به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۱۲ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۱۷۵۱۱۰

گزارشی از تمهیدات برای سیل در لرستان

گروه جامعه: معاون آب منطقه‎ای لرستان گفت: جای نگرانی در راستای سرریز سد مروک دورود وجود ندارد.
گزارشی از تمهیدات برای سیل در لرستان
 
اختصاص 1000 فضای ورزشی برای اسکان سیل‎زدگان لرستان
وزیر ورزش و جوانان از اختصاص یک‎هزار فضای ورزشی برای اسکان سیل‎زدگان خبر داد. مسعود سلطانی‎فر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دنبال نزول رحمت الهی و بارندگی‌هایی اخیر، شاهد وقوع سیلاب در برخی مناطق بودیم.
وی تصریح کرد: در این بارندگی‌ها ضمن تقویت ذخایر و منابع آبی کشورمان در تعدادی از استان‌ها هموطنان به خاطر سیل و مشکلات جنبی بارش‌ها دچار مشکل شدند و خانه‌های آنها دچار آب گرفتگی شد.
وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰ استان کشور درگیر سیل هستند که از ابتدای این بارندگی‌ها مجموعه دولت با تاکید رئیس جمهور وارد صحنه شدند تا عملیات امداد و نجات و پشتیبانی را شروع کنند.
سلطانی‎فر اضافه کرد: بیش از یک‎هزار مکان ورزشی در اختیار ستاد مدیریت بحران کشور است که ۵۰۰ تا از آنها استفاده شده و بقیه هم آماده هستند که در اختیار سیل زدگان و مسافران نوروزی قرار بگیرند.
وی بیان کرد: برای حمایت و پشتیبانی از اقدامات استان‌های درگیر سیل، اعتبار خوبی برای کمک به هیئت‌های ورزشی روز شنبه ابلاغ کرده‌ایم که در اختیار هیئت‌ها قرار گرفت تا بتوانند به امر پشتیبانی برسند.

اولویت کاری ترمیم 17 نقطه‎ در مسیر آسیب‎دیده است
وزیر راه و شهرسازی گفت: اجرای باند دوم جاده خرم‎آباد به پلدختر از اولویت‎های وزارتخانه است.
به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جاده خرم‎آباد به پلدختر از راه‎های شریانی بوده و اجرای باند دوم آن از اولویت‎های وزارتخانه است.
وی تصریح کرد: کارشناسان معتقد هستند با توجه به موقعیت جغرافیایی این منطقه و مجاورت این محور در کنار کوهستان و رودخانه کشکان، با ایجاد واریانت در نقاط بحرانی و تغییر شیوه در انجام کار می‎توان آسیب پذیری این محور را به حداقل رساند.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مهمترین برنامه بلند مدت برای این مسیر به خدمت گرفتن مشاورین جهت مطالعه مسیر است تا با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان و پس از تهیه نقشه‎ها، مطالعات لازم و تامین اعتبار، با ایجاد واریانت ضمن افزایش ایمنی این قسمت از محور خرم‎آباد به پلدختر را از بلایای طبیعی مصون نگه‎ داریم.
اسلامی اضافه کرد: اولین و مهمترین اولویت کاری ما در این محور با توجه به 17 نقطه‎ای که در این مسیر آسیب‎دیده، ترمیم، ایجاد یک جاده موقت با ایمنی بالا برای برقراری ترافیک است که اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل راهداری و حمل و نقل استان با تمام توان در حال انجام است.
مردم محل‎های ساحلی خرم‎رود را ترک کنند
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم‎آباد گفت: مردم محل‎های ساحلی خرم‎رود را ترک کنند.
به گزارش ایسنا، حمیدعلیرضایی با اعلام این خبر، اظهار کرد: با توجه به بالا آمدن سطح آب خرم‎رود وضعیت اضطراری اعلام شده و اهالی محله‎های نوارهای ساحلی خرم‎رود باید منازل خود را ترک کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به اقدامات پیشگیرانه، شدت بارش‎ها و حجم آب به اندازه‎ای است که وارد منازل حاشبه رود شد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم‎آباد اضافه کرد: متاسفانه خرم ‎رود در حدفاصل پل شهدا و پل صفوی طغیان کرده و موجب وارد شدن خسارت به برخی زیرساخت‌ها و ورود آب به منازل ساحلی شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن لرستان از بروز خسارت به بیش از ۳۶۰۰ واحدمسکونی در جریان سیل اخیر خبر داد.
به گزارش ایسنا، مسعود رضایی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان، گفت: در جریان سیل اخیر به بیش از ۳۶۰۰ واحد مسکونی خسارت وارد شد.
رضایی افزود: ماشین‌آلات سنگین بنیاد مسکن لرستان در ساعات اولیه وقوع سیل در اختیار ستاد مدیریت بحران استان قرار گرفته و بمنظور بازگشایی و پاکسازی محورهای مسدود شده بر اثر سیل در شهرستان‌های خرم آباد، دلفان، پلدختر، رومشکان و منطقه گردشگری بیشه به محورهای آسیب دیده از سیل اعزام شدند.
وی ادامه داد: کار ارزیابی خسارت واحدهای آسیب دیده ازسیل در ۱۱ شهرستان لرستان به انجام رسیده که جمعا بالغ بر ۳۶۰۰ واحد از سیل اخیر دچار خسارت شده‌اند که از این تعداد ۷۷۳ واحد آن مربوط به واحدهای شهری بوده و یکصد و دو واحد آن احداثی و مابقی تعمیری می‌باشند.
مدیر کل بنیاد مسکن لرستان با اشاره به آسیب دیدن بالغ بر ۲۸۰۰ واحد مسکونی روستایی در سیل اخیر افزود: از این تعداد ۱۷۲۰ واحد احداثی و ۱۱۶۵ واحد آن نیازمند تعمیر می باشند.
رضایی با اشاره به موج دوم بارندگی در استان لرستان افزود: پیش بینی می‌کنیم آمارهای اعلام شده از خسارات وارده به ۲ برابر افزایش یابد.
وی ادامه داد: تعداد خانوارهای روستایی در لرستان 173 هزار بوده که 153 هزار مسکن روستایی در روستاهای استان موجود است که از این تعداد 103 هزار واحد از تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی بهرمند شده اند و تعداد ۵۰ هزار واحد مسکن روستایی نیازمند مقاوم سازی هستند.
مدیرکل بنیاد مسکن لرستان با این عنوان که تعداد ۴۹ روستا در لرستان دچار رانش شده‌اند، افزود: به‌منظور جلوگیری از بروز تلفات جانی تعداد ۶ روستا تخلیه شده که با استفاده از چادرهای هلال احمر اسکان موقت شده‌اند.

