستان و تقریبا تکمیل ظرفیت سدهای خوزستان، از بابت وقوع سیلاب در خوزستان نگرانی وجود دارد اما تاکنون شرایط کنترل شده است. باید دید شرایط خوزستان در روزهای آینده چگونه مدیریت خواهد شد؟
مرجع : ایسنا
برچسب ها: سیلاب