به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۱۷ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۱۷۵۲۳۶

پمپئو: ایران کار واشنگتن را سخت کرده است

گروه بین الملل: وزیر خارجه آمریکا حضور شبه نظامیان شیعی در عراق و سوریه را مشکل‌ساز خواند و گفت: ایران با حمایت از این گروه ها کار ما را در سوریه سخت کرده است.
پمپئو: ایران کار واشنگتن را سخت کرده است
مایک پمپئو، پس از دور دوم نشست وزیران خارجه عضو پیمان شورای آتلانتیک شمالی(ناتو) که در واشنگتن برگزار شد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه مشکلی از سوی ایران متوجه آمریکا و اعضای ناتو است، این ادعا را مطرح کرد و مدعی شد که فهرست این مشکلات طولانی است. ما فقط از ایران خواسته‌ایم که همچون یک کشور عادی رفتار کند. تلاش آنها برای سوء قصد در اروپا وجود دارد و دیده‌ایم که اروپایی ها به آن پاسخ داده اند. خود رئیس‌جمهوری روحانی اجازه می دهد که به خاک اروپا بروند و مردم را بکشند. اصلا پذیرفتنی نیست که در غرب اروپا چنین کاری اتفاق بیفتد؛ ما با متحدان خود در سراسر اروپا همکاری می کنیم تا اطلاعات درست به دست آوریم تا بتوانیم این تهدیدها را کاهش دهیم.

پمپئو گفت: تحریم‌ها، توانایی ایران را برای انجام دادن این گونه فعالیت‌ها کاهش می‌دهد، تحریم‌ها باعث شده است که منابع کمتری داشته باشند تا این تهدیدها را اجرایی کنند. وزیر خارجه آمریکا به سوریه اشاره کرد و گفت: الان جنگجویان خارجی و اروپایی در سوریه و عراق حضور دارند و ما باید مطمئن شویم که اینها دوباره به گروه های جهادی نمی پیوندند. کارهایی که ایران در سوریه انجام می دهد، حل این مشکل را سخت تر می کند. پمپئو مدعی شد: شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران، تحت نظر نیروهای امنیتی عراق نمی‌روند. این کار ایران باعث می شود که ناتو و کشورهای غربی امنیت کمتری داشته باشند و این همان چیزی است که با اعضای ناتو درباره آن صحبت کردیم.

*ترکیه
وی در پاسخ به این سوال که وزارت خارجه ترکیه خبر مربوط به دیدار روز گذشته تان با همتای ترک را رد کرده است، نظرتان درباره خبری که وزارت متبوعتان منتشر کرده چیست؟ گفت: این خبر دقیقا همان صحبتی بود که مطرح کردم. ما به مذاکراتمان ادامه می دهیم و مواضع ما تغییری نکرده است.

**چین
وزیر خارجه آمریکا درباره تجهیزات و فناوری های چینی به خصوص شرکت هوآوی در کشورهای اروپایی هم اظهار کرد: درباره اثرات ضد امنیتی در استفاده از فناوری های چینی باید بگویم که این تهدید وجود دارد.پمپئو خاطرنشان کرد: اگر سیستم های چینی در میان این شبکه ها نبود، اطلاعاتمان را راحتتر مبادله می کردیم. البته هر کشوری تصمیم خود را می گیرد وآمریکا هم تصمیم خود را می گیرد.وی ادامه داد: البته این مساله با یک رقابت منصفانه، منطقی و شفاف متفاوت است اما باید به معامله ای که امنیت ملی را به خطر می اندازد و قیمت های بسیار پایین تر از بازار ارائه می دهند، مشکوک بود.

**آلمان
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره سهم پرداختی آلمان به ناتو که گفته می شود تا سال 2024 به یک و نیم درصد هم نمی رسد و اینکه اگر آلمان سهم 2 درصدی خود را وازیر نکند، آمریکا چه خواهد کرد، گفت: مهم است به یاد بیاوریم مساله 2 درصد، ساخته این دولت نیست.پمپئو افزود: این مساله، یک تعهد بود که همه اعضای ناتو به آن متعهد شده بودند. امیدواریم که این کار را انجام دهند. برای دفاع جمعی ما بسیار مهم است و آنها را به انجام این کار تشویق می کنیم.

**ونزوئلا
وی در جواب این سوال که آیا درباره ونزوئلا و حضور نیروهای روسیه هم در نشست وزیران خارجه ناتو صحبت شده است و موضع کلی در قبال این نیروها چه بوده است، گفت: ما درباره ونزوئلا صحبت کردیم. آنها باید از این کشور خارج شوند.درباره تلاش های روسیه در اوکراین و رفتارهای بدخواهانه آن در سوریه و ونزوئلا تبادل نظر شد.
مرجع : ایرنا
برچسب ها: مايك پمپئو