رانش لایه‎های زمین شهر دورود را تهدید می‎کند
مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان گفت: رانش لایه‎های زمین شهر دورود را تهدید می‎کند.
رضا میرزایی با بیان این مطلب، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که شهر دورود را تهدید می‎کند بحث رانش لایه‎های زمین است.
وی با اشاره به رانش لایه‎های زمین در دامنه‎های کوه باباحر، افزود: این یک زمین لغزش قدیمی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان تصریح کرد: با توجه به ورود سامانه بارشی، این دامنه از آب اشباح شده و احتمال رانش زمین در لایه‎های متعدد در این دامنه ارتفاعات وجود دارد.
به گزارش ایسنا، رضا میرزایی در بازدید استاندار، نماینده ولی‎فقیه و مدیران دستگاه‎های اجرایی استان لرستان از سد مروک دورود، اظهار کرد: سد مروک دورود از نظر فنی و سازه‎ای یکی از بهترین سدهای لرستان است که در حین ساخت همه استانداردهای لازم در آن رعایت شده و هیچ‎گونه مشکلی ندارد.
وی تصریح کرد: حجم مخزن سد ۱۰۵ میلیون متر مکعب، حجم آب داخل مخزن ۹۷ میلیون متر مکعب، حجم آب ورودی به مخزن معادل ۷۲ متر مکعب در ثانیه و میزان تخلیه آب از دریچه تحتانی ۳۸ مترمکعب در ثانیه است و در حال حاضر حدود ۸ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی دارد.
مدیرعامل شرکت آب  منطقه‎ای لرستان خاطرنشان کرد: این سد با توجه به ورود سامانه بارشی از بامداد یکشنبه به استان لرستان، ظرف ۴۸ ساعت آینده سریز خواهد کرد.
میرزایی با بیان اینکه زیرساخت سرریز سد مروک به طور کامل سنگی است و فرسایش و آب شکستگی در آن اتفاق نمی‎افتد، افزود: با توجه به ظرفیت ۸ میلیون مترمکعبی خالی سد، آمادگی لازم برای مدیریت سیل ورودی از سمت سد کمال صالح و تخلیه پیک سیلاب از طریق سرریز وجود دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان ادامه داد: براساس پیش‎بینی و هواشناسی با ورود سامانه بارشی به استان از بامداد روز یکشنبه تا سه‎شنبه وقوع سیلاب در رودخانه تیره با دبی حدود ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه در زمان پیک محتمل است، لذا از همه اهالی روستاهای مسیر رودخانه تیره و خیابان‌های ساحلی رودخانه می‎خواهیم که منازل خود را ترک کرده و تا پایان روز سه‌شنبه و رفع بحران به مناطق امن پناه ببرند.

