به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۱۳ ساعت ۰۱:۰۸
کد مطلب : ۱۷۵۱۳۶
شکست حزب حاکم ترکیه در انتخابات شوراهای پایتخت

اردوغان خواستار بازشماری آراء در آنکارا شد

اردوغان خواستار بازشماری آراء در آنکارا شد
گروه بین‌الملل: حزب حاکم ترکیه در انتخابات شوراها این کشور در رقابتی نزدیک با حزب جمهوری‌خواه خلق، مهمترین حزب مخالف دولت در برخی از شهرهای مهم از جمله آنکارا پایتخت و ازمیر شکست خورده است.
 
حزب مخالف دولت‌ مدعی‌ شده که در استانبول هم نامزد این حزب پیروز شده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که حزبش نتوانست دوباره کنترل شهر آنکارا را در اختیار بگیرد با پذیرفتن شکست حزب عدالت و توسعه گفت: "اگر نقصی بوده، وظیفه ماست که تصحیح و جبرانش کنیم." به گفته رسانه‌های ترکیه منصور یواش، نامزد حزب جمهوری خواه خلق برای شهرداری آنکارا، پایتخت ترکیه در مقابل نامزد حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان پیروز شده است. این نخستین بار در ربع قرن گذشته است که نامزد اسلام‌گرایان در انتخابات شهرداری ها در آنکارا شکست می‌خورد. این انتخابات شوراها با توجه به نارضایتی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی ترکیه به نوعی همه‌پرسی برای محبوبیت اردوغان محسوب می‎شد.

بیش از ۵۷ میلیون نفر برای شرکت در این انتخابات ثبت‌نام کرده بودند. در استانبول، بزرگ‌ترین شهر ترکیه نامزدهای هر دو حزب رقیب با توجه به رقابت تنگانگی و نزدیکی که بوده، مدعی پیروزی شده‌اند. حزب جمهوری‌خواه خلق می‌گوید که اکرم امام‌اوغلو، نامزدش برای شهرداری استانبول با ۲۸ هزار رای بیشتر پیروز شده ‌است و در مقابل حزب عدالت و توسعه مدعی شده که نامزد این حزب، بن‌علی ییلدیریم، نخست وزیر سابق با ۴ هزار رای بیشتر انتخاب شده است. بنا بر گزارش‌ها هر دو نامزد هر کدام بیش از ۴ میلیون رای به دست آورده اند. حزب جمهوری‌خواه خلق همچنین در ازمیر، سومین شهر بزرگ ترکیه پیروز شده است.
 
کمال قلیچداراوغلو، رهبر این حزب گفت: "مردم به دمکراسی رای دادند و دمکراسی را انتخاب کردند." اردوغان هم در سخنرانی برای هوادارانش تلویحا شکست حزبش در استانبول را پذیرفت و گفت: "حتی اگر مردم ما شهرداری استانبول را از دست دادند، اما حزب عدالت و توسعه در محله‌ها پیروز شده است." او پیشتر گفته بود: "نتایج نشان می دهد که حزب عدالت و توسعه در این انتخابات به عنوان حزب اول ظاهر شده است که از انتخابات سوم نوامبر ۲۰۰۲ تا به امروز همواره همین طور بوده است."
 
انتخابات محلی ترکیه هر پنج سال برگزار می‌شود و در آن، شهرداران ۳۰ شهر بزرگ و ۵۱ شهردار شهرستان‌های کوچکتر انتخاب می‌شوند. اعضای شوراهای شهر و روستا نیز در همین انتخابات برگزیده می‌شوند. با اینکه ۵۵۳ هزار پلیس و نیروی امنیتی برای برقراری نظم در روز انتخابات در آماده باش بودند، درگیری‌های انتخاباتی در روز انتخابات باعث کشته و زخمی شدن عده‌ای شد. انتخابات شورا و شهرداری دو شهر استانبول و آنکارا از مهم‌ترین بخش‌های این انتخابات هستند.
 
حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب‌طیب اردوغان از سال ۲۰۰۲ تاکنون همواره در این دو شهر پیروز بوده است.
تورم ۲۰ درصدی، افزایش بیکاری، سقوط ارزش لیر به یک سوم و همچنین رکود اقتصادی که گریبان ترکیه را گرفته از جمله دلایلی هستند که موجب شده‌اند محبوبیت آقای اردوغان و حزب حاکم این کشور کاسته شود. اگر چه در این انتخابات نام آقای اردوغان بر روی برگه‌های رای وجود ندارد، اما او به شکل قابل ملاحظه‌ای در فعالیت‌های انتخاباتی حزبش حضور داشت و در سراسر ترکیه در حمایت از نامزدهای این حزب سخنرانی کرد.

اردوغان خواستار بازشماری آراء در آنکارا شد
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه خواستار بازشماری آرای انتخابات محلی در آنکارا پایتخت شد. بر اساس آرای شمارش شده، حزب عدالت و توسعه -حزب حاکم- در آنکارا بازنده شده است و حزب جمهوریخواه خلق، اپوزیسیون اصلی ترکیه برنده آرای انتخابات شورای شهر و شهرداری آنکارا است.
 
اردوغان امیدوار است که این بازشماری باعث تغییر نتایج انتخابات در آنکارا شده و حزب عدالت و توسعه برنده اعلام شود. با شکست حزب عدالت و توسعه در پایتخت ترکیه و پیشتاز بودن حزب جمهوریخواه خلق در استانبول، موضع رجب طیب اردوغان در حال تضعیف شدن است. از سال ۲۰۰۱ که حزب عدالت و توسعه بنیانگذاری شد، این حزب کنترل شهرداری آنکارا را در دست داشته است.
 
فاتح شاهین، دبیر کل حزب عدالت و توسعه به گزارشگران در آنکارا گفت که حزب متبوعش به شمارش آرای آنکارا اعتراض کرده و امیدوار است که این درخواست بازشماری باعث تغییر نتایج آراء به نفع حزب عدالت و توسعه شود.
نتایج انتخابات محلی ترکیه نشان می دهد که حزب رئیس جمهوری در شهرهای بزرگ نتایج ضعیفی کسب کرده‌اند و رقبای رجب طیب اردوغان موفقیت‌های قابل توجهی کسب کرده‌اند.
برچسب ها: رجب طیب اردوغان