به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ ساعت ۰۱:۲۱
کد مطلب : ۱۷۵۱۶۵

هوک: 3 کشور، واردات نفت از ایران را صفر کردند

گروه بین‌الملل: مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر تداوم فشارهای واشنگتن بر تهران ادعا کرد که سه کشور دریافت‌کننده معافیت تحریمی، واردات نفت از ایران را به صفر رساندند.
هوک: 3 کشور، واردات نفت از ایران را صفر کردند
«برایان هوک» مدعی شد سه کشور واردات نفت از ایران را به صفر رسانده‌اند. به نوشته خبرگزاری «رویترز» هوک طی نشست خبری در وزارت خارجه آمریکا گفت که سه کشور از هشت کشوری که معافیت از تحریم‌های مرتبط با واردات نفت ایران را دریافت کرده بودند، در حال حاضر خرید نفت از این کشور را به صفر رسانده‌اند.

رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا بدون نام بردن از این کشورها، افزود: «در ماه نوامبر، ما به هشت کشور معافیت از تحریم‌های نفتی ارائه کردیم تا مانع افزایش قیمت نفت شویم. من امروز تایید می‌کنم که سه کشور از آنها واردات را به صفر رسانده‌اند». این مقام آمریکایی با اشاره به تداوم فشارهای واشنگتن بر تهران، مدعی شد: «با کاهش بهای نفت، آمریکا به‌سرعت در حال به‌صفر رساندن تمام خرید‌های نفت خام از ایران است... در مجموع ۲۳ کشوری که قبلا از ایران نفت خام می‌خریدند، اکنون واردات را به صفر رسانده‌اند».

هوک با ادعای اینکه آمریکا در حال جلوگیری از فعالیت‌های مالی بین‌المللی ایران است، اظهار داشت: «در زمان مناسب تصمیم می‌گیریم که معافیت‌های تحریمی نفت ایران را تمدید کنیم یا نه... شرایط بازار نفت در سال 2019 برای آمریکا جهت تسریع برنامه به‌صفر رساندن صادرات نفت ایران، بسیار بهتر است». این در حالی است که وی پیشتر در مصاحبه با شبکه مصری «الغد» مدعی شده بود آمریکا برنامه پیچیده مالی‌ای را که ایران برای نفوذ به سیستم مالی آمریکا به کار گرفته بود، کشف کرده است. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که در طول رقابت‌های انتخاباتی بارها از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران انتقاد کرده و این توافق را «فاجعه‌بار» خوانده بود، ۱۸ اردیبهشت ماه سال گذشته رسما فرمان خروج از این توافق و احیای تحریم‌های رفع‌شده را امضا کرد.

از آن زمان دولت آمریکا تلاش گسترده‌ای را برای اعمال فشار اقتصادی به ایران انجام داده و مشتریان نفتی ایران را برای توقف واردات از ایران تحت فشار قرار داده است. با وجود آنکه واشنگتن ابتدا توقف فوری و کامل واردات نفت از ایران را به عنوان هدف خود اعلام کرده بود، اما مقاومت کشورهای واردکننده نفت از ایران و نگرانی واشنگتن از جهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، ایالات متحده را به صدور معافیت‌نامه‌هایی برای واردکنندگان عمده نفت از ایران، واداشت. گفته می‌شود آمریکا قصد دارد بار دیگر این معافیت‌ها را به صورت مشروط تمدید کند.