یک سوم دورود زیر آب می‌رود
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: یک سوم دورود زیر آب می‌رود.
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، کیان‌پور در حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد بحران استان لرستان، اظهار کرد: احتمالا امروز یک سوم دورود زیر آب می‌رود. باید فکری اساسی به حال ساختن سدهای لرستان شود.
کیان‎پور با بیان اینکه اگر ما سدها را می‌ساختیم الان وضع‌مان این نبود، افزود: ما هنوز نتوانسته‌ایم مردم را از نقاط خطرناک تخلیه کنیم.
مردم از تردد در مسیر سد مروک خودداری کنند
جانشین و مشاور مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان از آماده باش ۱۹۰ نفر از کارکنان و امدادگران جمعیت هلال احمر شهرستان دورود خبر داد.
به گزارش ایسنا، امیر حسین یوسفوند با اعلام این خبر، اظهار کرد: تعداد ۱۰ منطقه شهری و روستایی جهت اسکان اضطراری در شهرستان دورود شناسایی شده و همچنین ۱۸ مکان مسقف از جمله مساجد، مدارس، حسینیه‌ها، سالن‎های ورزشی و مصلای شهرستان دورود آمادگی کامل جهت برپایی چادرهای امدادی برای حادثه دیدگان احتمالی در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: تعداد ۸۴۰ دستگاه چادر مسافرتی در نقاط شناسایی ‌شده توزیع یا برپا شده همچنین ۳ تیم تخصصی سیلاب و یک تیم کوهستان و یک دستگاه قایق موتوری با خودرو آفرود توسط اعضای داوطلبان جمعیت به حالت آماده باش کامل در جمعیت هلال احمر شهرستان دورود مستقر است.
سرویس‎های اتوبوس پنج شهر لرستان تعطیل شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای لرستان گفت: سرویس‎های اتوبوس پنج شهر استان تعطیل شد.
به گزارش ایسنا، عباس شرفی با بیان این مطلب، اظهار کرد: با توجه به بروز سیلاب و بارندگی‎های شدید و به دلیل عدم اطمینان از ایمنی تردد، سرویس‎های اتوبوس در شهرهای کوهدشت، پلدختر، نورآباد، الشتر و چگنی برای امشب انجام نمی‎شود و تعطیل است.

حداقل امکانات را برای مدیریت بحران نداریم
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: حداقل امکانات را برای مدیریت بحران نداریم. محمد بیرانوندی، شامگاه یکشنبه ۱۱فروردین در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: حداقل امکانات را برای مدیریت بحران نداریم.

سدهای مطالعه شده ساخته شوند
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در جلسه مدیریت بحران استان، ایران را کشوری حادثه‌خیز دانست و گفت: با وجود حوادث طبیعی، کشور با اقتدار پیش می‌برد. وی با ذکر این مطلب که سال‌های گذشته با خشکسالی مواجه بودیم و مشکل کمبود آب شرب مهم‎ترین مسئله کشور بود، تصریح کرد: امسال سراسر کشور از نعمت باران برخوردار شده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه به دلیل خشکسالی نگران وضعیت ریزگردها بودیم، اظهارکرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور در تابستان سال گذشته تامین آب شرب مشهد بود.

وی به وجود تلخی‌های ناشی از سیل اشاره کرد و افزود: تمام استان‌های کشور با مشکلات سیل درگیر هستند.

جهانگیری، لرستان را یکی از کانون‌های بارندگی برشمرد و گفت: این ذهنیت که توجه بیشتری به استان‌های شمالی بوده و به مناطق جنوب غرب کمتر توجه شده اشتباه است؛ مگر می‌شود کسی مردمان با صفای لر را دوست نداشته باشد کمااینکه آرزوی ما خدمت به لرستان است.

وی اولویت اول دولت در بحث سیل را نداشتن تلفات انسانی دانست و گفت: هیچ چیز جای وجود یک انسان را پر نمی‌کند.

جهانگیری مدیریت در صحنه را ویژگی مدیران دانست و با اعلام رضایت از مدیریت استانداران استان‌های سیل‌زده افزود: دولت، نیروهای مسلح و مردم تمام ظرفیت خود را به صحنه آوردند. دستگاه های اجرایی ملزم به همکاری همه جانبه با استاندار هستند و مردم لرستان به هشدارها توجه کنند.

وی در خصوص خسارت‌های ناشی از سیل اخیر لرستان گفت: ما از نظر درآمد در وضعیت خوبی قرار نداریم؛ سال گذشته روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه صادر می‌کردیم اما این رقم در حال حاضر کاهش پیدا کرده است.

جهانگیری به خسارت‌های سیل در بحث مسکن اشاره کرد و افزود: ۴ هزار بسته لوازم خانگی توسط ستاد اجرای فرمان امام تامین می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در بحث تعمیرات واحدهای مسکونی شهری و روستایی ۵ میلیون بلاعوض و در بخش احداث ۱۰ میلیون بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی با ذکر این مطلب که در بخش کشاورزی به هر هکتار زراعت، باغات و دامداری‌ها کمک‌های بلاعوض پرداخت خواهد شد، ادامه داد: مالیات واحد صنعتی که ۵۰ درصد اموال آن تخریب شده است کاملا بخشیده می‌شود.

جهانگیری با ذکر این مطلب که وام جدید به واحدهای تولیدی خسارت دیده پرداخت می‌شود، تصریح کرد: سدهایی که مطالعه شده است باید ساخته شود. ماموریت اصلی سدها نگهداری آب و کاهش خسارت سیل است البته مسائل مربوط به سد کاملا رعایت شود.

در دو سیل گذشته مصوبه‌ای برای جبران خسارت لرستان وجود نداشته است
نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه در جریان سیل اخیر همدلی دستگاه‌ها و نیروهای مسلح را شاهد بودیم افزود: سیل بسیاری از ضعف‎ها را مشخص کرد. آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان، شامگاه یکشنبه ۱۱ فروردین در ستاد مدیریت بحران لرستان که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد:  سیل اخیر ضعف‌ها، کمبودها و موارد آسیب‌پذیر را مشخص کرد. کمبودها و ضعف‌ها را باید جبران کرد کمااینکه هماهنگی نیروهای مسلح استان چشمگیر است.
وی با ذکر این مطلب که تمام شهرستان‌های استان در سیل اخیر خسارت دیدند، تصریح کرد: در برخی‌ خانه‌ها حجم آب تا 1.5  متر بالا آمد.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به اینکه ۳ هزار واحد روستایی و ۱۵۰۰ واحد شهری لرستان در سیل اخیر دچار خسارت شد، ادامه داد: ۵۰۰ ایستگاه پمپاژ آب و ۱۵۰ استخر ماهی خسارت دیده است کمااینکه برخی زمین‌های کشاورزی تا دو سال آینده قابل کشت نیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه در دو سیل گذشته دولت مصوبه‌ای برای جبران خسارت لرستان نداشته است، اضافه کرد: اعتبار لازم برای آلام بخشی به درد مردم و برای جبران خسارات زیرساختی در نظر گرفته شده است.

استاندار لرستان گفت: در بحث تخصیص آب در حق استان ظلم شده است.
سیدموسی خادمی در جلسه مدیریت بحران استان که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد در خصوص سیل لرستان، اظهار کرد: به دلیل توپوگرافی منطقه در شهرهای الیگودرز پلدختر و دورود با مشکلاتی مواجه شدیم‌.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه رودخانه کشکان به عنوان یکی از سرشاخه‌های کرخه مطرح است، اضافه کرد: بیش از نیمی از خروجی آب استان از پلدختر عبور می‌کند.

وی سد معشوره را خواسته تاریخی مردم لرستان دانست و افزود: امسال ۲۵ میلیارد تومان بودجه برای این سد گذاشته شده است.

استاندار با اشاره به اینکه در هیچ شهر لرستان آب پایدار نداریم، تصریح کرد: آب شرب مردم در شهرها از چشمه است. در تخصیص آب باید مسائل اجتماعی هم لحاظ شود.

۹۵ درصد حجم مخازن سدهای لرستان پر شده است
 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان با تاکید بر لزوم تخلیه خانه‌های حریم حوضه های آبریز استان گفت: ۹۵ درصد حجم مخازن سدهای لرستان پر شده است.

به گزارش ایسنا، رضا میرزایی شامگاه یکشنبه ۱۱ فروردین در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: در لرستان ۳ سد آب نیرو و ۱۲ سد مربوط به آب منطقه‌ای وجود دارد. ۹۵ درصد حجم مخازن لرستان پر شده است و در حال حاضر سه سد لرستان سرریز کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان  با ذکر این مطلب که رودخانه کشکان رودخانه طولی است، اضافه کرد: در مجموع زیرساخت‌های زیرمجموعه‌های وزارت نیرو ۳۱۵ میلیارد تومان خسارت دید.

میرزایی با اشاره به اینکه در حوزه رودخانه تیره، وضعیت بحرانی است، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود بخش ساحلی شهر دورود غرقاب شود. روز گذشته رانش زمین جاده خرم‌آباد-بروجرد را مسدود کرد
 
 رئیس پلیس راه لرستان از انسداد جاده خرم‌آباد-بروجرد بر اثر رانش زمین خبر داد. سرهنگ مرتضی چغلوند اظهار کرد: رانش زمین در دو لاین ۲۳ کیلومتری محور خرم‌آباد به بروجرد در منطقه طالقان و در محدوده ریگ سفید این مسیر را مسدود کرده است.
 
مرجع : ایسنا